Tomture61
När är det lämpligt att montera skorstenen från nedervåningen genom ö-våningen till vind/tak ?
Övervåningen är oinredd just nu , dvs ingen parkett på golv + inget takgips .
När är det lämpligt att montera skorstenen , före eller efter parkett/gips ?
 
När allt är färdigt golv målat tak, det görs oftast allra sist i nybyggen.....
Tänk bara igenom innan exakt var den går så inga elrör eller dylikt ligger i vägen, lycka till
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
E egge80 skrev:
När allt är färdigt golv målat tak, det görs oftast allra sist i nybyggen.....
Tänk bara igenom innan exakt var den går så inga elrör eller dylikt ligger i vägen, lycka till
Antar att det ska monteras ngn tätning mellan skorstenen (yttre plåten) och diffplasten i taket (mot vinden) eller ?
 
Ja någon typ av elastisk duk som tejpas mot diffspärren ( om du har någon) brukar det vara. Lite beroende vilken skorsten förstås......
 
Varför skulle man göra det sist om man kan välja?

Jag skulle göra det först. Det skulle spara mig tid att inte behöva såga hål i färdigt ytskikt.
 
Skulle du monterat skorstenen först och sen gipsa och spackla efter menar du? Det finns ju olika sätt men det smidigaste för mig är ju att allt är färdigt och sen bara ta upp ett hål i färdigt gipstak och golv om det är mellanbjälklag och sen Vidare upp på vinden....
 
E egge80 skrev:
Skulle du monterat skorstenen först och sen gipsa och spackla efter menar du? Det finns ju olika sätt men det smidigaste för mig är ju att allt är färdigt och sen bara ta upp ett hål i färdigt gipstak och golv om det är mellanbjälklag och sen Vidare upp på vinden....
Jag ångrar mitt svar, delvis. Har monterat ett par skorstenar senaste åren, en enkel rak, en komplicerad med diagonaldragning och avväxlingar.

I båda fallen var det knepiga att inte veta vad som fanns bakom färdigt ytskikt, inte ytskiktet självt. Så vet man bara vad som finns bakom och det kanske även är proppat med isolering etc, så är det ju inget problem att göra det i efterhand.
 
Tomture61
Ser vart mellanbjälklaget befinner sig idag , skruvarna i golvspånet + vart takstolarna befinner sig.
Så får mäta mig fram vart det ska göras hål i golv/tak.
Måste växla av i mellanbjälklaget också :rolleyes:

Tack för tipsen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.