Måste man ha dubbla gipsskivor i garage? Jag skulle vilja ha spånt+gipsskiva så man har något att skruva i.Vad gäller i taket??
FINNS INGEN SOM KAN SVARA PÅ DETTA? :'(
 
Det torde bero på brandklassningen.

Gips är ju icke brännbart och bidrar till brandskyddet. Spån är bränbart. Därav blir et då en fråga om vilka krav som gäller på ditt garage. end rådet där är att kolla med räddningstjänsten och byggnadsnämden/kontoret
 
Måste å måste man gör väll som man vill hehe... fråga inte så går de nog bra.
Spån + gips e väll kalas... bara gips i ett garage e ju korkat då hade ja hellre valt bara spån isf...
 
Då var man korkad igen... >:(

Jag kommer köra med endast gips. Förstår inte vad spånskivorna är bra till? Skruva i?, det går fint i gips också, med en plugg. Inget konstigt med det.

Sjäöv väljer jag aktivt bort spån därför ett garage kan bli fuktigt, och rent av blött. Lycka till att skruva upp något i en spånskiva som varit blöt..
 
Inte spån men OSB eller allra helst Plyfa skall det vara :)
 
Hmm plyfa...lånar du ut sedelpressen Nybyggar'n?

..//N
 
Jag skulle ta OSB å gips, e så enkelt att skruva gipsen sen på fallande längder...OSB kostar ca 50 spänn m2
 
Strixx skrev:
Då var man korkad igen...  >:(

Jag kommer köra med endast gips. Förstår inte vad spånskivorna är bra till? Skruva i?, det går fint i gips också, med en plugg. Inget konstigt med det.

Sjäöv väljer jag aktivt bort spån därför ett garage kan bli fuktigt, och rent av blött. Lycka till att skruva upp något i en spånskiva som varit blöt..
Spånet bakom gör ju att väggarna inte e lika känsliga för påhälsningar.... vilket kan hända i ett garage. Skulle ja få för mej å bygga nytt hus el dyligt så skulle ja köra me nån sorts träskiva bakom all gips överallt. Klarar då eventuella knytnävsslag ;)
 
OSB är ju dyrare än SPÅN, men den är ju bättre.
OSB 139:- Spån 74:- / skiva
Man sätter ju någon slags skiva innanför gipsen bara för att ha den ock skruva i.

Gips måste man ju ha i brandsynpunkt.
 
bosse-f skrev:
Måste man ha dubbla gipsskivor i garage? Jag skulle vilja ha spånt+gipsskiva så man har något att skruva i.Vad gäller i taket??
FINNS INGEN SOM KAN SVARA PÅ DETTA?  :'(

Om du hade förklarat hur ditt garage är placerat i förhållande till ditt hus samt grannens hus så hade jag kunnat svara exakt hur det skall se ut, men tyvärr så är det beroende avstånd samt hur befintliga lösningar ser ut.

T.ex. så kan du bygga ditt garage hur du vill bara det finns en avkiljning mellan bostadshus samt garage i form av ex. en vägg som motsvarar EI30. Har du sedan t.ex. ett par meters avstånd mellan ditt bostadshus och garaget så kan du bygga ditt garage hur du vill.

Och nej det är ingen bra idé att bygga fel som smiler föreslår, kostnaden att ringa till din räddningstjänst och ställa en enkel fråga är minimal jämfört med vad kostar att bygga om ditt svartbygge.

Att uppfylla brandkraven är enormt lätt egentligen, du har väl kanske en panel på ditt garage? Kanske även en gipsskiva eller annat material strax innanför det, sedan lite isolering och spånskiva eller gipsskiva, voila! och du uppfyller kraven.

Saxat från BBR, Boverkets byggregler
Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från komplementbyggnader
större än 10 m2, skall avskiljas från dessa så att spridning av
brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.

Allmänt råd
Föreskriftens krav kan uppfyllas, om endera byggnadens, mot varandra
vettande, väggar utförs i lägst brandteknisk klass EI 30. Om någon av
byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass,
bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intilliggande
byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå.
 
En enda gipsskiva ger EI30, 2st ger EI60 o så vidare, Fast naturligtvis så ska det vara plyfa bakom gipsen. Det hjälper ju inte bara när man ska montera tunga föremål på väggarna utan också för hela byggets konstruktion.

Plyfan skruvas naturligtvis 1-2cm upp på sylen. Och gipsskiorna kan skruvas 5mm från mark. Då kommer inga skivorna att bli speciellt blötta.

Vart kommer svartbygge in, har inte sett en antydan på att han inte skulle ha bygglov för sitt nya garage.

 
smiler skrev:
Måste å måste man gör väll som man vill hehe... fråga inte så går de nog bra.
Spån + gips e väll kalas... bara gips i ett garage e ju korkat då hade ja hellre valt bara spån isf...

Bygger du enligt ovanstående så är det ett svartbygge :)

Grovt räknat kan man säga att en gipsskiva är 15 minuters brandskydd. En vanlig vägg med dubbelsidig gipsskiva blir alltså 30 minuter, men då är även luftspalten i väggen medräknad i de 30 minuterna, så en skiva håller inte riktigt 15 minuter ensamt, skall kompletterras med en luftspalt också.
 
Hej Joey!

Du verkar ha koll på detta med brandskydd.

Finns det någon konstruktion som innebär att man uppfyller EI30 och har möjlighet att skruva saker i väggarna utan olika varianter av plugg och molly?

Tänkte mig te.x. dubbelgips plus OSB...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Hej Joey!

Du verkar ha koll på detta med brandskydd.

Finns det någon konstruktion som innebär att man uppfyller EI30 och har möjlighet att skruva saker i väggarna utan olika varianter av plugg och molly?

Tänkte mig te.x. dubbelgips plus OSB...

/Jonas

Dubbel gips + OSB blir aldeles utmärkt, ta gärna en OSB baserad på barrträ, då den har bättre brandegenskaper, högre densitet.

Du uppfyller EI30 om du t.ex. har en träkonstruktion(reglar) och väljer en gipsskiva på utsidan samt OSB på insidan, men då måste du ha minst 70mm isolering mellan skivorna. Den bästa lösningen är att bygga en enkel vägg utan isolering med gips på båda sidor samt klä den sidan du vill skruva saker på med OSB. Då kan du välja att ha träet på in eller utsidan om gipsen och du slipper isoleringen.

Du kan även välja att ha dubbla gipsskivor på en sida av reglarna och träfiber på den sida som du skall skruva saker i, det kan eventuellt vara så i denna lösningen att du måste ha dubbla reglar, detta är lite beroende på densiteten på din träskiva.
Dessa tips är för ej bärande väggar.

För en bärande vägg kan du regla med 45x95 och gips på en sida samt träskiva på andra sidan där du vill skruva dina saker, här måste du ha isolering också.

Istället för träfiberskiva eller annan skiva kan du ha 19mm(minst) spontad panel.

Utsvävningar men som sagt visst kan du bygga som du har tänkt om det inte är en bärande konstruktion.
 
Problemet är att det är en bärande vägg och ett bärande bjälklag mellan bostad och garage. :-/

Får kanske satsa på dubbelgips - ströläkt - bjälklag + isolering.

Fast det hade varit bra att få in en OSB för att skruva i... :'(

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.