Hej, jag undrar om man kan och får göra om denna taklampa till 3 fönsterlampor istället och i så fall hur man gör?
 
  • Taklampa med tre kopparfärgade metallburar hängande i svarta sladdar framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att det går, men hur är ju inte helt lätt att svara på.
Enklast är ju att klippa alla 3 sladdarna och sätta lampkontakter i ändarna. Detta förutsatt att det är vanliga 230V e27 lampor i dem nu (vilket det ser ut som).

Ge dig inte på detta om du inte vet hur du ska göra. Genom att ställa denna fråga låter det inte som att du har så bra koll tyvärr.
 
Precis så jag menade Men för detta krävs väl ingen elektriker? Är det inte bara å klippa sladdarna och koppla ihop kablarna i sladden med en stickkontakt, finns ju att köpa såna överallt!?
 
R RL1 skrev:
Precis så jag menade Men för detta krävs väl ingen elektriker? Är det inte bara å klippa sladdarna och koppla ihop kablarna i sladden med en stickkontakt, finns ju att köpa såna överallt!?
Jo, det var ju det jag skrev ovan.
 
Ska du göra det helt korrekt så är det inte bara och bara............förändrar du armaturen så gäller det att hålla koll på hur och om den är jordad tex. Visst kan man göra som det beskrivs och bara klippa och montera kontakter och den lyser men det gäller ju som sagt att veta vad man gör och varför.
 
S Stefan1972 skrev:
Ska du göra det helt korrekt så är det inte bara och bara............förändrar du armaturen så gäller det att hålla koll på hur och om den är jordad tex. Visst kan man göra som det beskrivs och bara klippa och montera kontakter och den lyser men det gäller ju som sagt att veta vad man gör och varför.
Jo, det är santFår rådfråga en elektriker om tillvägagångssättet, jordad o ojordad är väl om det är 2 eller 3 kablar inuti kabeln?
 
useless useless skrev:
Om det inte är några konstigheter så ska det i princip räcka med typ en sån här upphängningskrok och en stickpropp.
[länk]

Det gäller dock att hålla koll på eventuell skyddsjord och om den är dubbelisolerad.


Annars går det ju att köpa färdiga nästan lika dana:
[länk]

Eller ett nytt sladdställ och flytta över skärmarna.
Tack för de tipsenD sista tänkte jag inte på, d får det nog bli
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
RL1's lampor har ju inga skärmar, så vi vet inte hu de ser ut.
Det är lampskärmar i första bilden.
 
useless useless skrev:
Det är lampskärmar i första bilden.
OK, men jag ser bara en trådställning till skärm.
Själva skärmen verkar ha försvunnit på vägen...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, men jag ser bara en trådställning till skärm.
Själva skärmen verkar ha försvunnit på vägen...
Det är en så kallad trendig lampskärm. Sånt är du för gammal för.
 
  • Trendig lampskärm i metall med geometriskt mönster och synlig glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en så kallad trendig lampskärm. Sånt är du för gammal för.
Ouch, den sved. Hade vi inte pratat om det där med näthat? :thinking::surprised: Ska jag skicka dig kränkthetsblanketter eller har du egna @KnockOnWood ? :crysmile:
 
  • Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.