6 175 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Gjuta in gv-rör på träbjälklag...
Sida 1 av 2
I övriga delar av huset har jag konsekvent lagt golvvärmeslangen i glespanel, dubbelgips ovanpå där klinker utgör ytskikt. Nu har turen kommit till badrummet och där har jag inte riktigt hittat rätt med glespanel/dubbelgipslösningen. Speciellt är det bärigheten kring golvbrunnen som ställer till det en aning.
En enkel lösning är att göra som Wirsbo säger, cc30 bjälklag, glespanel, 22spån och dubbelgips ovanpå det (dubbel för att få fall vid golvbrunnar). Jag har dock tyckt att detta blir lite knas, både högt och mycket material ovanför rören.
Istället har jag börjat fundera på om det inte är bäst att gjuta in rören. Det verkar vara en rätt vanlig metod bland "yrkesfolk".
Konstruktionen skulle då vara (ungefär)
Montera skivor på väggarna.
bjälklag cc30
Underlag för gjutning + dubbelplastfilm uppvikt mot vägg
45mm betongkaka
Ovanpå detta görs sedan en avslutande avjämning där fall mot golvbrunnar skapas.
Någon som provat detta? Det är ju inte några nya ideer direkt....
Ur golvvärme synpunkt är det klockrent, funderingarna är mest kring hur man rent praktiskt gör detta på bästa sätt, underlag att gjuta på, fall mot golvbrunn etc.....
En enkel lösning är att göra som Wirsbo säger, cc30 bjälklag, glespanel, 22spån och dubbelgips ovanpå det (dubbel för att få fall vid golvbrunnar). Jag har dock tyckt att detta blir lite knas, både högt och mycket material ovanför rören.
Istället har jag börjat fundera på om det inte är bäst att gjuta in rören. Det verkar vara en rätt vanlig metod bland "yrkesfolk".
Konstruktionen skulle då vara (ungefär)
Montera skivor på väggarna.
bjälklag cc30
Underlag för gjutning + dubbelplastfilm uppvikt mot vägg
45mm betongkaka
Ovanpå detta görs sedan en avslutande avjämning där fall mot golvbrunnar skapas.
Någon som provat detta? Det är ju inte några nya ideer direkt....
Ur golvvärme synpunkt är det klockrent, funderingarna är mest kring hur man rent praktiskt gör detta på bästa sätt, underlag att gjuta på, fall mot golvbrunn etc.....
Känns inte riktigt rätt med att gjuta 45 mm betong på dubbelplastfolie .
Betongkakan har inget att fästa i, kommer att ligga lös på bjälklaget. Men det kanske inte är något problem.
Vad har du för typ av bjälklag? Går det att gjuta direkt på det och lägga tätskiktet över betongen?
Hur hade du tänkt göra med armering? En sådan kaka kommer att få krympsprickor när den härdar, för att undvika det måste man armera mycket. Dvs många tunna armeringstänger lagda tät. Alternativ använda någon typ av fiberbetong som inte i detta fall kräver armering men den kostar nog lite mer än vanlig betong.
Betongkakan har inget att fästa i, kommer att ligga lös på bjälklaget. Men det kanske inte är något problem.
Vad har du för typ av bjälklag? Går det att gjuta direkt på det och lägga tätskiktet över betongen?
Hur hade du tänkt göra med armering? En sådan kaka kommer att få krympsprickor när den härdar, för att undvika det måste man armera mycket. Dvs många tunna armeringstänger lagda tät. Alternativ använda någon typ av fiberbetong som inte i detta fall kräver armering men den kostar nog lite mer än vanlig betong.
Ja, förlåt jag glömde hälften.
Direkt på bjälklaget ( i mitt fall ett träbjälklag) kan man tex lägga en OSB som gjutform. På denna läggs sedan plasten. Det är viktigt att betongkakan inte nyper fast i träbjälklaget utan flyter ovanpå denna.
Armeringen ligger i botten, slangarna najas på denna.Slangen skall ligga i den nedre delen av kakan.
tätskiktet appliceras avslutningsvis på betongen, eller avjämningsmassan om man gör det i två steg, på vanligt vis.
Direkt på bjälklaget ( i mitt fall ett träbjälklag) kan man tex lägga en OSB som gjutform. På denna läggs sedan plasten. Det är viktigt att betongkakan inte nyper fast i träbjälklaget utan flyter ovanpå denna.
Armeringen ligger i botten, slangarna najas på denna.Slangen skall ligga i den nedre delen av kakan.
tätskiktet appliceras avslutningsvis på betongen, eller avjämningsmassan om man gör det i två steg, på vanligt vis.
Får du plats med allt på 45 mm?
Armeringen får inte ligga direkt mot formen.
Säg ca 10 mm minst sedan armering 5 mm? sedan rör
20 mm?
Detta ger 15 mm kvar över värmerören, det kanske räcker eller? Blir bara 10 mm på ställen där värmeröret skall korsa armeringen i den andra riktningen.
Du skall kanske lägga klinker på detta sedan så den verkliga tjockleken över värmerören blir större.
Armeringen får inte ligga direkt mot formen.
Säg ca 10 mm minst sedan armering 5 mm? sedan rör
20 mm?
Detta ger 15 mm kvar över värmerören, det kanske räcker eller? Blir bara 10 mm på ställen där värmeröret skall korsa armeringen i den andra riktningen.
Du skall kanske lägga klinker på detta sedan så den verkliga tjockleken över värmerören blir större.
Vad har du för cc? Vågar du tänka elgolvvärme med lägre bygghöjd eller blir det en "religiös" diskussion då? :
roli skrev:Får du plats med allt på 45 mm?
Armeringen får inte ligga direkt mot formen.
Säg ca 10 mm minst sedan armering 5 mm? sedan rör
20 mm?
Detta ger 15 mm kvar över värmerören, det kanske räcker eller? Blir bara 10 mm på ställen där värmeröret skall korsa armeringen i den andra riktningen.
Du skall kanske lägga klinker på detta sedan så den verkliga tjockleken över värmerören blir större.
Nja, 45 är precis på gränsen. Man ska ha 30mm ovanför rören men detta går nog att tumma lite på eftersom det kommer ligga klinker och avjämningsmassa ovanpå => det blir 30mm ovanför.
ClasseClas skrev:
Elgolv är förstås inte att tänka på..... : Här skall optimeras för VP-drift! (Har man satt yxan i båten får man börja ro)
Bygghöjden är inte det mest kritiska så hellre lite lägre i tak än dåligt samvete för att man har varmt om fötterna....
JO jag tjuvkikade lite i den tråden när den skrevs. Det mesta går bort:backef skrev:
1. Floore pratade jag med för ett par år sedan. Lät seriöst ända tills man insåg att han förespråkade en användning av kakelfix på sådant sätt som leverantören avrådde ifrån.
2. Golvspån + dubbelgips vill jag undvika - jag tycker det blir för mycket material ovanför rören, annars vore detta som sagt den enklaste lösningen.
3. Commons alternativ med flytspackling ovanpå glespanel är kanske inte helt tokig. Men vad händer med detta när glespanel etc rör sig? 2cm kaka är inte så mycket då. Armerat spackel är också dyrt......Tål dock att tänka på.
Jag får tacka för kommentarerna änsålänge, ös på med mer, ju mer man vrider och vänder på problemet desto mer klarnar alternativen.
Du kan ju kolla här på min golvvärmeleverantörs 22mm spårade golvspån med plåtar. Har själv inte nyttjat just den produkten utan "bara" rör mm för betongplattan.
http://www.universa.se/forlsystem.htm
Undrar om man inte skulle kunna gjuta direkt på den skivan under förutsättning att du har cc300? Värt att kolla med dom!
http://www.universa.se/forlsystem.htm
Undrar om man inte skulle kunna gjuta direkt på den skivan under förutsättning att du har cc300? Värt att kolla med dom!
roli skrev:Får du plats med allt på 45 mm?
Armeringen får inte ligga direkt mot formen.
Säg ca 10 mm minst sedan armering 5 mm? sedan rör
20 mm?
Detta ger 15 mm kvar över värmerören, det kanske räcker eller? Blir bara 10 mm på ställen där värmeröret skall korsa armeringen i den andra riktningen.
Du skall kanske lägga klinker på detta sedan så den verkliga tjockleken över värmerören blir större.
Om man lägger slangen i botten & armeringen uppepå då ???
Finns det någon rekomendation om vilken virkesklassning man ska använda i bjälklag? K 12/ K24 etc
Man kanske ska använda I-balk i stål... den borde inte röra sig iaf?
Krav på reglar i vägg? I mitt badrum har man tidigare använt sig av 38*45, verkar klent eller ???
Drar ni rören till tappvattnet invändigt eller utanpåliggande?
Många funderingar blir det..../ Fredrik
Hær ær en variant som jag skall anvænda i min bilvande tvættstuga.
Man gjuter in gv-røren ovanpå en trappetsformad plåt som oxå fungerar som armering.
http://www.eftex.dk/
Montage handledning
http://www.eftex.dk/PDF/LewisMonteringsvejledning2002.pdf
lænk till en webshop med bra pris på "svalehale plader"
http://www.olt.dk/Katalog/cement/Svalehaler.htm
Man gjuter in gv-røren ovanpå en trappetsformad plåt som oxå fungerar som armering.
http://www.eftex.dk/
Montage handledning
http://www.eftex.dk/PDF/LewisMonteringsvejledning2002.pdf
lænk till en webshop med bra pris på "svalehale plader"
http://www.olt.dk/Katalog/cement/Svalehaler.htm