Som Daniel skrev, så kan det också vara så enkelt, som att en skruv inte är åtdragen utan att det läcker på sidan vid flänsen, så ge inte upp så lätt.
 
Stenhaga Stenhaga skrev:
Vänta nu, fylla på vatten, vattenkran öppen eller stängd när elen sätts på?
När elen slås på, så ska kranen vara stängd igen.
 
Om du tittar på denna bild, så ser du principen och hur luften ligger skild från vattnet genom att vattnet ligger i en hoptryckbar gummiblåsa. Genom att pumpa in luft till t.ex 1,7 bar, när vattensystemet är trycklöst, så kommer gummiblåsan att vara helt hoptryckt.
Schematisk illustration av en vattentryckstank med pump, gummiblåsa och luft/vatten-separation.
När vattnet pumpas in, så komprimeras luften till ett högre tryck. När pumpens från slags tryck nås, så slår pumpen ifrån. Vid urtappning, så trycker luften ihop gummiblåsan så att vattnet trycks ut i ledningssystemet, ända till pumpens tillslagstryck nås ( t.ex 2 bar då är blåsan nästan hoptryckt) och pumpen startar igen.
( Bild stulen från nätet jrvsystem.se )
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenhaga
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du tittar på denna bild, så ser du principen och hur luften ligger skild från vattnet genom att vattnet ligger i en hoptryckbar gummiblåsa.
[bild]
När vattnet pumpas in, så komprimeras luften till ett högre tryck. Vid urtappning, så trycker luften ihop gummiblåsan, så att vattnet åker ut i ledningssystemet.
( Bild stulen från nätet jrvsystem.se )
Wow. Tack! Och då tömmer man ju vattnet för att blåsan ska få 100% plats när jag sedan kollar trycket (som ska va 0,3kg under tillslaget). Innan jag startar fyller jag bara på med vatten för att pumpen inte ska gå tom?

Fasiken, sånna här grejer är alltid så intressanta när man går in i varför och hur de fungerar.
 
Stenhaga Stenhaga skrev:
Wow. Tack! Och då tömmer man ju vattnet för att blåsan ska få 100% plats när jag sedan kollar trycket (som ska va 0,3kg under tillslaget). Innan jag startar fyller jag bara på med vatten för att pumpen inte ska gå tom?

Fasiken, sånna här grejer är alltid så intressanta när man går in i varför och hur de fungerar.
Ja, men vattnet är inuti blåsan och därför kan det förekomma att luft även kan läcka ut mellan tanken och gummiblåsans infästning vid flänsen.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, men vattnet är inuti blåsan och därför kan det förekomma att luft även kan läcka ut mellan tanken och gummiblåsans infästning vid flänsen.
Luft i vattenblåsan, kan det vara en grej eller trycks luften ut till en kran?
 
Redigerat:
Normalt är ju luften instängd mellan tanken och vattenblåsan, så den ska inte komma ut någonstans. Om luften kommer ut, så finns det bara några vägar möjliga.
Mellan gummiblåsan och kanten på tanken vid flänsen där vatten anslutningen är.
Via en skada ( hål) på gummiblåsan.
Via bilventilen.
Via kanten på bilventilen lilla gläns och tanken.
 
Ja, luft i blåsan kan inte vara en orsak till dina problem. Men om blåsan är trasig kan luften komma ut den vägen. Men då kommer den ut i kranen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, luft i blåsan kan inte vara en orsak till dina problem. Men om blåsan är trasig kan luften komma ut den vägen. Men då kommer den ut i kranen.
Jag behöver alltså inte tänka på hur mycket vatten det är i anläggningen alls medan jag kontrollerar lufttrycket och sedan startar pumpen igen? För om det är luft i vattenblåsan kommer det att komma ut i kranen? Inte mer ön att kranen ska va öppen alltså
 
Nej, öppna kranen är att de behöver göra.

Jag är lite förvånad att de här frågorna kommer när du skrev ”Vi gjorde enligt anvisningar och fixade luftbubblan. Detta höll i ett par månader.” i första inlägget. Jag förutsatte då att du hade gjort det här tidigare. Men du kanske gick efter instruktioner för en hydrofor?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, öppna kranen är att de behöver göra.

Jag är lite förvånad att de här frågorna kommer när du skrev ”Vi gjorde enligt anvisningar och fixade luftbubblan. Detta höll i ett par månader.” i första inlägget. Jag förutsatte då att du hade gjort det här tidigare. Men du kanske gick efter instruktioner för en hydrofor?
Jag TROR att det var instruktioner för en hydrofor men jag vet att det inte är samma anvisningar som dessa. Jag var inne på att tömma vatten via kranen men jag tror inte att det var så det gjordes i slutändan. Sambon gjorde det. Eftersom problemet återkom igen och gör mig förbannad varje gång jag ska ta ett glas vatten så fick det bli byggahus-forumet den här gången. Kändes idiotiskt att ringa ut rörmokare för en sån här grej, hade blivit billigare att köpa ny anläggning.
 
Så nu gäller såpvatten, tryckmätare och cykelpump och det löser sig nog (y)
 
Först och främst så var det inte en hydrofor utan en hydropress.
För det andra fanns det 0kg lufttryck i tanken och en jäkla massa vatten.
För det tredje går nu pumpen som den gjorde från början.

För det fjärde så blev kranvattnet grumligt men jag gissar på att det kommer lägga sig efter en såpass stor omställning av lufttrycket. Gissningsvis kanske det är järnrikt vatten och att rost byggs upp men jag måste googla på det för det är bara en vild gissning. En kik i brunnen skadar ju aldrig heller.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.