Vi har flera badrum och toaletter i vårt hus men nu när barnen blir tonåringar inser vi att vi behöver en dusch till. Vi har funderat var denna ska placeras, t ex om vi skulle bygga om en klädkammare till dusch, men då blir det problem hur vi ska lyckas dra avloppet.
Vi är nu istället inne på att göra om vår ena lilla toalett till ett mycket kompakt badrum med dusch, toalett och handfat. Där behöver inte finnas någon förvaring eller plats att hänga duschhanddukar. Toaletten ska vara praktisk att använda några gånger per dag, men duschen används kanske bara 1 gång på morgonen och 1 gång på kvällen.
Problemet är att rummet bara är 100x150 cm. Dörren sitter på ena kortväggen.
Ena långväggen är en 28 cm tjock betongvägg (innervägg).
Vi är nu ute efter innovativa förslag på hur man får till dusch, toalett och handfat på denna lilla yta.
Vi funderar på om man kan bila upp den tjocka betongväggen för vattentanken till en integrerad toalett, och även om vi kan bila en nisch för ett litet handfat där. Då skulle man kunna ha en dusch längst in med vikbara duschdörrar som gör att utrymmet känns ok när man använder toaletten. Se bifogad skiss. Har ni andra förslag?
 
  • Skiss av ett kompakt badrumsplan med måttangivelser, duschdörrar, WC och handfat markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Här skulle jag verkligen försöka få tag på en toa med handfat ovanpå av den här typen. Det är ett mycket litet badrum, och att få någon decimeter till mellan toalett och duschvägg skulle vara guld vårt! Jag kan inte se något annat alternativ än att ha duschen längst bak.

s-l1600.jpg
 
BirgitS
L Liza75 skrev:
Ena långväggen är en 28 cm tjock betongvägg (innervägg).
Är du säker på att den inte är bärande?
Det brukar inte finnas någon annan anledning till att göra en så tjock betongvägg och i så fall är det väldigt olämpligt att bila i den.

En annan möjlighet att spara utrymme är en s.k. Stockholmsdusch: https://www.skanebeslag.se/skaform-badrumsskap/skaform-stockholmsdusch/
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att den inte är bärande?
Det brukar inte finnas någon annan anledning till att göra en så tjock betongvägg och i så fall är det väldigt olämpligt att bila i den.

En annan möjlighet att spara utrymme är en s.k. Stockholmsdusch: [länk]
Vilken grej! Inte sett innan. Verkar praktiskt, men såklart väldigt våta golv tänker jag.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Här skulle jag verkligen försöka få tag på en toa med handfat ovanpå av den här typen. Det är ett mycket litet badrum, och att få någon decimeter till mellan toalett och duschvägg skulle vara guld vårt! Jag kan inte se något annat alternativ än att ha duschen längst bak.

[bild]
Vilken kul lösning! :D Men jag tror att den toaletten är för djup för att gå in på bredden av badrummet (100 cm från vägg till vägg).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att den inte är bärande?
Det brukar inte finnas någon annan anledning till att göra en så tjock betongvägg och i så fall är det väldigt olämpligt att bila i den.

En annan möjlighet att spara utrymme är en s.k. Stockholmsdusch: [länk]
Väggen är mot vårt gamla trapphus. Vårt hus är ett tidigare flerfamiljshus med fyra lägenheter, som vi sedan byggt om till en villa med ett nytt trapphus i andra änden av huset. Den gamla hyreshusentren med fyra lägenhetsdörrar har en stentrappa omgiven av tjocka betongväggar. Med tanke på att huset har en hjärtvägg utöver trapphuset tror jag att det skulle vara möjligt att bila i trapphusväggen. Men det får förstås en konstruktör bedöma.

Angående Stockholmsduschen så är den en väldigt smart lösning men det kommer inte funka att ha blöta golv. Tonåringarna kommer inte vilja duscha där om de måste torka golvet snustorrt efter varje duschning.
 
Hur många är ni som ska duscha om ni redan har flera badrum?
 
BirgitS
L Liza75 skrev:
Angående Stockholmsduschen så är den en väldigt smart lösning men det kommer inte funka att ha blöta golv. Tonåringarna kommer inte vilja duscha där om de måste torka golvet snustorrt efter varje duschning.
Stor badrumsmatta som läggs ut efter dusch?
Då räcker det antagligen med att snabbt skrapa av golvet först.
 
Sätt en timer på varmvattnet utanför badrummet så lär sig alla duscha snabbt sådet räcker med en dusch. Och några duschar på kvällen och några på morgonen. För att göra två duschar i det utrymmet blir inte bra
 
BirgitS
L Liza75 skrev:
Väggen är mot vårt gamla trapphus. Vårt hus är ett tidigare flerfamiljshus med fyra lägenheter, som vi sedan byggt om till en villa med ett nytt trapphus i andra änden av huset. Den gamla hyreshusentren med fyra lägenhetsdörrar har en stentrappa omgiven av tjocka betongväggar. Med tanke på att huset har en hjärtvägg utöver trapphuset tror jag att det skulle vara möjligt att bila i trapphusväggen. Men det får förstås en konstruktör bedöma.
Sådana väggar brukar vara bärande, om inte annat för att hålla uppe trappan och bjälklagen runt den. Du kan kanske få mer info om du lägger ut husritningar och beskrivning i delforumet Byggmaterial ... för där läser en som jobbat med sådant rätt mycket.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Hur många är ni som ska duscha om ni redan har flera badrum?
Vi är sju personer: Två föräldrar och fem tonårsbarn. Vi har två badrum med dusch och toalett, samt ytterligare två som bara har toalett. Visst kan man stå i kö på morgonen men om vi nu har möjlighet att göra livet lite smidigare genom att ordna en extra dusch vill vi gärna det.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Behöver ni alla toaletter? Ett alternativ är ju att ha bara dusch i det lilla rummet. Men då kanske det blir brist på toaletter istället.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt en timer på varmvattnet utanför badrummet så lär sig alla duscha snabbt sådet räcker med en dusch. Och några duschar på kvällen och några på morgonen. För att göra två duschar i det utrymmet blir inte bra
Inte två duschar. Vi ska bara ha EN dusch i det utrymmet.

Visst kan vi stå i kö på morgnarna och klara oss med våra två nuvarande duschar på sju personer men om det är möjligt att bygga till en dusch i detta lilla utrymme (vår ena extratoalett) så vill vi gärna göra det för att livet ska bli smidigare för familjen.
 
Ja, i det utrymmet bör det väl få plats som du ritat då, fast hade gjort den ena väggen fast
 
jag hade nog också gjort om en toalett till bara dusch i några år. Troligtvis gjort det så enkelt att jag köpt en duschkabin och kopplat in till handfatets avlopp och pluggat toan några år. Vi var tre barn/tonåringar i vår familj med en "vanlig" villa med två toaletter.
Mina föräldrar tog istället bort ena duschen för att få tillgång till toalett på morgonen. Tre toaletter varav en inte tas upp av någon som duschar känns inte som en försämring. För det är ju på morgonen alla ska göra allt samtidigt. Eller är det kö till toaletterna annars med hos er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.