Jag bygger en extra toalett med dusch (ca 4.5m2). Den blir liksom mitt i huset alltså inga ytterväggar. Och därmed rördragning på vinden och ut genom närmaste yttervägg.
Min fråga är. Vad är bäst? En kanalfläkt på vinden eller typ pax fläkt på toaletten.
 
Byggt liknande badrum för några månader sedan. Vilket som blir bäst vet jag inte men kan rekommendera. Intellivent sky https://soliduct.se/fresh-intellivent-sky.htm
Fungerar mycket bra. Vi kör med kontinuerligt lågvarv. Fläkten ökar hastighet automatiskt vid lukt och/eller fukt.
Mycket enkel installation, glöm inte tilluft till badrummet.
 
  • Gilla
Peter Lu
  • Laddar…
Det är mer en fråga om smak. Du får lite mer tryckfall med en lång kanal så satsa på en med lite högre flöde
 
  • Gilla
Peter Lu
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Byggt liknande badrum för några månader sedan. Vilket som blir bäst vet jag inte men kan rekommendera. Intellivent sky [länk]
Fungerar mycket bra. Vi kör med kontinuerligt lågvarv. Fläkten ökar hastighet automatiskt vid lukt och/eller fukt.
Mycket enkel installation, glöm inte tilluft till badrummet.
Ja den verkar riktigt bra, blir nog en sådan.
Hur löste du det med tilluften?
 
Gillar inte att fräsa springor i trösklar. Satte ett båtventilgaller på rör genom väggen vid handdukstorken ut i korridor (med tätskiktsmanschett)
Köpte gallret, 125 mm, på marinaman.se https://www.marinaman.se/inredning-dacksutrustning/dacksventiler/ventilgaller
Galler till andra sidan väggen hittade jag på ebay.co.uk Ville ha ett i "vintagestil" där.
Fläkten överträffar mina förväntningar. Reagerar snabbt på tämligen milda fisar, parfym och även lösningsmedel. Mycket bra kapacitet även med längre utloppsrör, har reducerat maxhastigheten något. Tyst, nästan ohörbar på lågvarv, hörs naturligtvis när den sätter fart men inget obehagligt ljud. Till och med den ljudkänsliga hustrun är supernöjd.
Ventilationsgaller i vintagestil monterat på kakelvägg i badrum, nära handdukstorken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter Lu
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Gillar inte att fräsa springor i trösklar. Satte ett båtventilgaller på rör genom väggen vid handdukstorken ut i korridor (med tätskiktsmanschett)
Köpte gallret, 125 mm, på marinaman.se [länk]
Galler till andra sidan väggen hittade jag på ebay.co.uk Ville ha ett i "vintagestil" där.
Fläkten överträffar mina förväntningar. Reagerar snabbt på tämligen milda fisar, parfym och även lösningsmedel. Mycket bra kapacitet även med längre utloppsrör, har reducerat maxhastigheten något. Tyst, nästan ohörbar på lågvarv, hörs naturligtvis när den sätter fart men inget obehagligt ljud. Till och med den ljudkänsliga hustrun är supernöjd.
[bild]
Riktigt snyggt! Jag kanske stjäl den idén.
hscn hscn skrev:
Gillar inte att fräsa springor i trösklar. Satte ett båtventilgaller på rör genom väggen vid handdukstorken ut i korridor (med tätskiktsmanschett)
Köpte gallret, 125 mm, på marinaman.se [länk]
Galler till andra sidan väggen hittade jag på ebay.co.uk Ville ha ett i "vintagestil" där.
Fläkten överträffar mina förväntningar. Reagerar snabbt på tämligen milda fisar, parfym och även lösningsmedel. Mycket bra kapacitet även med längre utloppsrör, har reducerat maxhastigheten något. Tyst, nästan ohörbar på lågvarv, hörs naturligtvis när den sätter fart men inget obehagligt ljud. Till och med den ljudkänsliga hustrun är supernöjd.
[bild]
Riktigt snyggt. Kanske stjäl den
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Snyggt! Det kan dock vara bra att placera den högt upp så den suger ut ångan snabbt, fast det kanske är tilluft?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Fläkten sitter i taket, tilluft genom ventilen nära handdukstorken, fungerar kalas.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.