I bor I en 70-tals villa med källare.
Vi har utanför duschrum, klödkammare och matkällare byggt ett trädäck.

Vi har även haft pappkartonger stående mot ytterväggen i klädkammaren.

Huset har byggts och varit föräldrarnas ägor tills vi tog över det för ca 3 år sedan. De anlitade någon att måla om i klädkammaren strax innan de flyttade.

När jag tog ner kartongerna med julpynt såg det ut såhär (se bilder) och jag upplever mer fuktlukt i klädkammaren.

Vad blr vi göra?
Beror det på trädäcket (sämre genomströmning via ventilen)? Eller beror det på kartongerna som draget in" fukt? Eller en kombo?!

Bör vi sätta in typ PAXfläkt i ventilationen.

Förslag på åtgärder och att stoppa fortsatta problem?

Just nu har jag ökat på värmen, öppnat dörren och gjort väggen fri från kartonger etc. Vi ska även plocka ner trähyllan som sitter där nu.

Vi bör väl borsta väggen med ströbrödet, "spackla" med något och måla med bra färg.
Ge mig tips på hur vi gör detta bäst.

Huset har en plastmatta sätt u det början acöv80-talet.

Tack på förhand!
 
  • Skadad vägg med fukt- och mögelskador i hörnet av ett rum med synlig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på en innervägg i källare med avflagad färg och trolig mögelbildning längs hörnet nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och fuktskador längs nedre delen av en vägg med grönt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pappkartong märkt "Max 30 kg" med fuktskador och skriften "Julpynt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på en kartong som stått mot en vägg, indikerar möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget ovanligt problem på äldre hus......hur är dräneringen? Att inte göra nåt åt fukten som kommer genom väggen gör bara att allt du gör får göras om inne med jämna mellanrum. Finns ingen färg i världen som stoppar problemet på det viset.
 
Svårt att säga säkert. Men det mest troliga skälet är att kartongerna har stått och hindrat ventilation av väggen.

I äldre källare så tränger fukt in via flera vägar.

Det kan dels tränga in fukt genom väggen, från början var det ofta ett lager tjära/asfalt på utsidan av väggen, som nu är otätt.
Dels tränger fukt upp genom golvet, och det sugs upp av grundsulan, som ligger en bit under golvet utefter ytterväggarna.

Mängden fukt som tränger in påverkas av hur blött det är under huset, hur långt ned till grundvatten osv. Man kan åtgärda genomträngningen i väggen med antingen isolering typ pordrän eller liknande, eller med en platonmatta. Man kan minska fukten genom golv och via grunden med ny dränering, som får bort vatten från grunden. Men man kan inte helt eliminera en fuktvandring upp genom golv och grund, utom genom att gräva ur golven och lägga frigolitisolering under golven och grundsulan, ett enormt projekt. Det avdunstar hela tiden vattenånga från grundvattenytan under huset, vattenångan tränger upp och kondenserar på undersidan av betonggolvet, vattnet sugs upp i betongen.

Så länge man har en måttlig fuktvandring så får man inga problem om ventilationen fungerar. Fukten avdunstar från väggar och golv, ventileras ut. Nu har du haft en vägg av kartonger som hindrat luften från att cirkulera vid väggen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Inget ovanligt problem på äldre hus......hur är dräneringen? Att inte göra nåt åt fukten som kommer genom väggen gör bara att allt du gör får göras om inne med jämna mellanrum. Finns ingen färg i världen som stoppar problemet på det viset.
Vi hade en som var och kollade lite på huset gällande yttre förhållanden och vad det är för "typ av mark" huset står på (tror sand) etc. Vi bor dessutom högt upp så inget vatten som liksom "rinner ner" till oss från gator ovanför.

Att vi tog hit denna kille berodde på att vi ville ha en liten åsikt kring den dränering som utfördes och platonmatta som sattes etc i början av 1980-talet. Visade även bilder min far tog under projektets gång för att han skulle få se hur allt var utfört. Detta för att veta om ytterligare åtgärder ansågs behövas innan bygget av trösäck (och ev framtida inglasad uteplats). Han ansåg inte att detta var en nödvändig åtgärd då.

Måla lite då och då kan jag stå ut med om det är det som är "enda kruxet". Detta är ju en gammal klädkammare som inte behöver ha någpt estetiskt snyggt utseende. Det jag ör oroligt för är om det blir mer fukt och lukt.
 
Ställ in lagerhyllor i förrådet och ha grejerna på, så att luften kan cirkulera.
 
  • Gilla
L.O
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Svårt att säga säkert. Men det mest troliga skälet är att kartongerna har stått och hindrat ventilation av väggen.

I äldre källare så tränger fukt in via flera vägar.

Det kan dels tränga in fukt genom väggen, från början var det ofta ett lager tjära/asfalt på utsidan av väggen, som nu är otätt.
Dels tränger fukt upp genom golvet, och det sugs upp av grundsulan, som ligger en bit under golvet utefter ytterväggarna.

Mängden fukt som tränger in påverkas av hur blött det är under huset, hur långt ned till grundvatten osv. Man kan åtgärda genomträngningen i väggen med antingen isolering typ pordrän eller liknande, eller med en platonmatta. Man kan minska fukten genom golv och via grunden med ny dränering, som får bort vatten från grunden. Men man kan inte helt eliminera en fuktvandring upp genom golv och grund, utom genom att gräva ur golven och lägga frigolitisolering under golven och grundsulan, ett enormt projekt. Det avdunstar hela tiden vattenånga från grundvattenytan under huset, vattenångan tränger upp och kondenserar på undersidan av betonggolvet, vattnet sugs upp i betongen.

Så länge man har en måttlig fuktvandring så får man inga problem om ventilationen fungerar. Fukten avdunstar från väggar och golv, ventileras ut. Nu har du haft en vägg av kartonger som hindrat luften från att cirkulera vid väggen.
Lite så mina tankar är också. I och med att det inte tidigare genom åren, sedan dränering och platonmatta sattes, varit några större problem mer än att det luktat lite betongkällare.
Sedan kan man såklart aldrig vara säker. Det är ju nästan 40 år sedan åtgärder utfördes och rör kan springa läck mm. Men väggen och kartongerna var inte särskilt fuktiga nu vad man kan känna. Vi mätte med en fuktmätaren mannen hade med från arbetet med "två piggar" på som jag antar är för trä. Ingen tillförlitlig mätare i betong kan jag tro men den indikerade på 18% på något ställe. I övrigt lyste den grönt.

Vad tror du om PAX fläkt? Eller räcker det med den ventil vi har om den ej blockeras?

Här en sådan fläkt som är för badrum men kanske inget för källaren?
 
  • PAX Calima badrumsfläkt i förpackning, möjlig lösning för källarventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna_H Anna_H skrev:
Ställ in lagerhyllor i förrådet och ha grejerna på, så att luften kan cirkulera.
Tänkt typ Elfas konsoller med gallerhyllor. Så kan vi ha alla skor där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L L.O skrev:
Tänkt typ Elfas könsroller med gallerhyllor. Så kan vi ha alla skor där.
Autokorrekt? ;)
Förstår vad du menar, men vad tänkte du egentligen skriva för ord? :thinking:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Autokorrekt? ;)
Förstår vad du menar, men vad tänkte du egentligen skriva för ord? :thinking:
Haha... KONSOLLER
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L L.O skrev:
I bor I en 70-tals villa med källare.
Vi har utanför duschrum, klödkammare och matkällare byggt ett trädäck.

Vi har även haft pappkartonger stående mot ytterväggen i klädkammaren.

Huset har byggts och varit föräldrarnas ägor tills vi tog över det för ca 3 år sedan. De anlitade någon att måla om i klädkammaren strax innan de flyttade.

När jag tog ner kartongerna med julpynt såg det ut såhär (se bilder) och jag upplever mer fuktlukt i klädkammaren.

Vad blr vi göra?
Beror det på trädäcket (sämre genomströmning via ventilen)? Eller beror det på kartongerna som draget in" fukt? Eller en kombo?!

Bör vi sätta in typ PAXfläkt i ventilationen.

Förslag på åtgärder och att stoppa fortsatta problem?

Just nu har jag ökat på värmen, öppnat dörren och gjort väggen fri från kartonger etc. Vi ska även plocka ner trähyllan som sitter där nu.

Vi bör väl borsta väggen med ströbrödet, "spackla" med något och måla med bra färg.
Ge mig tips på hur vi gör detta bäst.

Huset har en plastmatta sätt u det början acöv80-talet.

Tack på förhand!
H hempularen skrev:
Svårt att säga säkert. Men det mest troliga skälet är att kartongerna har stått och hindrat ventilation av väggen.

I äldre källare så tränger fukt in via flera vägar.

Det kan dels tränga in fukt genom väggen, från början var det ofta ett lager tjära/asfalt på utsidan av väggen, som nu är otätt.
Dels tränger fukt upp genom golvet, och det sugs upp av grundsulan, som ligger en bit under golvet utefter ytterväggarna.

Mängden fukt som tränger in påverkas av hur blött det är under huset, hur långt ned till grundvatten osv. Man kan åtgärda genomträngningen i väggen med antingen isolering typ pordrän eller liknande, eller med en platonmatta. Man kan minska fukten genom golv och via grunden med ny dränering, som får bort vatten från grunden. Men man kan inte helt eliminera en fuktvandring upp genom golv och grund, utom genom att gräva ur golven och lägga frigolitisolering under golven och grundsulan, ett enormt projekt. Det avdunstar hela tiden vattenånga från grundvattenytan under huset, vattenångan tränger upp och kondenserar på undersidan av betonggolvet, vattnet sugs upp i betongen.

Så länge man har en måttlig fuktvandring så får man inga problem om ventilationen fungerar. Fukten avdunstar från väggar och golv, ventileras ut. Nu har du haft en vägg av kartonger som hindrat luften från att cirkulera vid väggen.
Har nu insett att det är altanen som lutar in mot väggen och kanske kan det även vara så att infästningarna i grunden inte är tätade ordentligt. Detta då det nu börjat synas fukt i taket på tvättstugan samt teglet på ytterväggen.
Vad ska jag tänka på då jag kontaktar firman som utfört arbetet (utfördes hösten 2018).
 
  • Fuktfläckar på orange vägg och vitt tak som antyder vattenskada, möjlig koppling till altanproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en altan med lutande trägolv mot en vit tegelvägg och en sluten dörr, synlig fuktskada längs väggens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L L.O skrev:
Har nu insett att det är altanen som lutar in mot väggen och kanske kan det även vara så att infästningarna i grunden inte är tätade ordentligt. Detta då det nu börjat synas fukt i taket på tvättstugan samt teglet på ytterväggen.
Vad ska jag tänka på då jag kontaktar firman som utfört arbetet (utfördes hösten 2018).
 
  • Utomhushörn av hus med synliga grundläggningsarbeten, vitmålad vägg och vått trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallen ligger som synes dikt väggen och ser vått ut på väggen,vatten kan då flyta in mot väggen och sugas upp, verkar ävensom att trallen ligger mycket tät med påföljd helt golv som vatten kan rinna på. Lutar golvet in mot väggen
 
J jonaserik skrev:
Trallen ligger som synes dikt väggen och ser vått ut på väggen,vatten kan då flyta in mot väggen och sugas upp, verkar ävensom att trallen ligger mycket tät med påföljd helt golv som vatten kan rinna på. Lutar golvet in mot väggen
Det var mindre tätt i våras men nu då det varit så väldigt blött har den ju svällt. Var även mer glipa mot husväggen tidigare. Ja verkar luta in mot väggen då det samlas mycket vatten på de ca 10-15 brädorna från väggen och ut. Vi har fått använda en sådan gummiskrapa man går i duschen och "skyffla" ut vattnet nu i vinter.
 
L L.O skrev:
Det var mindre tätt i våras men nu då det varit så väldigt blött har den ju svällt. Var även mer glipa mot husväggen tidigare. Ja verkar luta in mot väggen då det samlas mycket vatten på de ca 10-15 brädorna från väggen och ut. Vi har fått använda en sådan gummiskrapa man går i duschen och "skyffla" ut vattnet nu i vinter.
Det kan vara en orsak till vätan inne, kan du plocka bort den innersta, kanske klyva av en bit,men tveksam om det hjälper till 100% när allt lutar mot huset, men bara prova,kan gå att sätta någon form av ränna mot huset och leda bort åt något håll.
 
J jonaserik skrev:
Det kan vara en orsak till vätan inne, kan du plocka bort den innersta, kanske klyva av en bit,men tveksam om det hjälper till 100% när allt lutar mot huset, men bara prova,kan gå att sätta någon form av ränna mot huset och leda bort åt något håll.
Ja vi får se hur vi löser det. Först får byggfirman komma hit och kolla det hela. Vad de kan/ska göra och åtgärda samt vad deras försäkring kan stå för osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.