richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi är inte riktigt klara men, på god väg, all panel är klar nu, bara fönstersmygar, takfot och hängrännor kvar på huset, samt sockeln då. Sen så återstår garaget och altan. :)

Det blir ju så klart ett lager färg till också :)
Nu är jag principiellt emot att förvanska gamla tegelfasader men det här var fan riktigt snyggt. Ser ut som ett nybyggt "ladhus" sånär som på formen. Rött på rött ger ett kul uttryck. :ok:
 
richardtenggren
A Arga ingenjörn skrev:
Nu är jag principiellt emot att förvanska gamla tegelfasader men det här var fan riktigt snyggt. Ser ut som ett nybyggt "ladhus" sånär som på formen. Rött på rött ger ett kul uttryck. :ok:
Tackar! Vårt hus hade en konstig profil på teglet, ovansidan av stenen har som en "inverterad" fillet, så det var rätt gräsligt. Enligt vad jag hört ska tegelbruket brunnit ner i samma veva som huset byggdes, så detta var det sista som byggdes från det bruket.
I och med att vi även förlängt huset 2,5 m för att ge det bättre proportioner och möjlighet till ett badrum på entreplan, så hade vi behövt bryta av helt eller välja ett snarlikt tegel till utbyggnaden.
Huset ligger i ett gammalt fiskeläger, så det passade inte alls in i omgivningen, rätt säker på att det var det enda tegelhuset i området.

Vi har valt en gammeldags variant av faluröd som ligger nära betongpannornas färgkod, för att vi som du säger gillar rött på rött.
 
Chr3
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi är inte riktigt klara men, på god väg, all panel är klar nu, bara fönstersmygar, takfot och hängrännor kvar på huset, samt sockeln då. Sen så återstår garaget och altan. :)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild] [bild]

Det blir ju så klart ett lager färg till också :)
Det blev ett helt annat hus! :ok:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
B
Vansinne att sätta annan panel om tegelmuren är i ok skick.
En del skador är värda att laga.
Tegel är fantastiskt material. Synd att det blivit så jävla dyrt att köpa och mura bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.