Jag har ett hus med torpargrund med konstaterad hög fukthalt. Jag skall investera i ett avfuktningssystem snarast. Jag är inne på något termiskt system som "Trygghetsvakten". Jag har även funderat på att leda ner vattenburen värme i PVC-slang i grunden för att få ner energikostnaden då jag har värmepump. Problemet är att hitta ett styrsystem som styr på fukt och temperatur. Är det någon som kan/vet något om ett sådant styrsystem?
 
ingen som funderat på detta:
http://www.tateknik.se/ Se Luftsolfångare SOLTAN-1VFL

Systemet drivs av nästan bara av solen (gratis) Jämfört med trygghetsvakten som drar el. Resultatet borde bli samma enligt min uppfattning.

Jag funderar starkt på det och även byta ut asfaborden i blindbotten till cellplast (frigolit) antingen 50 eller 100mm..som är spontat!
 
Att bara sådär pumpa in varmluft i krypgrunden är väl inte så jättebra, du har ju ingen koll på hur fuktig luften är?
 
Problemet är väl när det uppstår temperaturskillnader mellan utetemperatur och grundtemperatur. Efter en kall vinter så är grunden fortfarande kall och rå, när sommaren kommer och in kommer varm luft utifrån kondenserar när den kommer in i grunden!

I och med att den här går dygnet runt året om så blir det aldrig dessa temperaturskillnader och då måste fukthalten sänkas om jag fattat det hela rätt!

Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Ett par synpunkter...

Att värma upp grunden så att du får högre temperatur där kräver väl att du har den välisolerad också

Den går väl knappast dygnet runt året om va? Solen skiner ju endast dagtid och oftast inte då heller...tror du att den är tillräckligt effektiv för dina behov?
 

En solfångare fungerar bara bra på vintern då grunden är varmare än utomhus och luftfuktigheten är låg. Jag skulle definitivt stänga av den på sommaren, av de skäl bonnier skriver.

Vill du ha samma temperatur i grunden som utomhus, behöver du nog betydligt mer forcerad ventilation. Och du konverterar i princip krypgrunden till en plintgrund.... där samma klimat råder i grunden som ute.

/Abbe
 
Jag tror att det skett en del missuppfattningar om att luftsolfångare avfuktar luften. Luften avfuktas inte bara för att den värms upp. Den relativa fuktigheten sjunker då varmare luft kan bära mer fukt än vad kall luft kan.

Jag tar ett exempel, dock lite oprecist men ändå förklarande till viss del:
En liter vatten i en bägare om en liter = 100%
Detta motsvarar, säger vi, en luftfuktighet (RF) om 100% vid 0 grader C.
Denna luft värms upp ett antal grader (till ca 13 C), det motsvarar att bägaren dubbleras till två liters storlek. Samma vattenmängd finns dock kvar i bägaren, d.v.s. en liter. Nu är bara bägaren fylld till 50%. Motsvarande RF om 50%.

Viktigt är att isolera mot kalla ytor i en krypgrund om man ska installera luftsolfångare, annars kan lätt kondens bildas!

Passa er för vilseledande reklam om att luftsolfångare avfuktar luften, vilket de de facto inte gör! Det enda som händer är att RF sjunker.

Isolerar man mot kallare ytor så fungerar luftsolfångare mycket bra då solen väl lyser, då avfuktas blindbotten/bjälklaget effektivt genom att luften som blåses in av luftsolfångaren håller lägre ångtryck än vad det är i virket som inte är avfuktat.

Fukt strävar efter att utjämna sig från högre till lägre ångtryck. Därför fungerar uppvärmning bra då man inte tillför fukt utifrån alt. isolerar så att köldbryggor inte uppstår.

 
Angående detta med RF. Bägarexemplet kanske är lite svårt att tänka sig (?) men man kan ju se det som att luft med en viss temperatur kan bära en bestämd mängd vatten. Detta värde är alltid det samma. Tex kan 10gradig luft hålla 9,3 g vatten per kubikm luft.

Om vi nu mäter upp att fukthalten är 4,65g/m3 i denna 10gradiga luft så motsvarar det en relativ fuktighet på 50%.

Ser man detta inser man också att man kan få samma värde på den relativa fuktigheten vid olika temperaturer och att detta då svarar mot olika mängd vatten i luften (absolut mängd vatten).

Det som heller inte är självklart, men sant, är att en väldigt liten temperaturförändring ger stor påverkan på RF. Tex motsvarar 3 graders höjd temp en säkning av RF med 17%. Detta ger som Fuktkontroll avslutningsvis påpekade ett utrymme för utjämning av ångtrycket och därmed avfuktning av omgivande material.
 
Om man har en luftsol-fångare skall man då stänga alla ventiler till grunden?
I så fall lär man väl få ett övertryck i grunden vilket kanske inte är så bra.

Jag funderade på en annan lösning :
Skulle man kanske kunna leda den varma luften från en luftsol-fångare genom
grunden i ett spirorör?
Alltså ingen luft blåses ut i själva grunden.
På så sätt skulle man ju få ett element som värmer under grunden.

Vad tror ni om detta?
 
K222,
angående styrsystem så har jag själv spanat lite på detta också... Man skulle enkelt kunna köpa en vanlig hygrostat och koppla den till en växelventil... Kostand några tusen för bra grejjer?

Men jag tor inte man enbart skall styra %RF utan måste även ta med annat som temperatur, tid, m.m.

Om man nu inte har tid eller vill utveckla detta själv, vilket egentligen är möjligt...
Så skulle man kunna "kapa" något existerande. Exempelvis "Trygghetsvaktens" Uthus eller för den del "Krypgrund" och koppla in sina vattenrör istället mha ett relä och växelventil typ... Kostnad 7-8 tusen?


Kom på en grej... Du behöver som mest värme i krypgrunden under sommaren...då värmepumpen kanske är avstängd eller? Lösningen kanske passar bättre för vind?

 
Det som heller inte är självklart, men sant, är att en väldigt liten temperaturförändring ger stor påverkan på RF. Tex motsvarar 3 graders höjd temp en säkning av RF med 17%. Detta ger som Fuktkontroll avslutningsvis påpekade ett utrymme för utjämning av ångtrycket och därmed avfuktning av omgivande material
Jag tycker (fastän jag läst ovanstående inlägg X antal ggr) att om man höjer temperaturen i grunden så borde man även sänka den relativa fukthalten (den man vill åt! Men det kanske är så att det inte är luft som ska öka på temperaturen..om man jämför med trygghetsvakten är det som ett litet "element" höjer tempen i grunden=sänker RF!

Eller om man vill vara på den säkra sidan...kanske man ska skaffa sig en komplett anlänggning från Anticimex eller Munters. Visserligen är Anticimex avsevärt dyrare men det kanske är bättre grejor!!!
 
parola skrev:
Jag tycker (fastän jag läst ovanstående inlägg X antal ggr) att om man höjer temperaturen i grunden så borde man även sänka den relativa fukthalten (den man vill åt! Men det kanske är så att det inte är luft som ska öka på temperaturen..om man jämför med trygghetsvakten är det som ett litet "element" höjer tempen i grunden=sänker RF!

Eller om man vill vara på den säkra sidan...kanske man ska skaffa sig en komplett anlänggning från Anticimex eller Munters. Visserligen är Anticimex avsevärt dyrare men det kanske är bättre grejor!!!
Men det fungerar ju precis som du tänker dig?! Högre temp ger lägre RF.

Ugglan - Att styra med hygrometer är ju lite för enkelt egentligen, om det är olika temp i och utanför grunden. Som sagts i tråden är ju RFen just relativ så man måste ju fatta ett ventilationsbeslut baserat på temp också.

Vill man mecka lite tror inte jag det är omöjligt att bygga något liknande trygghetsvakten själv. Det kommer säkerligen att funka rätt hyfsat. Kanske inte optimalt men antagligen helt ok. Det är ju driftkostnaden som kommer skilja....

Avslutningsvis har man ju svårt att förstå varför priset skiljer så mycket. En sorptionsavfuktare kan man ju köpa för 16k ungefär, varför ska någon annan lösning för krypgrunder vara dyrare (anticimex)? Kanske har det med försäkringar att göra.
 
MathiasS skrev:
Ugglan - Att styra med hygrometer är ju lite för enkelt egentligen, om det är olika temp i och utanför grunden. Som sagts i tråden är ju RFen just relativ så man måste ju fatta ett ventilationsbeslut baserat på temp också.
Nu ville K222 fixa en styr för vattenburen uppvärmning i krypgrunden. Hygrometer är ju som jag sa en väl enkel metod, men bättre är som sagt om man fattar beslut på %RF inne&ute, temp inne&ute, tid m.m. Men då blir det ett litet utvecklingsprojekt... Helt möjligt, rätt skoj men det beror ju på "fritidskontot" man får av frugan...hihi...

En kommentar är ju också att mycket annat måste fixas innan uppvärmning av krypgrund kan komma på tal. Plast, m.m. m.m. Men det finns nog ändlösa trådar om det skulle jag tro....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.