Mitt förhållande till träslaget valnöt har fått sig ännu en törn och detta kan vara spiken i kistan

Till förra julprojektet sågade och hyvlade jag upp 1000:- valnöt till spinkved. Den gången kupade sig plankorna till oigenkännlighet.

Nytt försök med nytt projekt och denna gången köpte jag med marginal. Visade sig dock den visuellt fina plankan vara full med småknastar, på halva plankan 1 eller mer per 5cm. Det är som 1mm hål och går rakt igenom 20mm planka. Dom är antagligen fyllda med grus eller spå som gör dom osynliga innan hyvling.

Fråga 1. Hur f_n ska man se detta på ohyvlad planka? Man kan ta med lilla stöthyveln till brädgården men det är rätt drygt att hyvla en grovsågad planka som inte sitter fast. Stålborste?

Fråga 2. Funderar på att fylla igen några av dessa småhål, funkar detta vax om det inte är slitytor? http://www.theofils.se/produkt/Lagningsvax---Mjukvax--29037.aspx?ac=28567

Hyvlat valnötsplank med små knutar och defekter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med dig om att detta är svårt. Jag antar att man blir lite bättre ju fler minor man går på (ja jag hoppas det i alla fall:) ). Beroende på hur du ska ytbehandla så kan sådana småsaker spacklas med Herdins träspackel (finns säkert andra sorter) - du får blanda till du får rätt kulör, maska runt om så du inte fyller ådringen på en för stor yta.

Annars gör jag typ såhär:

Köp alltid för mycket, det finns skit allitd. Ibland dyker det upp sprickor man inte kunde ana. Rent i allmänhet så blir det mycket spill när man ska ha fina bitar. För någon månad sen var det ett blyhagel från en hagelbössa, förra veckan 4 djupa stick från fuktighetsmätare...tråkigt men så är det. Är bitarna för dåliga lämnar jag tillbaka dem eller får avdrag.

Sen brukar jag personligen försöka hinna med en sväng förbi hyllorna med ädelträ när de plocka fram virke åt mig, hittar jag någon bit som ser extra fin ut så plockar jag den för framtida bruk. Men det kräver såklart att man har plats.

Att stå på brädgården och hyvla bitar låter kanske lite idylliskt och mysigt men i min värld tar det för lång tid, snabbare att ta några extra bitar virke.
 
Jo jag köper numera för mycket, men det betyder inte att jag vill använda upp allt jag köpt:) Spenderar ofta ganska många timmar på brädgården och försöker välja plankor med omsorg så man blir lite sur när det blir så här.

Herrdins träspackel alltså, är det bättre än de här vaxen som jag trodde var det man använde?
 
Vaxet är väl mer menat åt färdig ytskick som ska repareras.
 
Jag har både mjuk och hårdvax du kan få låna för att testa om du vill. Bor i Staffanstorp
 
Tack för erbjudandet Fredrik!

Har surfat runt lite, verkar som det mest populära är att använda epoxi som man färgar, jag har både epoxi och färgpigment hemma så jag börjar nog med det. Går det åt skogen får du PM Fredrik(y)
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Problemet med många fyllningar är nog att de inte tar åt sig av olja eller annat du använder för ytbehandlingen sen...
 
Jo jag vet, men de hålen jag tänkt fylla i är ca 1mm i diameter och jag ska ytbehandla med matt olja, tror inte det kommer synas nämnvärt att en liten prick har aningen annan glans än resten.
 
Update. De knastar som skulle synas på utsidan av det jag bygger sågade jag bort, eller rättare sagt klyva, hyvla, limma ihop igen. De knasthål som skulle synas om man titta på insidan av det jag bygger fyllde jag med epoxi, blandade i svart och brunt pulver som egentligen används för att tona en ytbehandling. När limmet torkat sicklade jag ytan. Tyckte det blev rätt bra.

Två knutna plastpåsar innehållande oxidsvart och bränd umbra pulver för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träyta med reparerat knasthål fyllt med svartbrun epoxi, ådring synlig, ytfinish efter sickling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Idag, några år senare använder jag istället, oftast i alla fall, hårdvax för lagning av kvistar. Jag ytbehnadlar då lite bredvid (eftersom vaxet inte alls suger upp ytbehandling som det omgivande träet) för att få rätt nyans och vaxar sen.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag, några år senare använder jag istället, oftast i alla fall, hårdvax för lagning av kvistar. Jag ytbehnadlar då lite bredvid (eftersom vaxet inte alls suger upp ytbehandling som det omgivande träet) för att få rätt nyans och vaxar sen.
Ja, efter att ha gästsnickrat hos mästaren o märkt hur smidigt det var för mindre lagningar har även jag investerat i ett hårdvaxkit:)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag, några år senare använder jag istället, oftast i alla fall, hårdvax för lagning av kvistar. Jag ytbehnadlar då lite bredvid (eftersom vaxet inte alls suger upp ytbehandling som det omgivande träet) för att få rätt nyans och vaxar sen.
Är det för alla träslag, eller enbart valnöt? Det finns möjligtvis inte några bildexempel på hur detta går till? Detta är ett område jag har rätt dålig koll på.
 
S snuttekudden skrev:
Är det för alla träslag, eller enbart valnöt? Det finns möjligtvis inte några bildexempel på hur detta går till? Detta är ett område jag har rätt dålig koll på.
Funkar på alla träslag, har dock inga bilder, men se Olas bild ovan för exempel på ungefär hur det kan se ut.
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.