Hej,

Sitter och klurar på en kap/ger lösning till garaget med förvaring. Finns ju massa exempel ang detta på youtube.
Och vart lite inspirerad därifrån
Nu praktiska frågor och funderingar:

Vilket minimidjup på toppskivan kan jag hålla från bakväggen?
Är det super viktigt att foten längst fram på Kapex 60 har en yta att stå på? eller är tipp risken stor om den hänger i luften?

Anledningen är att jag har ett enkel garage med cirka 3,4m vägg-vägg. Och sågstationen tänkte jag placera efter ena lång väggen. Och det skulle vara fördelaktigt om stationen inte bygger ut mer än nödvändigt.
Så jag kommer ut ur bilen :)

Sen funderar jag på lämplig längd på vänster resp. -höger sida om kap/ger sågen?
Funkar 2m på ena och 1m på andra sidan?

Är mest nyfiken vilka mått ni som har byggt liknande är använt?
Detta kommer byggas med plywood, vilken tjocklek skulle ni rekommendera?

//Daniel
 
Jag byggde i 22 mm Valchromat och längden är 1800. På sidorna har jag utdragbara materialstöd. Egentligen så är det väl det utrymme man har till förfogande som styr hur lång man gör bänken. Jag byggde även förvaring bakom de utdragbara systainer låda. Hela volymen av bänken utnyttjas alltså.:)

Verkstadsinredning med 1800 mm lång bänk i Valchromat, utdragbara stöd och förvaring med systainer lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välanordnad verkstadsbänk i svart Valchromat med integrerad kapmaskin och utdragbara förvaringslådor för verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hantverksbänk i mörkgrå Valchromat med utdragbart materialstöd och förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på hantverksbänk i Valchromat med måttband och sidostöd, samt utdragbar låda och sladd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag byggde i 22 mm Valchromat och längden är 1800. På sidorna har jag utdragbara materialstöd. Egentligen så är det väl det utrymme man har till förfogande som styr hur lång man gör bänken. Jag byggde även förvaring bakom de utdragbara systainer låda. Hela volymen av bänken utnyttjas alltså.:)

[bild]

[bild]
Riktigt snyggt Björn! Typ nått sånt jag tänkt mig! Ser att din kapex 120 inte har stödbenet nästan längst fram som min 60 har. Vad är djupet på bänken? Och vad är avståndet från baksida sladdhållare - vägg?
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Tack, djupet gjorde jag 600 mm. Jag ritade upp den, så det är bara att pm:a om du vill ha ritningen.
 
Skruvar du fast sågen i bänken lär den ju inte tippa.
 
johel572 johel572 skrev:
Skruvar du fast sågen i bänken lär den ju inte tippa.
Det har du rätt i. Och då spelar det ju ingen roll om benet i framkant har stöd eller ej. Då kan jag hållla djupet till ca 60cm för att spara lite yta i garaget
 
Lyfter denna tråden lite. Vad är det för utdragslådor du har till systainerlådorna @Björn Melander ? Festools egna ser jag men var har du hittat dom? Verkar inte finna rätt sökord :)
 
Det är denna
Festool utdragsfack SYS-AZ i vitt och grått utan någon recension än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack :)(y)

va en skrämmande läsning först men såg sen att det åtminstone va ett 5-pack :D
 
Bumpar denna tråden igen.
Jag har, som brukligt är, ont om plats i verkstaden. Eller möjligtvis för många maskiner. Men eftersom det senare är en logisk omöjlighet har jag ont om plats.
Jag håller på att omorgansiera och ställa iordning lite och funderar på hur jag ska göra med kap/ger sågen.
Jag vill gärna kunna ha den ståendes framme och inkopplad hela tiden då jag inte har ett super bra flöde när jag jobbar utan donar lite allt eftersom.
Så kom jag på att jag kanske skulle kunna göra en lite mindre kap/ger-station som står uppe på min ctl36. Då går det åt lite mindre golvyta och den är mobil. Slangen är lång nog att räcka till när jag slipar på bänken brevid också.
Den står inte superstabilt men med två förlängningsbord som har ben tror jag att det skulle kunna funka helt ok för det mesta. Det kan vara rätt bekvämt att ha med sig när man kapar lister eller annat vid renoveringar också faktiskt, även om ks 60 är bra för systainers är i samma nivå.

Jag bifogar en bild som förklarar lite hur jag tänker (dock ej riggat på förlängningsben)
Vad tror ni? Är det värt att gå vidare med en sådan idé?
 
  • Kap/ger-såg monterad ovanpå en mobil verktygslåda och arbetsdammsugare i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Björn Melander Björn Melander skrev:
Tack, djupet gjorde jag 600 mm. Jag ritade upp den, så det är bara att pm:a om du vill ha ritningen.

Hej Björn!
Jag ser att detta är ett gammalt inlägg, men jag blev imponerad av din sågbänk! Har du kvar ritningar på den? Hälsningar Rasmus
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Tjena Rasmus!
Hittar tyvärr inga ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.