Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Veronika och 23 till
  • Laddar…
Det va inte lite saftigt :sweat::crysmile:
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det va inte lite saftigt :sweat::crysmile:
Nä, helt sjukt
 
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte hämtat mig..... Ligger här med hjärtklappning och ser ännu en potentiell gård försvinna.... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Sett liknande belopp men då har det iallafall varit industrier med >50amp anslutning.

El blir stört när det blir dem avstånden. Är bara meterpris * meter i deras offert. Ingen rimlighetsklausul.
 
  • Gilla
Rickie och 2 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Sett liknande belopp men då har det iallafall varit industrier med >50amp anslutning.

El blir stört när det blir dem avstånden. Är bara meterpris * meter i deras offert. Ingen rimlighetsklausul.
435 kr/metern ungefär, låter inte så mycket när man bryter ner det så? Borde inte kabeln kosta nån 100 per meter?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
435 kr/metern ungefär, låter inte så mycket när man bryter ner det så? Borde inte kabeln kosta nån 100 per meter?
Jo säkerligen, men sen får man betala skjortan varje månad för lyxen att faktiskt ha el i uttaget.

Nä jag tycker det var orimligt dyrt, men antar det var fullt i den närmsta transformator.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Det är säkerligen ett "normalt" pris för utfört arbete men det är just det att det ska kosta 1 miljon för att få el till kåken, det är sjukt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fulkemisten
Men alltså ett lantbruk utan el?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men alltså ett lantbruk utan el?
Mer skogsfastighet med torpstuga
 
Fulkemisten
Ah.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Det är säkerligen ett "normalt" pris för utfört arbete men det är just det att det ska kosta 1 miljon för att få el till kåken, det är sjukt.
Nyss var det 742.500kr, nu är det uppe i en miljon. Priset verkar stiga mer än index.
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 12 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Det är ju danska kronor fattaru väl!
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nyss var det 742.500kr, nu är det uppe i en miljon. Priset verkar stiga mer än index.
742.500:- till tomtgräns
Sen ska någon gräva fram till huset, koppla in i ett fasadmätarskåp + central i huset och då även lite lamputtag mm så summa summarum = 1 miljon :sweat:
 
  • Gilla
Gotag och 6 till
  • Laddar…
Problemet är inte bara kostnad för 1700 meter kabel, den måste säkert vara 2 nummer grövre än vanligt.

Protte
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.