Hej,

Jag håller på att göra om en gammal klädkammare till ett rum, tanken är att det ska fungera som ett "barnrum" för en spjälsäng och eventuellt ett skötbord när tillökning väntas. Rummet har en storlek på 7 kvm.

Dörren in mot vardagsrummet är igensatt, dörren in till sovrummet ska ersättas med en innerdörr av glas, härdat givetvis. Väggarna in till vardagsrum och sovrum är av gips, alltså inga bärande.

Nu till saken, det sitter en ventil i taket (den blåa pricken på ritningen), det är tilluft. Det är ett rätt kraftigt drag från den, blir otroligt kallt såhär års om man har den öppen. Men jag tänker att tilluft är väl bra i ett rum utan fönster, men hur gör jag med frånluft? Finns inga ventiler i övrigt, min tanke är att sätta in två tallriksventiler (dom röda prickarna på ritningen). Detta för att luften ska kunna ha en chans att cirkulera vidare i lägenheten.

Någon som vet hur kan ska gå tillväga? Tänker jag rätt, kom gärna med tips och idéer.

//Niklas
 
  • Ritning av en lägenhet med markerade ventilpositioner; en blå prick för tilluft i taket och två röda för tänkta tallriksventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil i taket som ger tilluft för ett renoveringsprojekt omvandling av klädkammare till barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen ventil i ett tak med synlig isolering och en skruv som fäster ventilen, ovanifrån sett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Finns det inga springor ovanför eller nedanför dörrarna?
Det är ju det vanliga sättet att sköta ventilationen i sovrum, frisk luft in på fönsterväggen som sen går ut över eller under dörren för vidare transport till kök eller badrum.

Vad är det för sorts ventilation i huset och hur gammalt är det eftersom det är tilluft i en klädkammare?
Lägenhet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det inga springor ovanför eller nedanför dörrarna?
Det är ju det vanliga sättet att sköta ventilationen i sovrum, frisk luft in på fönsterväggen som sen går ut över eller under dörren för vidare transport till kök eller badrum.

Vad är det för sorts ventilation i huset och hur gammalt är det eftersom det är tilluft i en klädkammare?
Lägenhet?

Det finns en liten springa under dörren, huset byggdes 1971-1972. Det är självdrag. Det är en bostadsrätt/lägenhet. 3 våningar med tre lägenhet på varje våningsplan.
 
BirgitS
Pröva med att sätta på fläkten i köket. Drar det då i dörrspringorna?

Kan ju vara bra att prata med styrelsen om det verkligen ska vara tilluft i klädkammaren och inte frånluft (mer normalt).
Kommer det in friskluft i sov- och vardagsrum?
Så att det inte kommer in för lite luft där så det inte räcker till frånluften i badrummet och det då kommer in luft på fel ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.