Hej!

Jag är intresserad av att köpa ett hus byggt 1972 med källare och vidbyggt garage med betongplatta.

Vid besiktningen framgår följande ang garaget som är fuktskadat:

"Garaget har genomgående renoveringsbehov (invändigt och utvändig)
- Takläckage noteras från vindslucka och förhöjda fuktvärden uppmättes i innertaket.
Fk 28%.
Vid kontroll av konstruktionen uppmättes uppmättes fuktvärden över kritisk nivå i ytterväggsyll Fk 26% och missfärgningar noteras på väggar.
-Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17%.
Vid kontroll av konstruktionen och kontroll av vinden uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökningen gäller hela garaget."

Garaget sitter ihop med huset och man kan gå upp i garaget via en trappa från källaren.

Är det stor risk att även huset drabbats av fuktskador tror ni, eftersom garaget sitter ihop med huset?

Bestiktningsmannen rekommenderar en fördjupat undersökning av garaget.

Hur mycket kan det kosta att åtgärda detta i bästa eller sämsta fall gissar ni?

Mycket tacksam för alla typer av svar!
 
Tror inte att det påverkar huset, utan det är nog bara garaget som är dåligt.

Jag utgår från min std-bild av 70-talsvillor där garaget har mer eller mindre platt tak med hög träsarg runtom, samt vanlig papp som takbeklädnad.

Låter som att garaget inte är renoverat sedan det byggdes?
Dvs Takläckage som kanske går ner i väggarna ända till syllen? Eller så är syllen ett separat problem. Kanske tryckimpregnerad direkt mot betongplattan utan fuktskydd under?
Oavsett, utifrån besiktningen så kan man misstänka att hela garaget ovan plattan behöver rivas/byggas nytt.
Kostnad beror såklart på vem som ska göra jobbet, och hur mkt skador det är.

Edit: Utgår från att det är träregelväggar, inte sten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.