Hej,

Jag ska resa ett modulhus från Lundqvist trävaru i vår/sommar. Vi lejer ut att gjuta en platta. Sen är det är moduler, 1,2 breda som ska resas, sedan på med hammarband och takstolar. Efter det, takstolar, råspont läkt och ett klickplåttak.

Det är ett budgetbygge, så mycket som möjligt gör vi själva!

Sedan blir det att såga upp för dörrar och fönster + kottla. Nästa steg blir att ta in en elektiker + vvs, och därefter isolera, plywood på väggar och bygga innerväggar. Ett loft ska också fixas med spontat brädgolv. Sedan, badrum, (vvs: avlopp, golvbrunn, rördragning och flytspackling tar jag in), men ska måla väggar med våtrumssystem och lägga klinker på golv själv. Köket blir ett begagnat från blocket och jag har tänkt installera själv. Jag har också köpt en begagnad conturakamin. Den ska såklart provtryckas av proffsen, men hade tänkt installera själv.

Till sist, måla fasad, fönster och vissa innerväggar och tak (en del blir bara snyggplywood).

Golvet blir betonggolv (plattan) med vattenglas.

Delar en video från stomresningen:


Jag vill gärna vara ute i god tid med att uppdatera min verktigspark inför bygget och vill ha tips på vad jag behöver köpa. Vad är fullständigt oumbärligt? Vad är superpraktiskt och förenklar? Vad är onödig lyx?

Jag har i dagsläget förutom diverse handverktyg:

1 st skruvdragare (bosch)
1 st sticksåg (bosch)
1 st tigersåg (bosch)
1 st kap/gersåg med bord
1 rätt kass slagborrmaskin
Stege, 4,4 meter
Trappstege


Jag tror jag behöver:

ett par till skruvdragare för medhjälpare (Av kraftigare sort än den 14 volt jag har. tips på bra och billiga?)

Antingen sänksåg eller cirkelsåg med skena (Jag ska ha plywoodinnerväggar, i vissa delar synligt. Jag kommer förmodligen att behöva kapa väldigt mycket.)

Spikpistol för råsponttak och kanske innerväggar?

Rätstege/långt vattenpass. Är det skillnad på de billigare från byggmax och typ hultafors? Värt pengarna?

Krysslaser? Vet inget om dessa, är det skillnad i kvalitet?

Jag ska hyra:
Byggnadsställning
Kakelsäkare av god kvalitet
Säkerhetsutrustning för takarbete
Plåtsaxar osv..

Nu bever jag era tips! Vad mer behöver jag? Vad villhöver jag?
 
Spikpistol och dyckertpistol är inget krav men jäkligt skönt att jobba med och tidsbesparande. Köpte en batteridriven Dewalt, sjukt skön.
Enkel pall har jag använt mer än jag trodde. Köpte 2 och de används konstant.
Bra arbetsbelysning, du kommer jobba sena kvällar ;). Byggradio, kan underlätta långa dagar.
Ska du gipsa mycket hade jag nog köpt en sådan som man kan sätta på skruvdragaren med bandad skruv. Många skruv blir det...
Sist men inte minst, några flak öl som belöningssystem när du fått till bra arbetsdagar :crysmile:
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Spikpistol och dyckertpistol är inget krav men jäkligt skönt att jobba med och tidsbesparande. Köpte en batteridriven Dewalt, sjukt skön.
Enkel pall har jag använt mer än jag trodde. Köpte 2 och de används konstant.
Bra arbetsbelysning, du kommer jobba sena kvällar ;). Byggradio, kan underlätta långa dagar.
Ska du gipsa mycket hade jag nog köpt en sådan som man kan sätta på skruvdragaren med bandad skruv. Många skruv blir det...
Sist men inte minst, några flak öl som belöningssystem när du fått till bra arbetsdagar :crysmile:
Dykert och spikpistol verkar så bekvämt! Det finns ju med tryckluft också. Är det värt det tycker du?
 
..och räcker det med en eller två sånna här? Ölen säger sig själv!

46-3136_xl_1.jpg
 
En apelsin En apelsin skrev:
Dykert och spikpistol verkar så bekvämt! Det finns ju med tryckluft också. Är det värt det tycker du?
Ska du ha pistol med tryckluft så blir du väldigt mycket mer begränsad då du måste släpa omkring en slang (och i viss mån även en kompressor) överallt. En batteridriven spikpistol är otroligt mycket smidigare, men tyvärr ganska mycket dyrare. I ditt fall måste du ju dock köpa en kompressor också, så prisskillnaden blir kanske inte överdrivet stor. Jag har DeWalts 15gauge batteridrivna dyckertpistol, och den är helt fantastisk för att spika träpanel inomhus.

Någon stomspikare har jag ej och jag har ändå bytt all panel på mitt boningshus samt byggt en attefallare och en friggebod från scratch. Tycker man kommer väldigt långt med hammare. Tidsbesparingen blir nog minimal med spikpistol. Regelstommar föredrar jag att skruva ihop.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för tips! Det får bli batteri om jag köper en sån. Är De walt bra? Jag har haft ögonen på ett verktyspaket till reducerat pris, och undrar om de håller i längden.

[länk]
Ja, jag tycker om DeWalt. Men fundera ett par gånger extra om det är värt det där paketet. Batteridriven arbetslampa och batteridriven sticksåg är kanske inte något jag skulle valt.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ja, jag tycker om DeWalt. Men fundera ett par gånger extra om det är värt det där paketet. Batteridriven arbetslampa och batteridriven sticksåg är kanske inte något jag skulle valt.
Tack för svar! Jag ska titta lite på olika aket, kanske med bättre innehåll!
 

Bästa svaret

B
Har rest ett hus från samma leverantör och rekommenderar följande:

Oumbärligt
- Minst 2 skruvdragare om 12v (räckte för mig, men starkare är inte fel).
- Sänksåg (helt oumbärlig för att få schyssta snitt på större material)
- Sticksåg (för snabba kap som inte kräver precision)
- Multiverktyg
-Kapsåg
- Verktygslåda med handverktyg av god kvalitet (stämjärn, hammare, klubba, mejslar, tänger etc)

Köp gärna verktyg som delar batteri. Det gjorde inte jag, vilket var korkat.

Inte lika viktigt
Tigersåg
Slagborr (Jag hade iofs träbjälklag.)
Bordscirkelsåg

Om man kör med råspontluckor kommer man långt med dragare istället för spikpistol. Hade en spikpistol, men sålde den då den inte användes alls. Är man säker på sin sak kan en spikpistol vara grym till stomresning, men som amatör är skruvar mer förlåtande.



Ha elverktyg som alla delar samma batterityp.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
B bibliotekarien skrev:
Har rest ett hus från samma leverantör och rekommenderar följande:

Oumbärligt
- Minst 2 skruvdragare om 12v (räckte för mig, men starkare är inte fel).
- Sänksåg (helt oumbärlig för att få schyssta snitt på större material)
- Sticksåg (för snabba kap som inte kräver precision)
- Multiverktyg
-Kapsåg
- Verktygslåda med handverktyg av god kvalitet (stämjärn, hammare, klubba, mejslar, tänger etc)

Köp gärna verktyg som delar batteri. Det gjorde inte jag, vilket var korkat.

Inte lika viktigt
Tigersåg
Slagborr (Jag hade iofs träbjälklag.)
Bordscirkelsåg

Om man kör med råspontluckor kommer man långt med dragare istället för spikpistol. Hade en spikpistol, men sålde den då den inte användes alls. Är man säker på sin sak kan en spikpistol vara grym till stomresning, men som amatör är skruvar mer förlåtande.



Ha elverktyg som alla delar samma batterityp.
Tack så mycket! Det var ett uttömmande svar. Nu gäller det att shoppa och hitta bra priser på allt. Sänksåg verkar vara väsentligt med synlig plywood!
 
Min lista skulle se ut ungefär så här:
- På plats ett, två och tre kommer en bra skruvdragare.
- Kap-/gersåg med stativ
- Cirkelsåg (sänksåg med skena om budgeten tillåter)
- Belysning
- Trappstege runt 2 meter hög.
- En rätskiva 2-2,4 meter och ett bra 600 mm vattenpass. Långa vattenpass är så dyra och man får samma precission om man lägger det korta passet uppepå rätskivan...
- Krysslaser med stativ. Rotationslaser är coolt, men kanske inte så prisvärt?
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min lista skulle se ut ungefär så här:
- På plats ett, två och tre kommer en bra skruvdragare.
- Kap-/gersåg med stativ
- Cirkelsåg (sänksåg med skena om budgeten tillåter)
- Belysning
- Trappstege runt 2 meter hög.
- En rätskiva 2-2,4 meter och ett bra 600 mm vattenpass. Långa vattenpass är så dyra och man får samma precission om man lägger det korta passet uppepå rätskivan...
- Krysslaser med stativ. Rotationslaser är coolt, men kanske inte så prisvärt?
Tack för svar! Nu blir det till att hitta rätt grejer och slösurfa på verktyg ikväll
 
Några ännu ej nämnda saker som i och för sig kanske mest hör till dina "handverktyg":

Kofot
Tumstock/måttband/talmeter
Längre måttband
Vinkelhake
"Snickarpenna"
Bänk/pall
Tvingar
Murarsnöre
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hemmakatten
En bra trappsteget är ett av vårt bästa inköp. Kämpade länge med en enklare, rangligare, krångligare, lägre, inte lika robust trappstege innan.

En Wibe trappstege med 5 steg, ca 190cm hög. Stabil, når högt både inom- och utomhus. Använd till allt från att måla fasad, måla tak och väggar inomhus, tvätta fönsterväggar, montera takavvattning på förråd, sätta upp bokhyllor. Ja, till det mesta.

Nu när vi flyttar till Portugal följde den förstås med. Prislappen på ca 2000 kan kanske vara avskräckande, men den är värd varenda krona.

En robust Wibe stege med fem steg och gula detaljer, ungefär 190 cm hög, lämplig för olika hushållsjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hemmakatten
Kompletterade senare med en Wibe arbetspall, pga att vi var så nöjda med stegen. Arbetspallen fyller också sin funktion väl. Kommer inte ihåg vad den kostade. Finns säkert många märken som har en bra hopfällbar pall.

Hopfällbar Wibe arbetspall i aluminium med gula hörnbeslag.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.