Hejsan.

Vi funderar på att bygga nytt.

Tomten ska vi köpa loss av min far. Är det lämpligast att vi får den i tidigt arv, som gåva eller en symbolisk summa?

Tomten är en avstyckad del av en åker, vi antar att den avstyckningen gjordes för kanske 60-70 år sedan av någon anledning. Utanför tomten finns kommunalt avlopp och vatten i vägen som går förbi.Ligger utanför detaljplanerat område.

Nu vet ni lite av grundförutsättningarna.

Vi har en låg budget, säg att vi kan gå in med tomt (som kanske inte egentligen är värd allt för mycket plus ca 300 000 - 350 000kr kontant totalt. Vi tittar just nu på Älvsbyhus, som kostar mellan 1,6 till 2 miljoner för total-entreprenad. Tillkommer gör om vi inte är ute och cyklar kostnad för Förhandsbesked, bygglov, markarbete, pantbrev m.m.

Skulle detta funka tror ni? Funderar också på när dessa summor isåfall ska betalas? Vet att Älvsbyhus inte fakturerar för ens huset är klart, vilket gör att vi kanske inte behöver något bygglån? Får vi räkna in ev Tomtvärde på dom 15% när bostadslånet ska tas? Kan man ta bostadslånet i fas med att Älvsbyhus skickar ut fakturan så att man slipper bygglån?

Säkert dumma frågor, men försöker bara att förstå hur detta funkar konkret. Har googlat och sökt i omgångar, men tycker det inte förklaras så bra eller alls utifrån våran situation.
 
Bäst är att prata med banken om hur finansieringen går till rent praktiskt. Dock glömmer du nog anslutningsavgifter för VA och el (ev. Fiber/tele).
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Brukar behövas en förhandsvärdering från banken, då får ni låna 85% av det beloppet i bolån. Ibland behövs ingen egen insats om slutvärderingen blir 15% eller mer över kostnaden för att bygga. Antagligen kommer banken ge er ett byggkreditiv.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Tack för era svar.

Tänkte om någon här hade en liknande situation. Tänkte boka möte med banken denna vecka så får vi se vad dom säger.

Tänkte om någon mer som kanske byggt med Älvsbyhus som kan berätta hur det ekonomiska gick till, vilka steg och när det gjordes osv.
 
2 Mill är väl med oinredd övervåning ?
 
Min kompisen byggde nytt nyss

hus 3 Mill

tomten 1.3 Mill

resten 0.5 Mill

totalt 4.8 Mill

det var 1.5 plan med färdig övervåning utan övervåning 0.5 Mill mindre

men det var inte Älvsbyhus utan högre standard med platta osv
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Det bästa är om du har en kontakt med en säljare på Älvsbyhus. Som räknar ut en hel kostnads kalkyl. För att kunna använda tomten som kontantinsats så tror jag du måste värdera tomten. Kalkylen som du får, tar du med dig till Banken för att dom ska kunna göra en bedömning. Jag har själva byggt Älvsbyhus nyligen ett vinkel hus Tove.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Är det taxerat som åkermark så blir det väl svårt att bygga något annat än ekonomibyggnad? Huruvida det är så i detta fall eller ej låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Glöm inte att räkna in koatnader för matkarbete efter huset är byggt, många glömmer att det går en del att få ordning på tomten också
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
Håller på att bygga med Älvsbyhus just i detta nu, Ett Edvard med förhöjt väggliv samt takkupa. Det ska vara färdigt den 28/1 =)

Vi har byggnadskreditiv från banken där vi endast kommer använda den till att betala huset som du säger senast 5 dagar efter godkänd besiktning, samt när vi börjar med övervåningen vilket vi kommer göra nästan direkt. Resten av kostnaderna har/kommer jag betala med våran insats, på så sätt slipper vi använda byggnadskreditivet förrän dagen då det är dags att betala huset samt börja på övervåningen vilket vi kommer göra direkt. *OBS, våran tomt kostade bara 54k*

Container har jag valt att hyra då det är så jäääävla mycket bättre än att åka till tippen en halv miljon gånger, dock så kan jag tipsa om att skaffa container från dag 1(om du har utrymme för det dvs.) då det är byggarnas ansvar att städa undan. Jag hade inte det från första dan så därför är det bara för mig att rensa undan, det tar tid speciellt när man jobbar 100% osv osv :crysmile:

Detta är vad jag har haft att betala hittils. Gör man ev. extra tillval utöver entreprenadkontraktet så får man betala det 5 dagar efter godkänd besiktning samma som själva huset/entreprenadkontraktet. En del av markarbetet har vi förresten betalat med vårat kreditiv!


Tomt
Nybyggnadskarta
VVS
Bygglov
Pantbrev
Bankavgift
Lagfart
Elkoppling
Utsättning kommunen
Kran (bara 1500kr)
Slutbesiktning
Garageplatta
Extra Tillval
KA
Fiber
Container

Tycker att huset i övrigt känns väldigt bra och väldigt rymligt med planlösningen vi valt, tycker att det är mycket skitsnack om Älvsbyhus men jag är grymt nöjd hittils =) Även med byggarna som varit sjyssta å rensat en del inomhus åt mig. ( det lönar sig att bjuda på kaffe) :crysmile:

Det jag kan komma på att klaga på är dock presenningen som läggs över virket när det kommer ca. 5-8 dagar innan huset kommer, det blåste av på samma dag och Älvsbyhus gjorde inte så mycket åt det....... Allt är dock torrt och fint nu för det var mest bara virke till övervåningen osv. sånt som kan bli blött dvs.

Också markarbetet, vi valde "älvsbyhus egna" markfirma för att slippa ev. krångel med att något felar och att man beskyller varandra för ev. fel. MEN vid närmre titt på företaget som fakturerar och utför markarbetet så är det försäljarna själva som står som ägare, tyckte markarbetet var dyrt! vi hade säkert kommit undan billigare med annan markentreprenör men men. Det som är plusset är väl att dom vet vad dom gör och att det går fort :crysmile:

Skicka pm om du har funderingar. MVH
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
sunnis
R Rezzmaistro skrev:
Tycker att huset i övrigt känns väldigt bra och väldigt rymligt med planlösningen vi valt, tycker att det är mycket skitsnack om Älvsbyhus men jag är grymt nöjd hittils =) Även med byggarna som varit sjyssta å rensat en del inomhus åt mig. ( det lönar sig att bjuda på kaffe) :crysmile:
Det är extremt mycket skitsnack om Älvsbyhus, har flera vänner som bor och byggt älvsbyhus. Jättefina hus med bra och prisvärda lösningar, mig veterligen är de nöjda.
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det är extremt mycket skitsnack om Älvsbyhus, har flera vänner som bor och byggt älvsbyhus. Jättefina hus med bra och prisvärda lösningar, mig veterligen är de nöjda.

Ja absolut! det ska bli riktigt kul att få flytta in :D vi har en hel del tillval med och det gör ju allting lite trevligare också =)
 
  • Gilla
rusta
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Är det taxerat som åkermark så blir det väl svårt att bygga något annat än ekonomibyggnad? Huruvida det är så i detta fall eller ej låter jag vara osagt.
Kolla med kommunen om ni behöver söka förhandsbesked för att godkänna byggnadens placering på platsen med tanke på vad ovan säger. Då tittar man på platsens lämplighet utifrån en rad olika parametrar. Detta är något man söker innan bygglov, det är platsen, inte byggnaden som granskas. I förhandsbeskedet kan det sen komma villkor som ska följas, hudtyp, storlek etc.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar, jättetacksam.

Tomten är inte registrerad som åkermark, och Tomten är avstyckad på 70-talet fick jag reda på nu då planerna fanns då att bygga nytt där.

Låter också som att det kan bli lite tajt med runt 350 000kr i sparat? Det förutsätter att det inte blir mycket dyrare än runt 2,3miljoner, och att vi använder byggkrediten till alla löpande utgifter för att sen använda det sparade till insatsen.

Var sugen på ett vinkelhus, men kanske bättre med 1,5plan rent ekonomiskt, då vi ändå behöver utrymmet uppe tids nog.
 
Använd insatsen till de löpande utgifterna, som du sedan får från banken i byggnadskreditiv. Gör processen smidigare i fall du har en del av entreprenaden. Om värderingen blir bra (vad fick du för förhandsvärdering?) så borde 350 000 räcka långt. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.