T
K Karl-Magnus Holmbäck skrev:
Hur kan Norge ha så fina vita trähus och att färgen håller sig fin.
Norge har väl inte samma krav på "miljövänliga" fasadfärger? Åtm. muttrade min färghandlare för några år sedan att man borde åka till Norge och köpa fasadfärg istället. I Finland och Sverige säljs endast nyare, "miljövänligare" (läs: sämre) produkter.
 
T Turbo_Tail skrev:
Norge har väl inte samma krav på "miljövänliga" fasadfärger? Åtm. muttrade min färghandlare för några år sedan att man borde åka till Norge och köpa fasadfärg istället. I Finland och Sverige säljs endast nyare, "miljövänligare" (läs: sämre) produkter.
Det är samma färg i Norge som Sverige. Samma regler så ingen skillnad som många tror. Har varit samma sedan början på 2000-talet.
 
Jeg har hvitt hus. i Norge, malt med svensk linoljemaling. Ingen mugg så langt, etter fem år. Malingen har ingen tilsetningsstoffer mot mugg.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Floo Floo skrev:
Jag hade samma problem. Slutade med att jag tvättade hela huset och målade om med rödtjära. Gjorde detta i somras så kan inte ge ett korrekt utlåtande om resultatet, men hittills är jag nöjd.

Som jag har fått det förklarat för mig så blir kombon linolja och luftburna partiklar en bra grogrund för mögelsporer.
Nej det såg inte nått roligt ut..
Nån risk att det växer igenom nya färgen om det ligger kvar sporer?
 
S Skogsgringo skrev:
Nej det såg inte nått roligt ut..
Nån risk att det växer igenom nya färgen om det ligger kvar sporer?
Var i kontakt med en expert via färgfirman som rekommenderade detta, men risken finns ju alltid.
Efter vi målade med mahognyn tog det inte mer än några veckor innan prickarna framträdde. Nu är det snart ett år sedan det målades rött och ser fortfarande bra ut, peppar peppar.
 
Kan ni förklara för mig vad det är som är problemet? För jag förstår inte riktigt. När jag gjorde min fasad var jag helt inne på att den med tiden kommer att bli gråsvart, vilket den är nu efter ett antal års åldrande.
I början syntes svartmöglet men i dag kan jag inte säga om det är kvar på fasaden eller ej. Inget jag tänkt på/brytt mig i. Eller så är det som nämnts här tidigare att ligninet är nedbrutet nu så även möglet är historia. Om ett par år planerar jag att stryka fasaden en gång till med 50/50 tjära och linolja och sedan är tanken att den får vara.

Om man målat huset vitt förstår jag att det inte är kul med svartmögel. Men väljer man en sådan här behandling så känns det som att det hör till liksom?
 
Guzzi Guzzi skrev:
Kan ni förklara för mig vad det är som är problemet? För jag förstår inte riktigt. När jag gjorde min fasad var jag helt inne på att den med tiden kommer att bli gråsvart, vilket den är nu efter ett antal års åldrande.
I början syntes svartmöglet men i dag kan jag inte säga om det är kvar på fasaden eller ej. Inget jag tänkt på/brytt mig i. Eller så är det som nämnts här tidigare att ligninet är nedbrutet nu så även möglet är historia. Om ett par år planerar jag att stryka fasaden en gång till med 50/50 tjära och linolja och sedan är tanken att den får vara.

Om man målat huset vitt förstår jag att det inte är kul med svartmögel. Men väljer man en sådan här behandling så känns det som att det hör till liksom?
Nu fårstår man att möglandet är en del i processen, men det är ju ganska så oroväckande att se ens nya panel börja mögla. Att det grånar med tiden kan man läsa på de flesta ställena, men just möglandet är ingen info man kommit över tidigare..
 
Var ute och tog en bild på hur fasaden ser ut i dag. Ramsågat "bergavirke", struken två gånger vid uppsättning för 12-13 år sedan någonting. Sitter i sydöstlig riktning ungefär, ganska skyddat.


IMG_6304.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.