Jag ska dra flexrör på ovanvåningen och funderade lite på fastsättningen av flexrören.
Jag har isolerade ytterväggar och tak med ångspärr samt läktat/gles 45x45 utanpå så jag ska kunna förlägga flexrör för el.
Det är väldigt lätt att dra fram rör i väggar och tak men flexrören ska även fästas på något vis i 45x45 tänkte jag.
Hur brukar man fästa flexrören i reglarna?
När jag lägger över taket så är det inte så lätt att fästa i 45x45 , finns det något specialklammer eller bockas en lång spik bara?
Kanske använder man hålband/spikband/montageband, AP-klammer eller klamsvep/rörsvep? Finns det vridna för enkel infästning?
Hur tätt bör ett flexrör fästas/klamras?
Jag vill endast fästa i 45x45 för att inte punktera ångspärren.
Det är enkelt längs med en regel men mycket dras även tvärs över och bör fästas.
Hur gör man bäst längs med en regel när det går väldigt många flexrör på samma ställe? hålband?
Även om jag gör det själv så strävar jag efter att göra det på rätt sätt.
Tänkte använda limpistol vid genomföringar i skivmaterial.
Tänkte fästa hålband och dra diagonalt över rören (halvt eller helt varv) och sedan fästa i taket där jag drar över reglar istället för längs med.
Hur fäster ni elektriker flexrören och hur tätt?
 
E elmont skrev:
Jag brukar använda Clips 14-20 för 16 slang. [länk]
Det fungerar längs med reglarna men hur gör ni när man drar tvärs över reglarna?
Hur tätt ska de spikas längs med reglarna?
Hur tätt ska de fästas när jag drar tvärs över reglarna?
Hur gör du när det är väldigt många flexrör på samma ställe?
 
Med max 60 cm mellanrum.
Väldigt många slangar så kan du bunta ihop dom med tex buntband, järntråd mm då blir "bunten" så pass styv att det inte blir några problem med tråddragning.
Lägg slangen mot väggen bakom ev isolering.
Gör inga tvära böjar mist 5-8 cm bockningsRADIE
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Jag har stått inför samma dilemma när jag förberett en del eldragning i mitt garage. Utmed glesen har jag kört med clips men där det gått över glesen har jag kört med spikband, typ denna: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halband/montageband-galvaniserat-2000017277

Nyp av en bit och spika/skruva in i glesen från sidan. Det sitter ganska stadigt.

Det där med böjar är också viktigt naturligtvis.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
E elmont skrev:
Med max 60 cm mellanrum.
Väldigt många slangar så kan du bunta ihop dom med tex buntband, järntråd mm då blir "bunten" så pass styv att det inte blir några problem med tråddragning.
Lägg slangen mot väggen bakom ev isolering.
Gör inga tvära böjar mist 5-8 cm bockningsRADIE
Hur många slangar behövs buntas ihop för att bunten ska vara styv nog?
Radien kommer bli stor nog vill inte har kraftiga bockar även om min Kati-Blitz klarar de flesta rör, jag har tvingats till tråd, bomull och dammsugare hos min bror en gång innan jag skaffade Kati-Blitz.
Jag litar inte på att buntband/stripes (av plast) klarar tidens gång men jag gillar idén även lite orolig att en ståltråd äter sig igenom flexrören med tiden men min oro kanske är ogrundad.
 

Bästa svaret

Svarta buntband, "riktig" eltejp ståltråd håller under mer än överskådlig tid och med ståltråd får man ju ha lite fingertoppskänsla och sluta vrida ihop i tid, då är det ingen fara med att den skaver hål på slangen för när väl slangen ligger i väggen så ligger den ju stilla. Och hur många slangar man måste "bunta" beror ju till stor del på hur tätt och hårt man buntar. Även här handlar det lite om fingertoppskänsla men kanske 3 st.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Inte riktigt svar på din fråga men när det gäller att fästa rören som jag använder vid nätverksdragningar osv har jag nästan helt slutat med dessa spikklammer osv och gått över till dessa clips från våra vänner på Biltema. De är sammankopplingsbara så det kanske går att använda dem på något bra sätt så som jag tolkar att du behöver använda dem?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/clips-100-st-2000017374
 
E elmont skrev:
Med max 60 cm mellanrum.
Väldigt många slangar så kan du bunta ihop dom med tex buntband, järntråd mm då blir "bunten" så pass styv att det inte blir några problem med tråddragning.
Lägg slangen mot väggen bakom ev isolering.
Gör inga tvära böjar mist 5-8 cm bockningsRADIE
Om man vill vända ner genom takgipset, 90 graders böj dvs, vilket är det optimala sättet? Är det med färdig Vp böj?
 
A
Flexslang är tyvärr totalt värdelöst om tanken är att dra i tråd efteråt. Enda fördelen är att det går snabbt att förlägga med färdigdragen tråd i som det går att köpa nuförtiden.

Med det sagt menar jag inte att det skulle vara omöjligt bara att riktiga bockade rör är att föredra.

Japp finns färdiga böjar att köpa som passar flexslang också.
 
Redigerat:
F Fredrik K80 skrev:
Om man vill vända ner genom takgipset, 90 graders böj dvs, vilket är det optimala sättet? Är det med färdig Vp böj?
Jag föredrar slang i alla lägen, om jag nu händelsevis skulle inte skulle använda fördraget. Det är lätt att lägga (inga värkande axlar längre) och lätt att dra tråd i. MEN det förutsätter att man gör rätt dvs ordentligt fästa och inga tvära böjar. Och oavsett slang eller rör så blir det stopp i tvära böjar, bara det att det är så mycket enklare att göra tvära böjar med slang så det gäller att veta vad man sysslar med.
Jag använder i princip aldrig färdiga böjar. Jag har för flera år sedan redogjort för och nackdelar med slangkontra rör om det är någon som ids leta. Ock ner genom gips i tak så kan man göra hålet lite snett då kan man fiska fram dragfjädern om det skulle behövas.
 
  • Gilla
MBL19 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag föredrar slang i alla lägen, om jag nu händelsevis skulle inte skulle använda fördraget. Det är lätt att lägga (inga värkande axlar längre) och lätt att dra tråd i. MEN det förutsätter att man gör rätt dvs ordentligt fästa och inga tvära böjar. Och oavsett slang eller rör så blir det stopp i tvära böjar, bara det att det är så mycket enklare att göra tvära böjar med slang så det gäller att veta vad man sysslar med.
Jag använder i princip aldrig färdiga böjar. Jag har för flera år sedan redogjort för och nackdelar med slangkontra rör om det är någon som ids leta. Ock ner genom gips i tak så kan man göra hålet lite snett då kan man fiska fram dragfjädern om det skulle behövas.
Slang och fördraget är ju mycket smidigare
Men det vill ju till att den blir uppfäst ordentligt för att förhindra problem vid omdragning
 
U Uffe A skrev:
Slang och fördraget är ju mycket smidigare
Men det vill ju till att den blir uppfäst ordentligt för att förhindra problem vid omdragning
Absolut , fördraget är kanon👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.