Jag ska göra taklyft och montera takkupor!
Vi har valt en metod med nockbalk för att kunna bygga det nya taket över det gamla innan det rivs!

Dock krockar balken med skorstenen så den kommer vi behöva mura upp snett som på bilden!
Tror ni detta kommer innebära några problem?
 
  • Illustration av en diagonalt ombyggd skorsten för att undvika krock med nockbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja och nej. Förr gjorde man ofta skorstenar på det sättet för att anpassa sig efter huset och det har ju fungerat i lång tid.
Man får dock ha i minnet att det är tunga krafter i en skorsten. En helt rak skorsten håller ju ihop betydligt bättre och med mindre risk att något händer om en fog släpper eller liknande. Risken att sprickor uppstår lär ju vara större ju snedare den görs eftersom då får ju gravitationen grepp om skorstenen på ett annat sätt och blir en påfrestning.

Det går inte att stöda balken på varje sida på en stötta som göms inne i någon anslutande vägg eller liknande?
 
F frityreldarn skrev:
ja och nej. Förr gjorde man ofta skorstenar på det sättet för att anpassa sig efter huset och det har ju fungerat i lång tid.
Man får dock ha i minnet att det är tunga krafter i en skorsten. En helt rak skorsten håller ju ihop betydligt bättre och med mindre risk att något händer om en fog släpper eller liknande. Risken att sprickor uppstår lär ju vara större ju snedare den görs eftersom då får ju gravitationen grepp om skorstenen på ett annat sätt och blir en påfrestning.

Det går inte att stöda balken på varje sida på en stötta som göms inne i någon anslutande vägg eller liknande?
Konstruktören vill ha en hel balk! Jag som amatör ser inga konstigheter med att växla av balken dock men jag är ju som sagt amatör och har lejt bort arbetet för att jag inte anser mig ha tillräckligt med kunskap!

Jag tänker mura upp bredvid skorstenen så att det inte finns något överhäng i luften!
Så som jag markerat på bilden jag bifogar!
Illustration av skorsten med markerad del för murning och befintlig balk över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MTech MTech skrev:
Konstruktören vill ha en hel balk! Jag som amatör ser inga konstigheter med att växla av balken dock men jag är ju som sagt amatör och har lejt bort arbetet för att jag inte anser mig ha tillräckligt med kunskap!

Jag tänker mura upp bredvid skorstenen så att det inte finns något överhäng i luften!
Så som jag markerat på bilden jag bifogar!
[bild]
Tycker det ser bra ut, speciellt om du "stöder" som du visar. Enda nackdelen är ju mycket jobb kanske, och att det torde bli aningens sämre drag i en skorsten som inte är helt rak.
Hade inte tvekat, rent kostruktions och funktionsmässigt, att göra som du tänker.
Men av lathetsskäl hade jag växlat av, tveklöst.
 
F fastighetsskötaren skrev:
Tycker det ser bra ut, speciellt om du "stöder" som du visar. Enda nackdelen är ju mycket jobb kanske, och att det torde bli aningens sämre drag i en skorsten som inte är helt rak.
Hade inte tvekat, rent kostruktions och funktionsmässigt, att göra som du tänker.
Men av lathetsskäl hade jag växlat av, tveklöst.
Jag räds inte extra arbete! Bara sotare och konstruktör är nöjda! Jag eldar med pellets och trivsel eldar i en gjutjärnskamin i varsin pipa! Draget borde inte bli några problem!
 
Rent spontant ser jag ingen anledning till att det där inte skulle hålla utan något understöd.
Hur många centimeter kommer du flytta den och vad har skorstenen för bredd?
 
X xLnT skrev:
Rent spontant ser jag ingen anledning till att det där inte skulle hålla utan något understöd.
Hur många centimeter kommer du flytta den och vad har skorstenen för bredd?
Jag vet inte exakt hur många centimeter det blir än, jag ska räkna på det imorgon!
Skorstenen är 62×62 centimeter! 2 rökkanaler och 2 ventilation!

Jag väntar på svar från muraren med!
 
MTech MTech skrev:
Jag vet inte exakt hur många centimeter det blir än, jag ska räkna på det imorgon!
Skorstenen är 62×62 centimeter! 2 rökkanaler och 2 ventilation!

Jag väntar på svar från muraren med!
Då kan du ju flytta den ca 30cm utan stöd.
Du får se till att hålla centrumpunkten innanför ytterkanten (med lite marginal).
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Då kan du ju flytta den ca 30cm utan stöd.
Oj så mycket! Jag tror inte vi murar ut den mer än 15centimeter!
 
MTech MTech skrev:
Oj så mycket! Jag tror inte vi murar ut den mer än 15centimeter!
15cm är ju bara lite mer än en sten i bredd, det är ju inga problem öht.
Vi kommer flytta våran skorsten 25cm (den är 54cm) på samma sätt som ni.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
X xLnT skrev:
15cm är ju bara lite mer än en sten i bredd, det är ju inga problem öht.
Vi kommer flytta våran skorsten 25cm (den är 54cm) på samma sätt som ni.
Det var skönt att höra! Det borde inte innebära så mycket merarbete för muraren heller?
Varför ska ni flytta eran skorsten?
 
MTech MTech skrev:
Det var skönt att höra! Det borde inte innebära så mycket merarbete för muraren heller?
Varför ska ni flytta eran skorsten?
Nej, det borde inte innebära något merarbete öht.
Vi bygger nytt och ville ha eldstaden på ett visst ställe inne i huset, detta krockade med en ränndal, så vi går rakt upp till innertak och sen viker av den, så den kommer upp rakt upp i nock.
 
Redigerat:
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nej, det borde inte innebära något merarbete öht.
Vi bygger nytt och ville ha eldstaden på ett visst ställe inne i huset, detta krockade med en ränndal, så vi går rakt upp till innertak och sen viker av den, så den kommer upp rakt upp i nock.
Tack för dina svar! Ett "bekymmer" mindre att grubbla på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.