Jag står i begrepp att byta ut mitt luftvärmeagg (+20 år) och då jag läst att frånluften skall gå att leda ner i torpargrunden och därmed få sk. varmgrund: Det måste vara en ekonomisk lösning eftersom stora mängder fortfarande varm och torr luft annars går ut i det fria. Jo givetvis har jag mekanisk återvinning men inte tillräckligt effektiv sådan, någon som gjort detta?
Problem som kan uppstå?
 
henpett skrev:
Det måste vara en ekonomisk lösning eftersom stora mängder fortfarande varm och torr luft annars går ut i det fria.
Den är knappast torr när du ser till absolut fuktighet = stor risk för fuktproblem när den kyls ner i grunden.

Hur kommer det sig att återvinningen inte blir effektiv? Du ska ju byta till ett helt nytt aggregat om jag fattar rätt.

Vad är det för aggregat du har och vad byter du ut det mot? (Jag är nyfiken eftersom jag också har luftvärme som just fyllt 20 år.)
 
En variant kanske vore att leda ner röret genom grunden men släppa ut luften genom en ventil utomhus, och sätta som en stor kylcell på röret för att avleda vämen ur luften, men i praktiken blir det nog ingen stor uppvärmning av det, om ens någon, men att släppa ut luften i grunden vore nog jättedumt ur fuktsynpunkt.

är det förresten nån som har ett 20 år gammalt aggregat att byta ut som vill sälja det gamla till mig?
 
Mitt aggregat är ett CTC LVA, alltså även värme distrubution (fjärrvärme via vattenbatteri)
frånluftflödet är enl protokoll 187M3/h eller 52 l/s och tilluft 169 resp 47. Denna luft går genom en mek. korsvärmeväxlare (300x3000mm)
Tilluften är +12 före och +17,5 efter Frånluften är ca +22 resp +18
alltså går 187m3/H +18 grader med 44% luftfuktighet, okej fuktigheten ökar vid tempsänkning men kryp/varmgrunden torde värmas upp så nedkylningen borde inte bli så stor.
Frågor som isolering i krypgrunden mot yttermur mm tar jag tacksamt emot tips om...
Byte av agg....... jag har tittat på Termovex med en platt motströmsväxlare med 82% återvinning det är avsevärt bättre och då blir det ev inte mycket värme kvar till grunden??
Gullringshus Linköping
 
Ta en titt i tidningen Byggteknik ( nr 8 - 2006 ).
Den har som tema Golv och grund och innehåller flera artiklar som behandlar fuktproblematik i grunder.
 
Bara för att du blåser ner varm luft i en torpargrund blir det inte en varmgrund.
En varmgrund skall vara isolerad ner mot marken m.m.

Har du en "torpargrund" idag så är det ett stort jobb att göra om den till en "varmgrund".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.