Jag har köpt ett hus från ca 1970, har inte fått tillträde ännu men börjar planera saker som behöver åtgärdas.

Tidigare ägare har tilläggsisolerat vinden genom att sätta 7 cm isolerskiva mellan takstolarna och sedan plast. Dvs det är isolerat mot taket och eftersom det är 120mm takstol blir där en luftspalt på ca 50mm. Utöver detta monterades en avfuktare.

Enligt säljaren är detta en vanlig lösning som företaget han tidigare jobbade på brukade utföra. Han verkade dock inte veta exakta detaljer på de installationer som företaget gjorde, tjockleken på 7 cm valde han för att det var vad som fick plats.

Vi har låtit göra en egen besiktning, BM hade tidigare inte sett denna lösning och frågade mycket om bla tjockleken var tillräcklig och vem som räknat på konstruktionen. BM kollade senare med en kollega som kunde mer om isolering och enligt honom ska detta vara ok så länge avfuktaren gör det den ska.

Jag undrar om det verkligen är smart att sätta plast där. Jag förutsätter ett det finns ångspärr i bjälklaget så fukt från huset ska inte leta sig upp.
Avfuktaren är en sån som tar luft utifrån och cirkulerar/avfuktar luften på vinden, känns onödigt att isolera upp mot taket om man ändå tar luft utifrån.

Finns här någon som kan något om denna typ av tilläggsisolering?

Lägger upp en skiss på hur det är gjort.
Där jag gjort en ring vid takfoten är jag inte säker på hur långt plast och isolering går för det går ju inte att se utan att börja ta ner plast och isolering.

Skiss över en takkonstruktion som visar tilläggsisolering med isolerskiva, luftspalt, och plast, markerat vid takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte att bjälklagret till vinden har en ångspärr. Det är sällan lyckat. Vad är det för isolering?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Tror inte att bjälklagret till vinden har en ångspärr. Det är sällan lyckat. Vad är det för isolering?
Nu för tiden bygger man ju i alla fall med ångspärr mellan boyta och vind. Vet inte om man gjorde det 1970.
Isoleringen i bjälklaget tror jag är gullfiber. Får kolla vid tillträdet. Tilläggsisoleringen är nån vit skiva. Har tyvärr inte bättre koll än så i dagsläget.
Det jag är ute efter o ta reda på är om detta är en vettig konstruktion eller ej.
Ångspärren på tilläggsisoleringen är dåligt tätad i skarvarna, så ska den vara kvar måste jag ändå göra om en del. Plasten är nog inte ens åldersbeständig.
 
D eidlert skrev:
Avfuktaren är en sån som tar luft utifrån och cirkulerar/avfuktar luften på vinden, känns onödigt att isolera upp mot taket om man ändå tar luft utifrån.
???
Avfuktaren tar väl ändå luften från vindsutrymmet, och sedan blåser tillbaka den avfuktade luften?

Vinden måste vara så tät det bara går. Den utgör en egen luftvolym där avfuktaren håller RH på lämplig nivå. Finns det öppningar/läckage mot uteluften så får avfuktaren jobba hårt (i onödan).

Med slutet och isolerat vindsutrymme får man en sk klimatvind som är tänkt att hålla lite högre temp än ute, vilket underlättar att få ett lägre RH.
Dessutom kan man se det som att vindsisoleringen från bostaden är uppdelad i två skikt som tillsammans utgör isoleringstjockleken. Har man t ex 145 mm isolering i mellanbjälklaget och 70 mm mot taket så motsvarar det 215 mm bjälklagsisolering. Förutsatt att vinden är tät. Plasten utgör tätskikt och behöver vara tejpad.
 
Oldboy Oldboy skrev:
???
Avfuktaren tar väl ändå luften från vindsutrymmet, och sedan blåser tillbaka den avfuktade luften?

Vinden måste vara så tät det bara går. Den utgör en egen luftvolym där avfuktaren håller RH på lämplig nivå. Finns det öppningar/läckage mot uteluften så får avfuktaren jobba hårt (i onödan).

Med slutet och isolerat vindsutrymme får man en sk klimatvind som är tänkt att hålla lite högre temp än ute, vilket underlättar att få ett lägre RH.
Dessutom kan man se det som att vindsisoleringen från bostaden är uppdelad i två skikt som tillsammans utgör isoleringstjockleken. Har man t ex 145 mm isolering i mellanbjälklaget och 70 mm mot taket så motsvarar det 215 mm bjälklagsisolering. Förutsatt att vinden är tät. Plasten utgör tätskikt och behöver vara tejpad.
Det är en sorptionsavfuktare, den blåser ut fuktig luft på utsidan av huset, undertryck bildas då som tar luft utifrån genom ventilerna. I just denna installation har man slang från tilluftsventilen direkt till avfuktaren.
Nu vet jag som sagt inte om det finns ångspärr mellan boyta och vind, jag har bara utgått ifrån det. Ångspärren på vinden är bristfällig, och jag undrar om den ens är nödvändig. Antingen ersätts den med ex vindpapp (om den är onödig) annars måste jag tejpa en väldig massa skarvar för det är riktigt slarvigt gjort.
 
Ångspärr mot vind har man om man har olika temperaturzoner. Man kan förvisso köra med isolering med hygroskopiska egenskaper. En lösning jag har valt på landet då huset bygger på självdrag. Men det kan vara som Oldboy säger. Tror snarare att avfuktaren är kopplad så att man ej behöver tömma den utan det leda ut ur huset via slang till en ventil.
 
Kan du lägga upp lite bilder.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kan du lägga upp lite bilder.
Har inte flyttat in ännu och har inga vettiga bilder på detta tyvärr.
Det är ju olika temperatur i huset jämfört med vinden så hoppas det finns ångspärr. Vinden är alltså inte inredd utan det är fortfarande kallvind men isolerat mot gavlar och tak. avfuktaren (som jag inte har modell nr på men det är från Munters) har en slang ut för fuktig luft och en slang från tilluftsventil i gaveln.

Förstår att det är svårt att få en uppfattning om allt när jag inte kan beskriva bättre, hade hoppats att någon kände till konstruktionen och att det var ett vanligt sätt
Om nån dryg månad får jag nycklar, då kan jag ta bilder osv, men hade hoppats att jag skulle lyckas samla på mig mer kunskap kring detta för att kunna påbörja ev åtgärder så snabbt som möjligt.
 
Ju mer fuktig luft som kommer in på vinden, desto hårdare får avfuktaren jobba. Alltså är det en bra idé att försöka täta ångspärren mellan bostad och kallvind så väl det går.
Samma sak med luft/fukt utifrån, den bör hindras så mkt det går. Plasten mot yttertaket förhindrar fuktig luft från vinden att nå råsponten och kondensera/mögla, men också fukt från uteluften att komma in på vinden.

Ett utrymme med en avfuktare ska vara så tätt som det bara är praktiskt möjligt. Det kan aldrig bli för tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.