Vi har köpt ett hus med korsvirkesstomme. Det har klädselbrädor ytterst sen kommer en korsvirkesstomme med lertegel mellan reglarna. I halva huset är det en extra vägg uppmurad med lertegel innanför korsvirket. Behöver man tillägsisolera denna del eller ger lerteglet den extra isolering som krävs? I andra delen så har förra ägaren påbörjat en renovering och rivit ner den "extra" väggen med lertegel. Hur isolerar man denna del bäst?

Hoppas här finns någon som kan ge lite råd. Vi har pratat med både byggnadsvårdare samt "moderna" byggare och alla ger olika förslag till oss.

Mitt första inlägg här i forumet och jag lyckas inte med att bifoga någon bild till inlägget.
 
Jag var med vid en försäljning av äldre korsvirkes/lertegelhus. Mina vänner hade köpt det helrenoverat ett par år tidigare och hade inte gjort något vid det under åren. Huset kändes fräscht. Besiktningsmannen sa direkt när han kom in genom dörren att det luktade mögel! Vi var mycket frågande till påståendet. BM gjorde ett pyttehål i en av ytterväggarna som isolerats från insidan. DÅ kände vi också lukten - det luktade apa från hålet.

Nu visade det sig, turligt nog, att en granne absolut ville köpa huset och var villig ta på sig rivning av alla isolerade ytterväggar så med ett prisavdrag såldes huset utan att gå ut på marknaden. Det skulle bara varit en tidsfråga innan större skador skett. Det här hjälper ju inte TS' fråga men gamla lertegelhus är ju känsliga.

Måste TS tilläggdisolera?

Jag kan tillägga att denne erfarne BM med sin dyrbara och känsliga kran anlitade jag senare vid försäljningen av mitt gamla hus. Tyvärr har han nu gått i pension.
 
Tilläggsisolera på utsidan. På insidan är det dömt att misslyckas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.