Har börjat höra ett ljud från taket i ett av sovrummen på övre plan.

Det hörs mest på nätterna inbillar jag mig. Men det kan ju vara så att det är då omgivningen är som tystast, och ljudet framträder tydligare. Det låter nästan som en avlägsen slagborr, lite muttrande, brummande på något vis. Men är ju naturligtvis väldigt dovt och svagt.

Kan någon lösa mysteriet med vilket djur det kan röra sig om???
 
Låter som luftvibrationer i ett rör eller plåttak?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Högst tveksam till att det skulle vara ett djur som orsakar det ljudet, som Anna_H påpekar låter det mer som vibrationer i någon plåt. Vad är det för tak på huset? Hur är det med ventilation i rummet? Hörs det mer i någon viss del av sovrummet?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Taket är betongpannor, och ovanför rummet i fråga är det ju i princip bara det med undantag för ett fallskydd som är monterat på taket.
Sovrummen har spaltventiler i fönstren, och sedan är det en frånluftsvärmepump som drar ut luften genom badrummen o kök.

Det enda jag kan komma på är att rummet intill, som är ett badrum, är nygjort och att dess frånluftventil eller avluftningen skulle kunna spöka på något vis.
 
Ni har inga markiser? Våra markiser låter väldigt likt videon när det blåser mycket.
 
Nej, och jag har noterat att ljudet är där även då det inte blåser nämnvärt.
 
Om frånluften har motor, prova att stänga av den och se om det blir tyst.
 
Ja, det är ju en bra ide. Ska göra lite mer efterforskning ikväll när "djuren" drar igång. ;)
Ska också passa på att klättra upp på loftet över badrummet se om jag kan bli klokare...
 
Har du luskat ut vad det handlar om? Lite nyfiken :p
 
Nej jag har fortfarande inte något svar vad det är.
Men jag lutar nog mer och mer att det rör sig om ett djur trots allt.

Stängde av värmepumpen, och stängde ventiler. Ingen skillnad. Ljudet kommer inte från en plats där ventilation finns.
Sedan kom jag på att jag rensat silarna på stuprören och när jag då satte tillbaka "hylsorna" i silen så spände de mot dagvattenröret i marken. Så jag satte tillbaka dem utan att det blev någon spänning i röret, och då försvann ljudet!

Var rätt säker på att jag fixat problemet under två dagar. Tills det kom tillbaka. :(

Tror nu att det är någon fågel eller fladdermus som hittat in under takpannorna på något vis och har hyss för sig.
 
Jag har ett liknande brummande ljud som kommer av vibrerande Windy.
 
ceson ceson skrev:
Jag har ett liknande brummande ljud som kommer av vibrerande Windy.
Samma för mig, först trodde jag det var ett bo med humlor eller getingar i min vägg, men insåg efter ett tag att det är vindpappen i väggen som kommer i vibration. Av någon anledning uppträder det bara ibland, trots att det verkar blåsa lika mycket och från samma håll.
 
Ljudet från mitt tak som jag hör morgon och kväll är som en spinnande katt - väldigt likt.
Kan oxå ibland höra ett - hur ska jag förklara? , ett litet "klickande" ljud - typ små små tassar med för långa klor. Detta ljud har kommit nu i sommar.
För några år sedan hade jag bålgetingar - men det var ett helt annat ljud.
 
Låter dom en vanlig fluktare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.