Någon som kan tipsa om frånluftsfläkt med stickkontakt för 230V istället för fast elinstallation? Vill göra lite experiment med fläkt där jag har tilluftsventil idag utan att behöva installera fast.


Har källare på ca 80 kvadrat. Det är 4 rum i källaren. Ett är tvättstuga som har frånluftsfläkt som går kontinuerligt. Två rum för bus och lek, båda dom har tilluftsventiler och sista rummet med gaspanna, vattenberedare och verkstad. Verkstad/gaspanne-rummet har tilluftsventil idag.

Ett problem är att ena väggen i verkstad/gaspanne-rummet har rätt mycket putssläpp och den höga fukthalten gör att det luktar lite från den väggen. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om det visuella så orkar inte ta tag i det nu men lukten är störig. Eftersom rummet har vattenanslutning för kondensvatten osv plus denna lukt så tänker jag att en frånluftsfläkt kanske inte är en dum idé där inne? Måste ju vara bättre att man i värsta fall suger ut lite fuktig luft från tvättstugan vidare ut genom verkstan än att fuktig luft från verkstad eventuellt går upp på entréplan?
 
  • Gilla
J_Wallèn
  • Laddar…
Ingen?
 
Ska du bara experimentera så kan du väl bara skruva dit en kabel med stickpropp på valfri fläkt?
Fläktarna är byggda för fast installation i våtutrymme, då vill man inte ha lösa stickkontakter från grejorna.
 
Experimentera under månader så vill inte ha något elosäkert. Men jag är i och för sig inte helt med på reglerna kring detta, vad är risken med att som du säger montera fast kabel med stickkontakt på vilken badrumsfläkt som helst?
 
Så länge du inte sätter kontakten hängandes direkt under ett duschmunstycke så är det antagligen helt riskfritt. Det är bara inte tillåtet att ha det så.........
 
Ser inga problem med att koppla in ett sladdställ till en badrumsfläkt för test under en begränsad tid och under kontrollerade förhållanden.
Grejorna ska givetvis sitta så att barn etc inte kommer åt att dra och slita i kablar mm.
 
S Stefan1972 skrev:
Så länge du inte sätter kontakten hängandes direkt under ett duschmunstycke så är det antagligen helt riskfritt. Det är bara inte tillåtet att ha det så.........
Ja jag har insett att det verkar vara mot reglerna, så jag är ute efter att förstå logiken bakom reglerna för att kunna bedöma risken. På fläktsidan så är det ju ingen skillnad i hur kablarna ansluts om det är fasta kablar eller kabel med stickkontakt. Varken för IP klassningen eller något annat. Så jag är helt enkelt inte alls med på var risken ligger?
 
Största problemet är väl att prylar för fast installation inte brukar ha dragavlastning där man fäster kabeln. Men om det går att få fast den på ett betryggande sätt ska det inte vara några problem (förutom eventuella våtrumsregler då, men det gäller ju oavsett vilken apparat man sätter i ett vägguttag).
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största problemet är väl att prylar för fast installation inte brukar ha dragavlastning där man fäster kabeln. Men om det går att få fast den på ett betryggande sätt ska det inte vara några problem (förutom eventuella våtrumsregler då, men det gäller ju oavsett vilken apparat man sätter i ett vägguttag).
ahaa bra poäng!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.