Jag ser på möjligheten att sätta upp en wifilänk från bostadshuset till en byggnad 70 meter bort. I den andra byggnaden kan jag sätta antennen externt på fasaden. På bostadshuset vill jag inte göra det, men har möjlighet att sätta den med fri sikt genom ett englasfönster. Har någon testat att göra det?

Jag har tittat på TP-link CPE210 som känns som det mest prisvärda alternativet.
 
Glas försvagar signalstyrkan också. Det är inte helt lätt. Det bästa är att skicka signalen trådlöst riktad utan hinder i vägen. Tror dessvärre att du kommer tappa en del på vägen.
 
Fri sikt genom fönster bör funka fint om du använder två riktade antenner, intrimmade mot varandra. Men köp online så att du har gott om tid att returnera om det inte funkar.

Edit: Trodde du du menade wifi, men det du länkat till är radiolänk. Är betydligt känsligare tror jag, men mitt förslag med två direktionella wifi antenner (https://www.kjell.com/se/produkter/...-link-riktad-wifi-antenn-9-dbi-utomhus-p30226) kopplat till varsin accespunkt ("router") bör funka.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men köp online så att du har gott om tid att returnera om det inte funkar.
För att förtydliga, vid onlineköp har man enligt lag en ångerrätt på 14 dagar. Det har man inte i butik utan då är man utelämnad till butikens policies. En del butiker kan dock vara väldigt serviceorienterade, sånt här brukar ex.vis. Kjell & Co gå med på utan problem även med köp i butik, att man får lämna tillbaks om grejerna inte fungerade för ens ändamål. Men fråga först.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fri sikt genom fönster bör funka fint om du använder två riktade antenner, intrimmade mot varandra. Men köp online så att du har gott om tid att returnera om det inte funkar.

Edit: Trodde du du menade wifi, men det du länkat till är radiolänk. Är betydligt känsligare tror jag, men mitt förslag med två direktionella wifi antenner ([länk]) kopplat till varsin accespunkt ("router") bör funka.
TP-Link CPE210 är en radiolänk baserad på Wifi fysiska lagret (på 2.4 GHz, finns en 5 GHz variant också CPE510). Wifi är också radio vet du :)

Använder CPE210 själv och den fungerar fantastiskt bra. Dock inte genom något fönster men det ska nog inte vara något stort hinder.
 
T toffeh skrev:
TP-Link CPE210 är en radiolänk baserad på Wifi fysiska lagret (på 2.4 GHz, finns en 5 GHz variant också CPE510). Wifi är också radio vet du :)

Använder CPE210 själv och den fungerar fantastiskt bra. Dock inte genom något fönster men det ska nog inte vara något stort hinder.
ok! finns ju annan 'radiolänk' för längre sträckor men den fixar inte några hinder. Men kanske annan frekvens....
 
D
Du kan ju alltid testa med Bredbandskollen genom stängt respektive öppet fönster. Tror inte det blir någon skillnad.
Svara gärna om du testar.
 
sunnis
TP-link CPE210 har urusel prestanda med dagens mått mätt. En bättre produkt till motsvarande pris är Ubiquiti Nanostation AC Loco. Betydligt högre datahastigheter och bättre svarstider än TP linken. Dessutom fler inställningar för att få en stabil länk.

Problemet med wifi-länk på 70m är signalstyrkan med Ubiquiti AirMax kan du trimma in den bättre än med TP-link. På 70m med standardförstärkning så blir det alldeles för hög signalstyrka, slår lätt förbi sweetspoten på ca -50-60dBm. Du behöver justera ner den så mycket det går i princip. Ubiquiti Airmax protokoll ger snabbt indikation på länkkvaliteten.
 
sunnis sunnis skrev:
TP-link CPE210 har urusel prestanda med dagens mått mätt. En bättre produkt till motsvarande pris är Ubiquiti Nanostation AC Loco. Betydligt högre datahastigheter och bättre svarstider än TP linken. Dessutom fler inställningar för att få en stabil länk.

Problemet med wifi-länk på 70m är signalstyrkan med Ubiquiti AirMax kan du trimma in den bättre än med TP-link. På 70m med standardförstärkning så blir det alldeles för hög signalstyrka, slår lätt förbi sweetspoten på ca -50-60dBm. Du behöver justera ner den så mycket det går i princip. Ubiquiti Airmax protokoll ger snabbt indikation på länkkvaliteten.
Urusel måste vara att ta i ... 300 Mbps mot 450 Mbps med Nanostation. Men Nanostation är säkert ett bättre val.
 
sunnis
T toffeh skrev:
Urusel måste vara att ta i ... 300 Mbps mot 450 Mbps med Nanostation. Men Nanostation är säkert ett bättre val.
300Mpbs 802.11n vs 450mbit througput i 802.11ac är ganska stor skillnad. Loco AC ger stabilt MCS8@80Mhz = 866Mbps PtP medans TP-linken typiskt 11n kanske ger runt MCS13 som är drygt 100mbit.

802.11 har ca 50% overhead och 802.11ac ca 20%. Så den praktiska skillnaden är ju typ att TP-linken i bästa fall ger ca 70Mpbs vid MCS15 som är svårt med 2,4Ghz och Locostation med AC ger ganska precis 450Mpbs även om man går ner i kanalbredd så går det lätt i 200-300Mbp+. Typiskt i 802.11n är ju typ MCS10 och då går det inte snabbare 10-20mbit i praktiken över länkarna. Vad får du för teoretisk bandbredd och faktiskt hastighet på din länk?

Ser ingen anledning till att köpa utdaterade 802.11n produkter idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
...man kan inte läsa i databladet vad man kommer få för prestanda på en länk över 70m.

Kör själv Nanobeam AC över 50-60m och det är oerhört stabilt och går rätt snabbt också.

Graf som visar kapaciteten och genomströmningen för en nätverkslänk med TX 352 Mbps, RX 365 Mbps och Latency 0 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
...man kan inte läsa i databladet vad man kommer få för prestanda på en länk över 70m.

Kör själv Nanobeam AC över 50-60m och det är oerhört stabilt och går rätt snabbt också.

[bild]
Det är det man kan, för längre länkar så finns det lite mer beräkningsunderlag som behöver göras som hinder, jordens krökning, uteffektbudget, bruseffekt, vinkel m.m. Lite seriösare länkar så är det ganska noga med vad som står i databladen för att nå önskat läge.

Vad kör du för kanalbredd för det resultatet? PtP eller PtmP. 11ac är så mycket enklare att få bra hastighet på korta länkar.
 
Redigerat:
PTP

Det jag menar är att det står inte i databladet om det regnar idag, eller om grannens träd vuxit upp och stör, eller om löven vuxit ut osv osv.

Trådlös nätverksstatistik visar frekvens, signalstyrka och överföringshastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två konstellationsdiagram och graf över signal, brus och störningar inom telekommunikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.