Hej
Jag har nyligen renoverat köket och just flyttat in. Det är en ny spiskåpa och en gammal kryddhyllefläkt. Jag har märkt att det blåser in luft i min lägenhet som kommer från själva kanalen/kulverten som går i huset. Alltså bredvid mitt avluftsrör. Jag har satt igen öppningen med isolering som syns på bilden.

Det brukar lukta matos från den luften vid vissa tillfällen också.

Det känns inte riktigt. Har ventilationsröret gått sönder längre upp? Har någon installerat en fel fläkt i huset? Eller är det bara drag från taket?

/Marcus
 
  • Ventilationskanal med isolering i en öppning bredvid ett avluftsrör i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara nån granne som har satt in en fläkt som blåser in luft där. En bra början är nog att kontakta bostadsrättsföreningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ska man rota runt med vent. anläggning i en Brf så bör/ska man kolla upp vad som gäller. Förr eller senare så kommer det en OVK och då finns risken att man för göra om installationen.
Som nämns, kanske har någon kreativ person satt in felaktig utrustning som nu trycker in frånluft i systemet, som sedan läcker in i lägenheterna.
 
Tack för synpunkterna. Har lagt ett ärende hos föreningen som får kolla på det. Återkommer med svar här ifall någon annan stöter på samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.