S
Det är möjligt att kommunens handläggare gjorde fel som accepterade min energideklaration, men jag har alltså inte anlitat någon certifierad konsult till mitt nybyggda hus. Jag har dessutom svårt att tro att du kan råka ut för böter. Utan att veta så gissar jag att det bara krävs en certifierad konsult vid försäljning.

Jag föreslår att du lämnar in en egen energiberäkning först. Klagar handläggaren så har du ett fint underlag som konsulten kan skriva på.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Vart finns de seriösa energiexperterna som utför energideklarationer?

Jag tycker det räcker med att gå igenom de energideklarationer som finns att tillgå via Hemnet för att inse den allmänt låga nivån; för den som är någorlunda insatt så går det lätt att hitta brister i minst 90% av alla energideklarationer.

När det sedan kommer till de rekommenderade åtgärderna i form av "sänk tempen 1 grad" och "installera snålsprutande munstycken" etc. så hamnar nog 99% av alla energideklarationer på en underkänt låg nivå (underförstått att denna typ av åtgärder inte är seriösa, även om de är godkända. En seriös energiexpert borde kunna hitta sätt att sänka energiförbrukningen som verkligen är av intresse för en köpare).

Jag har bara sett en enda energideklaration som jag tyckte var bra med genomtänkta förslag på åtgärder och som inte hade några uppenbara brister.

Så frågan är om det finns seriösa och oseriösa energiexperterna som utför energideklarationer. Om det är så att 99% av alla utförda energideklarationer inte håller måttet så innebär det att endast 1% är bra? Isåfall handlar det snarare om ett branschproblem än att det skulle finnas ett fåtal oseriösa energiexperter som gör undermåliga energideklarationer.
 
Hemmakatten
Vi betalade 3.000:- för en energibesiktning i augusti förra året.
 
S STB skrev:
Det är möjligt att kommunens handläggare gjorde fel som accepterade min energideklaration, men jag har alltså inte anlitat någon certifierad konsult till mitt nybyggda hus. .
Det som du menar var väl en energiberäkning skulle jag tro.

Energideklarationen upprättas sen 2 år efter att huset har tagits i bruk och när du har förbruksdata för ditt hus.

Tillsynsorganet för energideklarationerna är Boverket.
 
Claes Sörmland
M McStewart skrev:
Isåfall handlar det snarare om ett branschproblem än att det skulle finnas ett fåtal oseriösa energiexperter som gör undermåliga energideklarationer.
Det blir så här när lagstiftning skapar en konstlat gynnad yrkesgrupp som inte kan leverera värde på en fri marknad. "Rent seeking" är den nationalekonomiska termen för processen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Heij83
S STB skrev:
Det är möjligt att kommunens handläggare gjorde fel som accepterade min energideklaration, men jag har alltså inte anlitat någon certifierad konsult till mitt nybyggda hus. Jag har dessutom svårt att tro att du kan råka ut för böter. Utan att veta så gissar jag att det bara krävs en certifierad konsult vid försäljning.

Jag föreslår att du lämnar in en egen energiberäkning först. Klagar handläggaren så har du ett fint underlag som konsulten kan skriva på.
Jag gjorde precis samma sak.
Kommunen godkände det jag fyllde i en mall på nätet.
Huset ska ändå tryckas i efterhand var handläggarens kommentar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möten, diskussion och goda råd vill inte en kund betala för som enbart behöver denna formalitet för en förestående husförsäljning.

1700 kr är väl ett rimligt pris om konsulten sitter på ett kontor och handlägger digitalt inlämnade uppgifter från kunderna och helt undviker dyra kundbesök, resor och telefonerande/emailande. Vad kan det ta att fylla i standarddeklarationen för småhus? 15 min i snitt? Säg 30 min med ställtider, dvs 15-talet energideklarationer per dag. Blir 20000 exkl moms per helbokad arbetsdag och konsult att betala lön och kontor och försäljningsorganisation (via webben) för.

(Jag har full förståelse för att etablerade företagare som sitter och bilar runt hela dagarna och bubblar lite löst med kunder och tittar på hus tycker detta låter som en saltgruva.)
Var hittar jag denna konsult?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi betalade 3.000:- för en energibesiktning i augusti förra året.
Vilket företag använde ni er av?
 
Hemmakatten
Tyvärr, kommer inte ihåg det. Det var ett litet enmansföretag.
 
G
Grejen med snålsprutande munstycke som monteras överallt, gör bara att t.ex. jag måste stå med kranen på max och spola mycket längre än om jag haft ett normal kran/munstycke.

Det första jag gjorde när de monterade skräpmunstycken i min lägenhet var att sätta tillbaka en riktig duschmunstycke samt i kökskranen så de går att använda.

Sedan håller jag med många här, energideklarationen för mig som köpare, lägger jag ingen energi på, samma med den uppskattade driftkostnaden. Helt personberoende på vilka siffror det blir..
 
Jag kikade på ett hus som en kompis sålde. Det låg i ett hyggligt område men de hade ingen värdestegring på de 4 år de bodde där. Om det vore upp till mig så förstår jag till viss del då den kostade runt 12000:- mer i drift jämfört med vad ett sådant hus borde ligga på. Detta framkom via energideklarationen. Jag hade iaf reagerat på denna som köpare. Utan den så hade det varit upp till säljarens goda vilja att ev presentera ngn form av energiprestanda. Och utan formen för den så är de flesta lost.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.