Går i tankarna att renovera min ladugård och är sugen på att slita ut det gamla plankgolvet och gräva ut och återfylla o isolera o gjuta, är det någon som gjort detta? Den stora frågan är hur ni hade gjort mot syllen? Syllen står på lite stenar med jämna mellanrum, den är ganska högt upp från marken, tanken är att man gör en form som slutar i ytterkant med syllen och klär in den i tjärpapp i underkant och sidorna och sedan gjuter hela plattan till underkant syll + några mm för att var säker.. hur hade ni gjort? Är Det någon som gjutit platta i ladugård/loge och kan komma med lite idéer och bilder?
 
Går i samma tankar så tar gärna tips från någon som gett sig på liknande projekt.
 
Hejsan.

Jag har inte utfört detta själv, men jag har en maskinhall/uthus som ursprungligen är en gammal skola. Där är det en gjuten platta i torpargrunden, är ca 30cm kvar upp till första stocken (timmerhus). Det är gjort för ca 25år sen och är oförändrat än. Nackdelen med att det som ja ser de är om man vill isolera, måste ju kunna isolera det som återstår mellan platta och vägg. Om man gjutit plattan i samma höjd som trägolvet, då hade man behövt en hög ramp upp till plattan så de är ju inte heller bra. Om man inte behöver ha isolerat så funkar det att gjuta i torpargrunden.
 
  1. Vad är syftet med att gjuta ny platta?
  2. Hur är befintlig grund utförd?
 
  • Gilla
Micke1962
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.