Hmmm, har letat lite på forumet men inte hittat något om det här....

Har satt in elektrisk varmvatten beredare och säkerhets ventilen "pyser" till och från. Blir en hink vatten på ett par veckor :-/

Är det normalt? Har inte kollat så noga, men tror att det blir tryckpulser i systemet när tvätt/diskmaskin öppnar/stänger sina ventiler.

Är det någon som vet?

Tacksam för svar :)
 
Säkerhetsventilen ska släppa ut vid det trycket den är ämnad för att öppna på. Det kan finnas olika anledningar till att trycket stiger och den öppnar. En relativt vanlig situation är att den släpper ut tryck på natten när alla kranar är stängda och beredaren värmer upp instängt kallt vatten. Vattnet sväller och orsakar tryckhöjning tills säk öppnar. Det kommer olika mycket vatten ur säkventilen beroende på hur stor beredarvolymen är och vilka temperaturer vattnet höjs med. Säkerhetsventilen är också en vanlig felkälla till onödig vattenförbrukning (läckage). Det kan bero på att den av någon anledning har blivit för slapp, eller att det kommit skräp mellan packningarna. Eller att packningarna blivit gamla och hårda. (Den ska ju även motioneras regelbundet, :-X) Tryckstötar i vatten rör kan också göra att ventilen öppnar. Men då vet jag inte hur man ska komma tillrätta med problemet om säkventilen i övrigt är korrekt.
Man kanske kan montera in backventil som kan avlasta och ta tryckslagssmällarna. ???
Vad man än gör så är det viktigt att säkerhetsventil finns och fungerar med fri väg från vattenvärmaren.


 
Tack Robert !

Tror du lyckats räta ut mina frågetecken ;D

Låter som om det kan vara ide att montera in en backventil för att undvika trycksmällarna...
Hmm, på inloppet till beredaren eller ???

Och ja, det verkar som om den motionerar sig själv ganska ofta ;) Det ska ju vara nya och fräsch grejor så den har nog inte beckat ihop än.

Är lite tveksam om att dra röret från ventilen till avloppet, får ju inte riktigt någon koll på hur mycket det pyser ur...
 
Som sagt, jag är lekman men tar mig friheten att tänka högt här.
Bota tryckslag med backventil. Jag vet inte hur tryckslaget fortplantar sig till säkerhetsventilen i ditt system. (har du kopplat dom misstänkta maskinerna på varmvattnet?)

Kan det vara såhär? Om vattnet rusar i rören vid fyllning och en magnetventil i maskinen bryskt klappar igen flödet så bildas ett tryckslag med början vid magnetventilen (det rusande vattnet stoppas och det fortsätter att "packa på" tills "stöten" studsar tillbaka i rören och säkventil får ta smällen.) I såfall skulle man montera backventil mellan vvb (säkventil) och vv förbrukare (maskinen)

Om det däremot är så att tryckslaget stöter på från andra sidan av säk (inkommande vatten)
hjälper inte backventil

Det kanske går att minska "rusningen" i rören, och därmed tryckslaget, genom att strypa flödet till maskinen? (Dock inte så mycket att maskinen kan ta skada).
(Ta detta inlägg med en nypa salt, då jag bara spånar)

Det vore trevligt om någon kunde hjälpa att reda ut detta.
 
En hink vatten på några veckor skulle jag inte oroa mig för, 10 kr/år? Dock ska ju ventilen vara i bra skick och inte stå och småläcka. Om det finns tryckstötar i systemet så bör man ju försöka åtgärda det eller låta s-ventilen ta hand om det. Om tryckstötarna ger en tryckökning som får s-ventilen att öppna så låter det inte bra i mina öron att förhindra detta med en backventil och behålla tryckökningen framför backventilen, spekulationer från min sida dock... :)
 
Jag håller med. det bästa är att eliminera tryckslag.
 
Nu spånar jag friskt här, men ett sätt att minska tryckstötar åtminstone på kallvattenröret borde vara att montera på en hydropress (eller vad nu den där modernare varianten istället för hydrofor heter). Visserligen helt 'fel' användningsområde för en hydropress men den borde fungera bra som "fjädring".

Vad har du för anslutningsslang till tvättmaskinen?

Om den går på kallvatten (vilket jag antar) så är det kanske läge att prova att köra den på en hyggligt lång plastslang, själva slangen borde fjädra såpass att den tar upp tryckstötarna.

Jag har för mig att det brukar stå att man inte ska byta ut orginalslangen på maskiner, inte så att du t.ex. använt slangen från gamla masinen på en ny maskin för att det var lättare att växla vid maskinen än vid kranen? (alltså, varför har vissa maskiner 3/4"-anslutning mot kran (philips diskmaskin från 80-talet) och andra 1/2" mot kran(cylinda diskmaskin från 90-91)?. Jag kan ha fel :)
 
Det finns särskilda små mojänger för att ta upp tryckstötar.
Kan liknas vid en liten hydropress, cylinderformad kromad sak ca 15 cm lång med en diameter på 2-3 centimeter. Sätts med en T-koppling på lämpligt ställe!
 
Många saker att tänka på ;)

Hmmm, så här ser det ut. Tvätt maskin och diskmaskin är helt original vad gäller slangar och matas med kallvatten. Min egna teori var att tryckstötarna fortplantar sig från magnetventilen i maskinerna till dess den hittar säkerhetsventilen.

Såg dock häromdagen att det droppade från ventilen så det är antagligen den som är boven i dramat. Inga maskiner igång (tror jag) ::)

Skall ta mig ett allvarligt samtal med min rörkrökare och se om jag kan låna en ny av honom för att testa.

OM det inte hjälper blir nästa sak att instalera en "stötdämpare" tack för tipset !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.