Går i tankarna att buda på ett tegelhus från 1950-talet med putsad fasad, men innan jag ger mig in i det så skulle uppskatta era tankar kring ett par anmärkningar i besiktningsprotokollet om "rörelsesprickor".

Någon som har erfarenhet av vad detta innebär? Rör det sig om sättningsskador? Någon som har ett hum om vad som kan tänkas behövas göras (om något) för att avstanna och fixa detta samt grov uppskattning på kostnad?

Försökt leta runt men hittar allt från att sprickor av denna typ är att vänta sig och att det för det mesta bara är att spackla över, till att hela huset behöver dräneras om och pålas från sidorna... Kostnaderna på dessa ingrep skiljer sig något... ;)

Tanken är att ta in en fackman mellan budgivning och kontraktsskrivning för en mer omfattande bedömning, men om det redan nu uppskattas vara en dyr insats så vill jag reflektera detta i vart jag lägger mig i budgivningen för att leta vidare till något mer problemfritt. Tankar?
 
  • Kollage av tre bilder som visar rörelsesprickor i ett hus: på taket i ett garage, vid en entrétrappa och på en fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju som du själv skriver, omöjligt att veta orsak. Men det är ju inte å konstigt att ett hus som är 70 år har rört sig lite. Men det är ju bra att veta om det finns någon orsak eller är naturligt. I värsta fall är det ju undermåligt markarbete som blir någon form av worstcase.
 
  • Gilla
Anders.83
  • Laddar…
Finns det ens nå tegelhus från 50talet i kombination med nå putsade ytskikt som inte har nån spricka någonstans? man får nog anse att det ändå är ganska vanligt och behöver inte betyda ett smack förutom rent kosmetiskt och ev läckage. Oftast är det enklast att bara mjukfoga och låta det röra sig...
 
  • Gilla
Anders.83 och 1 till
  • Laddar…
Ett murat hus från den årgången kommer förmodligen naturligt både ha gamla rörelsesprickor samt även röra sig lite med årstiderna. Det du givetvis ska vara på vakt efter är sådana sprickor man typiskt identifierar med sättningar vid tex hörn och sidor eller sprickor som indikerar att bärande delar och grundmurar underminerats. Även om det är svårt att se pga dålig upplösning på dina bilder så finns inga indikationer på något sådan i de bilderna du lägger upp. Snarare normala sprickor som är att förvänta över tid och som indikerar ett normalt underhållsbehov. Som redan skrivits, och som är en standardformulering, är att sprickor ska skyddas från vatten då givetvis dessa som andra sprickor utsätts för frostsprängning.
 
  • Gilla
Anders.83
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Har tidigare sett liknande sprickor på andra objekt, och som ni säger hör det vanligheten, det var mest sprickan i taket som var nytt för min del som i sin tur gav lite olust. :)

Kör på enl plan iom att konsensus verkar ligga i att dessa hör till vanligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.