Så förstår jag det också... plasten hänger ihop med all sorts mineralisk isolering som kan inte absorbera/hantera fukten på säker sätt.
Jag har personligen aldrig tyckt om när man blandar för många olika material i en och samma väggkonstruktion (organisk+mineralisk) då det krävs en perfekt samarbete mellan alla materialsikt  för att det skall vara hållbart i alla lägen. Ett fuktsäkrat badrum i ett trähus är idag ett byggteknisk "konstverk" . Med ca 10-års mellanrum kommer det nya rön om hur man skall göra detta "konstverket" rätt. Det känns som om det bästa fuktmembrann och en långlivad golvbrunn är inte uppfunnen än......
Efter ca 10 år i en 20-årig trähus har vi flyttat till en gammal putsad tegelhus. Mest för att slippa all mögelskräck och fasadtvätt . Vet ej om huset andas eller inte men det känns tryggt att en vattenskada slutar aldrig med röta och totalsanering i den omfattning som det kan bli i ett trähus, inbilar jag mej optimistiskt.
Vi valde att välja bort den i moderna trähus rådande bygnadstekniken som vi känner oss inte så trygga med :).
gaia
 
 
Bob_the_builder
"Fundamentalistisk nybyggare" lockade in mig också... :)
Nä, jag håller med du. En massa tyckande hör inte hemma i vare sig byggnads- eller andra konstruktioner. Här är det vetenskap som gäller. Vetenskapen säger, än så länge, att det är så här man ska göra om man vill ha mineralull i huset. Då lyssnar jag och lyder - jätteenkelt.
 
Detta påminner mig om min svärfar ;D som byggde nytt hus och ville ha torpargrund istället för platta på mark, eftersom han inte tyckte att den isolerande cellplast ("frigolit") man använder i plattan var ett "riktigt" byggnadsmaterial.

Nu har han mögel under krypgrunden och måste ligga, 70 bast, på rygg och pensla på antimögelbehandlig, samt installera fläktar.

Jag antar att den äldre generationen som ej är uppväxta med plaster och andra syntetmaterial fortfarande är väldigt skeptiska mot det. Det var nog mycket trassel med plast när den kom. Det är den förklaring jag kan komma på.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.