Hej,

Vill såga hål för en tilluftsventil på 125 mm . Kan man använda en hålsåg med normalt djup (med förlängningsskaft på) eller måste man ha en djupare hålsåg? Om ventilen är 125 mm, ska man då ha en såg som är exakt det måttet eller ska den vara någon millimeter större? Har nämligen sett att det finns med 125 mm (typ Biltema och på många andra ställen 127 mm).
 
D Danii KD skrev:
Hej,

Vill såga hål för en tilluftsventil på 125 mm . Kan man använda en hålsåg med normalt djup (med förlängningsskaft på) eller måste man ha en djupare hålsåg? Om ventilen är 125 mm, ska man då ha en såg som är exakt det måttet eller ska den vara någon millimeter större? Har nämligen sett att det finns med 125 mm (typ Biltema och på många andra ställen 127 mm).
Det kommer att fungera bra. jag hade 108 för att montera 100mm ventiler. och 127 för att övrig Spiro.
Dock beroende på hur tjock vägg du har så kan stämjärn och hammare vara något du behöver då du bara kommer in en bit med hålsågen sen måste det knackas ur.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
127mm annars kommer du svära över de saknade mm.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Tack! :)
 
Ytterligare en fråga till er som kan akustik lite bättre än vad jag kan. Ska jag placera ventilen snett ovanför fönstret eller några centimeter åt höger men då på intilliggande vägg? Varför då? Jo vi har pendeln i samma riktning som fönstret. Är det skillnad i ljudnivån om ljudet kommer rakt mot ventilen jämfört med från sidan?

Vill tillägga att jag kommer att köpa en bullerdämpande ventil.
 
Kolla var du har elkablar och dosor.
 
Kanske borde förtydliga att jag menar järnvägen när jag skriver pendeln.
 
Tror helt ärligt inte att det spelar extremt stor roll. Men tänka att du vill att lufta ska "vandra" genom kåken. Och den kommer genom friskluft intagen och ut genom badrumsfläkt, mur stock med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.