Behöver lite rådgivning angående ett gammalt låshus som ska bytas i en gammal dörr. Om det är hopplöst eller vart kan jag köpa ett nytt med samma mått?
 
  • Gammalt låshus med nyckelhål och handtag på en mörk bakgrund, med broschyrer som bär texten "Volvo HyrLast".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är felet?
 
Bör finnas hos din lokala bygghandel
 
Ska uppdatera med nya handtag och nytt wc-vred bland annat på en utav dörrarna. Men denna dörren som har nyckel till toa, måste jag byta hela låshuset för att kunna ha vred. Och i övrigt stänger dem inte så bra i slutblecket när man drar ner handtaget. Därför hade jag tänkt byta dem allihop.
 
Det går inte att svara innan du måttat låshuset.
Sitter det i en mellandörr (innerdörr) eller ytterdörr?
Varför ska låshuset bytas ut?
Här ser du måtten på 40b7
Fetchfile.aspx

ASSA 40C mellandörrslås.
Fetchfile.aspx
 
1 123abc skrev:
Det går inte att svara innan du måttat låshuset.
Sitter det i en mellandörr (innerdörr) eller ytterdörr?
Varför ska låshuset bytas ut?
Här ser du måtten på 40b7
[bild]

ASSA 40C mellandörrslås.
[bild]
Assa 40c längst ner till vänster stämmer med måtten på min
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vad är felet?
Ska uppdatera med nya handtag och nytt wc-vred bland annat på en utav dörrarna. Men denna dörren som har nyckel till toa, måste jag byta hela låshuset för att kunna ha vred. Och i övrigt stänger dem inte så bra i slutblecket när man drar ner handtaget. Därför hade jag tänkt byta dem allihop.
 
1 123abc skrev:
Det går inte att svara innan du måttat låshuset.
Sitter det i en mellandörr (innerdörr) eller ytterdörr?
Varför ska låshuset bytas ut?
Här ser du måtten på 40b7
[bild]

ASSA 40C mellandörrslås.
[bild]
Ska uppdatera med nya handtag och nytt wc-vred bland annat på en utav dörrarna. Men denna dörren som har nyckel till toa, måste jag byta hela låshuset för att kunna ha vred. Och i övrigt stänger dem inte så bra i slutblecket när man drar ner handtaget. Därför hade jag tänkt byta dem allihop.
 
D Domenique skrev:
Ska uppdatera med nya handtag och nytt wc-vred bland annat på en utav dörrarna. Men denna dörren som har nyckel till toa, måste jag byta hela låshuset för att kunna ha vred. Och i övrigt stänger dem inte så bra i slutblecket när man drar ner handtaget. Därför hade jag tänkt byta dem allihop.
Att det inte stänger så bra går ofta att åtgärda efter felorsaken identifierats antingen genom att åtgärda låshus, dörrens hängning eller anpassa slutbleck.
Om du vill ha vred är det låshus 40T (samma mått som 40C) som är det alternativ som finns.
Om det inte stämmer och du vill byta låshus så får du göra om uttagen till andra låshus och använda täckskyltar.
Eller jämna till uttaget och fälla in nytt trä för att sedan fälla in ett modernt mellandörrslås (innerdörrslås).
Hur som helst så finns det nya trycken som kan användas till låshusen.
 
D Domenique skrev:
Assa 40c längst ner till vänster stämmer med måtten på min
Då ska du köpa ett ASSA 40T som är om du vill ha vred och 40C i de andra dörrarna om du vill byta ut de låshusen.
Personligen anser jag att det äldre låshusen va bättre konstruerade än de nya och bör hålla längre.
Det är vanligt att man använder trycken med lånskylt när det är äldre dörrar.
Lånskyltarna finns både med WC-vred och nyckelskylt.
Några exempel.
https://habo.com/se/sortiment/handtag-och-dorrbeslag/dorrtillbehor/langskyltar
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Då ska du köpa ett ASSA 40T som är om du vill ha vred och 40C i de andra dörrarna om du vill byta ut de låshusen.
Personligen anser jag att det äldre låshusen va bättre konstruerade än de nya och bör hålla längre.
Det är vanligt att man använder trycken med lånskylt när det är äldre dörrar.
Lånskyltarna finns både med WC-vred och nyckelskylt.
Några exempel.
[länk]
Okej, vi säger att jag behåller låshuset i den wc dörr med befintligt vred i (den andra har nyckel) kan jag bara köpa nytt vred som passar i en assa 40t? Men måste byta hela låshuset i toadörr nr 2 med nyckel för att få vred. Och då ska de vara en 40t?
 
1 123abc skrev:
Då ska du köpa ett ASSA 40T som är om du vill ha vred och 40C i de andra dörrarna om du vill byta ut de låshusen.
Personligen anser jag att det äldre låshusen va bättre konstruerade än de nya och bör hålla längre.
Det är vanligt att man använder trycken med lånskylt när det är äldre dörrar.
Lånskyltarna finns både med WC-vred och nyckelskylt.
Några exempel.
[länk]
Och vad är det för vred då till assa 40t som jag behöver?
 
Du måste byta låshuset för att byta från nyckel till vred på dessa äldre låshus.
De nya låshusen och trycken är med 8mm tryckespinne vilket gör att äldre trycken med 9mm inte passar i nya låshus samt att nya trycken måste kompletteras med en fyrkantshylsa 8/9mm för att passa i äldre låshus med 9mm tryckesroddare.
Du kan mäta fyrkantspinnen/tryckesroddaren om du vill byta trycken eller återanvända trycken så du har rätt detaljer när arbetet ska utföras.
Det finns fortfarande trycken i den funkis stilen du har.
Lösa wc-behör (toabehör) har 2st fastsättningar så kontrollera att du köper rätt behör som passar (hålbild lika A262 är för innerdörrar medan A265 är för låshus 565 och passar inte)
 
  • Gilla
Domenique
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.