I höstas blev det färdigt med ny ytterpanel på huset jag renoverar. Tanken har varit att försöka bygga så miljövänligt som möjligt.
Men nu verkar det straffa sig.

Det är liggande stockpanel, målat 2 ggr med så kallad bryggsmörja (roslagsmahogny).
Och det är helt invaderat av svartmögel! Har provat både grönfri och prickfri, men problemet är att det sitter riktigt hårt och är näst intill omöjligt att få bort.
Så jag skulle ju då gissa att möglet har fått fäste genom färgen. Och det känns som att det bara är en tidsfråga innan det kommer till de planken som inte är angripna.

Så är det nån som vet vad man kan göra i sånna här situationer?
Kan man på nått sätt sanera och måla över med en bättre färg?
Blir ju förtvivlad om jag måste byta den nya panel på hela huset igen...
 
  • Liggande stockpanel med svartmögelangrepp på hus som renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny ytterpanel med synligt svartmögelangrepp på vissa plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Troligen fanns mögelsporerna i virket redan när du satte upp det. Linoljan tillsammans med den varma fuktiga vintern skapar en gynnsam miljö för tillväxt. Inte mycket att göra.

Välj mörkare pigment till roslagsmahognyn så slipper du se möglet.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen struket med roslagsmahogny? Det ser ju helt obehandlat ut?
Visserligen finns det högklassig ljus trätjära, men lite mörkare borde det bli?

Hur som, precis som Claes skriver så var nog panelen kontaminerad redan när den sattes upp. Ett säkert tecken är att vissa brädor är ankomna, medan andra är helt ok. Annars förväntar man sig att det bör vara värre ju längre ner på fasaden man kommer iom att den är mer fuktutsatt.

Vill du inte se det så är det väl bara att lägga på ett lager mörkare roslagsmahogny. Billigaste lösningen är att köpa en sämre tjära med mer sot och beck, så blir det betydligt mörkare. :cool:
Annars tillsätt pigment, eller använd en linoljefärg istf ren linolja.
Gult, rött, brunt och svart är väl de färger som fungerar bäst ihop med tjära.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Der där kan inte vara roslagsmahogny, har själv använt det och köpt bra kvalitet på stjäran. Det där ser ut som det bara är terpentin och linolja.

Jag hade mycket svartmögel på min fasad innan jag målade dem med roslagsmahogny med inblandat röd pigment. Att det blir svartmögel på trä ute är naturligt, men kanske störande om man vill ha en ljus fsdsd, men då är nog roslagsmahogny fel ändå, för det blir lite brun eller mörkbrun.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej.
Du behöver inte göra något.
Det kommer att bli först värre. Sedan kommer det att försvinna av sig själv när träet dör och det börjar gråna. Allt trä möglar i början när liguinet finns kvar, När det försvinner så har möglet inget kvar att leva av och då kommer det bli grått o fint. Vill du hålla efter det så borsta med en piasavakvast.
Ta ex vis en EUR-pall. Den blir först möglig och svart, får den sen ligga kvar i solen och torka så kommer den bli vackert grå med tiden..
 
  • Gilla
Darby och 10 till
  • Laddar…
Jag blandade egen sk Roslagsmahogny och drog fasaden två gånger när den var nyuppsatt för en herrans massa år sedan. Men det virket var ramsågat. Blev fullt med svartmögel på några veckor och jag antar att det är linoljan den trivs i. Men jag förstår inte vad det är som är problem med det?
 
Jag hade samma problem. Slutade med att jag tvättade hela huset och målade om med rödtjära. Gjorde detta i somras så kan inte ge ett korrekt utlåtande om resultatet, men hittills är jag nöjd.

Som jag har fått det förklarat för mig så blir kombon linolja och luftburna partiklar en bra grogrund för mögelsporer.
 
  • Nytvättade och rödtjärade träpaneler på ett hus, fortfarande utan mögelsporer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyomålat rött trähus med byggnadsställning, omgivet av en stenmur och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker de synpunkter Du fått verkar bra. Men som en extra åtgärd innan Du gör något, så föreslår jag att Du kontaktar Nordsjö. De har en produkt som heter Mögeltvätt. Den är lättflytande som vatten. Kanske är Ditt problem egentligen inget problem utan en naturlig utveckling. Men om det är risk för att möglet skall tilltaga och gå djupare, så kanske en impregnering med Mögeltvätt är tillrådligt innan Du målar om med mörkare roslagsmahogny eller liknande. Då kanske fortsatt mögelangrepp hindras eftersom Mögeltvätten tränger in i trät och blir kvar där.
 
  • Gilla
Skogsgringo
  • Laddar…
V VinningaSnickeri skrev:
Hej.
Du behöver inte göra något.
Det kommer att bli först värre. Sedan kommer det att försvinna av sig själv när träet dör och det börjar gråna. Allt trä möglar i början när liguinet finns kvar, När det försvinner så har möglet inget kvar att leva av och då kommer det bli grått o fint. Vill du hålla efter det så borsta med en piasavakvast.
Ta ex vis en EUR-pall. Den blir först möglig och svart, får den sen ligga kvar i solen och torka så kommer den bli vackert grå med tiden..
Har nyligen upplevt exakt samma sak på ny panel som möglat. Men den här tråden lugnade mig lite. Hoppas den lugnar dig också!
 
Det ska påpekas att möglet i sig spelar ingen som helst roll, trät blir inte kontaminerat på nåt sätt och där det inte finns nåt kvar att leva på så dör det och det blir bara missfärgat. Att hålla på och mögeltvätta är alltså ganska bortkastat i det flesta fall.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Vi målade om vårt hus för 3 år sedan. Falurödfärg. Nu 3 år efter så är norra sidan så svart prickig så det ser ut som falu svartfärg. Så ni menar att det är linoljan i färgen som gör att svart möglet frodas?? Ja och att vi har fuktiga höstrar/vintrar nu gör tiden.
Jag är inne på byta hela fasaden och byta till annan färg. Något dör det inte biter på. Men visst. Dem vita knut brädorna och snickarglädjen är ju också svart och grön alger på typ.
Hur kan Norge ha så fina vita trähus och att färgen håller sig fin.
 
Det svarta behöver inte heller vara just svartmögel. Det kan vara alger och sot ev i kombination med mögelsporer.
 
Är den vita färgen i Norge baserad på linolja utan tillsatser?

Linolja är bra mat för organismer. Det bästa är att måla med sådant som organismer inte kan äta.
 
Det där är inte roslagmahogny, den är brun.
Jag målade mitt hus med det, gjorde såhär:
till 1 liter
0,4 l linolja
0,5 l trätjära
1 dl terpentin
och
någon tesked järnoxid (svart). Utan detta blir den brun, därav namnet.

Resultatet blev svart, inget har växt på det på 11 år, det ser tjäran till!

Vill du inte ha den brun eller svart finns ljus trätjära, kallas Dalabränd tror jag.
 
S Skogsgringo skrev:
I höstas blev det färdigt med ny ytterpanel på huset jag renoverar. Tanken har varit att försöka bygga så miljövänligt som möjligt.
Men nu verkar det straffa sig.

Det är liggande stockpanel, målat 2 ggr med så kallad bryggsmörja (roslagsmahogny).
Och det är helt invaderat av svartmögel! Har provat både grönfri och prickfri, men problemet är att det sitter riktigt hårt och är näst intill omöjligt att få bort.
Så jag skulle ju då gissa att möglet har fått fäste genom färgen. Och det känns som att det bara är en tidsfråga innan det kommer till de planken som inte är angripna.

Så är det nån som vet vad man kan göra i sånna här situationer?
Kan man på nått sätt sanera och måla över med en bättre färg?
Blir ju förtvivlad om jag måste byta den nya panel på hela huset igen...
Hej! Jag blandade lika tredjedelar prima trätjära, balsamterpentin och (bra) rå linolja. Man kan slå i lite rödsprit för att få en mer lättjobbad blandning. Tänker att tjäran motverkar påväxt o skadedjur. Gav fin lyster åt träet och ingen mögel.

Kanske blev det bara tokigt med receptet eller någon råvara? Tror du borde ta det lugnt och se hur träet utvecklas.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.