Hej alla kloka,
håller på att planera diverse renovering, tillbyggnad, terrasser m.m. men mer om dessa i en senare tråd. Första steget i min plan (för att bl.a. kunna förvara byggmaterial inför de större projekten) - och som jag tänkt skulle vara allra enklast - är att bygga ett skjul mellan garaget och grannens tomt.

Eftersom jag har grannens tillåtelse och har inte utnyttjat mina attefallskvadrat tänkte jag helt enkelt bygga den som attefallstillbyggnad. Men efter vidare läsning insåg jag att det kan man bara göra invid en huvudbyggnad. Pratade lite med en handläggare på kommunen och föreslog då istället att söka bygglov för det som tillbyggnad till garaget, men även det skulle tydligen vara svårt pga att garaget och huset sitter ihop med en skärmtak och tillbyggnaden skulle då alltså räknas som en tillbyggnad till huvudbyggnaden och vara för nära grannens tomt - oavsett deras medgivande. Det absurda är alltså att jag inte kan bygga en attefallstillbyggnad för att det inte är huvudbyggnad, men jag kan inte heller få bygglov beviljat iom att det då helt plötsligt räknas som en förlängning av huvudbyggnad. Är det här en korrekt bedömning?

Att frikoppla huset och garaget skulle underlätta och tillbyggnaden då kanske kunde godkännas om man vägde in att andra likadana grannhus redan har liknande lösningar osv. Dvs. lät det inte helt övertygande heller. Helst vill jag inte heller genomföra detta då jag faktiskt gillar skärmtaket emellan.


Det var då jag fick en idé om att istället bygga den som fristående vilket också handläggaren tyckte var mycket enklare och endast grannarnas godkännande behövs.
Min fråga är då, hur nära garaget kan jag bygga denna skjul? Den här platsen är den absolut mest lämpade och används redan nu som förvaring för allsköns bråte. Men särskilt mycket marginaler finns det inte att leka med, så helt skulle jag vilja bygga den mer eller mindre kloss mot garageväggen. Tror ni det funkar med en liten luftspalt bara? Jag nämnde 10cm för handläggaren vilket denne åtminstone inte reagerade negativt på. Jag ska förstås försöka få ett tydligt besked från kommunen, men parallellt vill jag även reda ut vilka praxis det finns. Någon exakt reglering finns inte som jag förstått?. Någon här har säkert stött på liknande problem? Prejudicerande domar?
 
Hur ska du underhålla det om du bygger så nära? Tänk på att det kommer bli brandkrav på byggnaderna när du bygger närmre än 8 m.
 
H huggan skrev:
Hur ska du underhålla det om du bygger så nära? Tänk på att det kommer bli brandkrav på byggnaderna när du bygger närmre än 8 m.
Eftersom bygget är ett enkelt skjul som ska fungera mest som regnskydd tänker jag mig att helt enkelt strunta i att ha någon vägg på sidan som vätter mot garaget. Är mellanrummet nog litet går det ju inte att ta sig in den vägen ändå, samtidigt som man själv kommer åt hela garageväggen från skjulet.

Det här med brandkrav får jag kolla upp, någon som har kreativa förslag kring det?
 
Har för mig att reglerna är lite åt att det måste ”upplevas” som två separata byggnader. Det blir svårt om du har så litet avstånd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ett garage i mitt nybyggeområde ligger endast 10 cm från huvudbyggnaden för att undvika att detta räknas in i huvudbyggnadens yta. Det ser lite tokigt ut.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
Tycker det låter tokigt att garaget skall räknas som huvudbyggnad i ena fallet och inte i andra. Sitter dom ihop är det huvudbyggnad och du bör kunna göra en attefallstillbyggnad.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har för mig att reglerna är lite åt att det måste ”upplevas” som två separata byggnader. Det blir svårt om du har så litet avstånd.
Ja de lär ju göra den tolkningen, men man skulle ändå kunna argumentera att eftersom byggnaden har helt andra syften och krav (endast regnskydd), egen öppning osv. att det ändå upplevs som en annan byggnad.
Men jag förstår att det kan vara svårt att övertyga.

yonna yonna skrev:
Ett garage i mitt nybyggeområde ligger endast 10 cm från huvudbyggnaden för att undvika att detta räknas in i huvudbyggnadens yta. Det ser lite tokigt ut.
Hur länge har den funnits? Har du koll på om kommunen är med på det hela?


M MetteKson skrev:
I min kommun hade inte 10 cm godkänts. En tumregel brukar vara att du ska kunna underhålla byggnaden på ett bra sätt på alla fasader. Om du bygger nära tomtgräns ska du te x kunna måla byggnaden utan att behöva beträda grannens tomt, 80-100 cm rekommenderas hos oss.
Som sagt eftersom jag skippar väggen som vetter mot garaget så är det ju inget problem att komma åt och måla garageväggen, så just det argumentet kan de väl inte dra?
 
A attefall skrev:
Ja de lär ju göra den tolkningen, men man skulle ändå kunna argumentera att eftersom byggnaden har helt andra syften och krav (endast regnskydd), egen öppning osv. att det ändå upplevs som en annan byggnad.
Men jag förstår att det kan vara svårt att övertyga.



Hur länge har den funnits? Har du koll på om kommunen är med på det hela?




Som sagt eftersom jag skippar väggen som vetter mot garaget så är det ju inget problem att komma åt och måla garageväggen, så just det argumentet kan de väl inte dra?
Kanske inte i detta fall, det är nog brandskyddet du ska kolla upp noggrannare. Om du skippar väggen och samtidigt har virke liggande där utan skyddande brandvägg vet jag inte hur kommunen skulle göra bedömningen.
Måste ditt skjul vara av trä? Du kan inte sätta upp växthus eller nåt och förvara prylarna i?
 
M MetteKson skrev:
Kanske inte i detta fall, det är nog brandskyddet du ska kolla upp noggrannare. Om du skippar väggen och samtidigt har virke liggande där utan skyddande brandvägg vet jag inte hur kommunen skulle göra bedömningen.
Måste ditt skjul vara av trä? Du kan inte sätta upp växthus eller nåt och förvara prylarna i?
Det skulle väl gå, men tanken är ju att det ska användas för att förvara cyklar och diverse trädgårdsprylar i framtiden när behovet av att förvara byggmaterial inte längre finns.
 
Redigerat:
A attefall skrev:
Det skulle väl gå, men tanken är ju att det ska användas för att förvara cyklar och diverse trädgårdsprylar i framtiden när behovet av att fara byggmaterial inte längre finns.
Ok, jag fick för mig att det var något som inte skulle vara permanent utan bara under byggtiden.
 
Skärmtak kanske skulle kunna vara ett alternativ? Man får bygga max 15 kvm skärmtak helt utan lov, men jag är inte helt säker på vilka regler som gäller för det.
Om det går skulle du kunna bygga ut skärmtaket från garaget med stolpar i varje ytterhörn och sen göra lösa väggsektioner som du kan haka av och på vid behov. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta upp spaljé runt om med en genomgång plast bakom så att du fortfarande har 50% ljusgenomsläpp. Inte helt säker på att man fr göra så på skärmtak, men har för mig att jag har läst om personer som gjort så för att Komma runt reglerna
 
  • Gilla
slurren
  • Laddar…
TS bör kunna bygga både skärmtak och attefallstillbyggnad. En carport som sveps in i en presenning skulle kunna vara en tillfällig lösning.

Men ska det vara förvaring under renovering är nog ett tält eller container enklare och kräver inga tillstånd då det är tillfälligt
 
H hjulia skrev:
Skärmtak kanske skulle kunna vara ett alternativ? Man får bygga max 15 kvm skärmtak helt utan lov, men jag är inte helt säker på vilka regler som gäller för det.
Om det går skulle du kunna bygga ut skärmtaket från garaget med stolpar i varje ytterhörn och sen göra lösa väggsektioner som du kan haka av och på vid behov. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta upp spaljé runt om med en genomgång plast bakom så att du fortfarande har 50% ljusgenomsläpp. Inte helt säker på att man fr göra så på skärmtak, men har för mig att jag har läst om personer som gjort så för att Komma runt reglerna
Ja det är ingen dum idé, ska undersöka lite mer. Trodde att dessa gick som attefallstillbyggnad också, men så verkar ju faktiskt inte fallet nu när jag läser.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
TS bör kunna bygga både skärmtak och attefallstillbyggnad. En carport som sveps in i en presenning skulle kunna vara en tillfällig lösning.

Men ska det vara förvaring under renovering är nog ett tält eller container enklare och kräver inga tillstånd då det är tillfälligt
Det är tänkt att det ska vara ett cykelskjul och förvaring för diverse annat i framtiden. Placeringen är utmärkt för det syftet men direkt åtkomst från infarten.

Attefallstillbyggnad går som sagt inte att göra på komplementbyggnad, så såvida jag inte får de att (konsekvent) räkna garaget som del av huvudbyggnaden så verkar inte det gå.
 
Då kanske det är lika bra att sikta in sig på att bygga en visuellt fristående enhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.