Det närmar sig att vi skall renovera ett av våra badrum. Det är inte gjort något sedan det byggdes 1979. Det är nu plastmatta på golver och även på väggarna. Vi vill gärna snygga till det lite med att lägga klinkers och golvvärme och annan färg på väggarna. Jag gissar att det inte går att måla direkt på plasten på väggarna utan att man måste byta plastmattan där. Golvet däremot har jag funderingar på om det går att lägga en elvärmeslinga och klinkers direkt på plastmattan eller måste man riva upp allt. Jag tror att det är betong under plastmattan.
 
Du måste riva mattan och byta golvbrunnen.
 
Man får INTE lägga klinkers på plastmattan, den måste rivasbort och tätskiktet måste göras om!
 
Det var ju synd. Hade varit smidigt annars.

Är det mycket jobb att riva dän och kan ni lite enkelt beskriva hur man går till väga sen när mattan är borta.

Vad finns det gör alternativ till väggarna om man skulle vilja ha en speciell färg.
 
henrikrosen skrev:
Det var ju synd. Hade varit smidigt annars.

Är det mycket jobb att riva dän och kan ni lite enkelt beskriva hur man går till väga sen när mattan är borta.

Vad finns det gör alternativ till väggarna om man skulle vilja ha en speciell färg.
Går att sätta våtrumsväv på väggarna. Den måste härdas med härdare och måla med våtrumsfärg = svårt om man inte kan det. Väldigt dyrt om man jämför med vanlig målning men fortfarande ljusår billigare än kakel.
 
Kanske lika bra att höra med någon hantverkare om detta istället. Man vill ju att det skall bli bra så man inte får fuktskador och allt vad det kan dra med sig.
 
Bra idé för här på forumet finns det MÅNGA olika åsikter som drar åt skilda håll. Kolla gärna med försäkringsbolaget oxå för att va på den riktigt säkra sidan.

Lycka till!
 
Hörde men en som jobbat mycket med sådant här och han såg ingen anledning till att ta dän plastmattan. Räcker att skära längst kanterna och ta dän den bit som är vikt upp mot väggen. Sen täta i kanten mott väggen och på med klinkers. Nä, känns nog bäst att ta hjälp av en hantverkare. De värsta med dem är dock att de alldlrig kommer. I lägenheten vi bor har vi väntat två år på en elektriker och målarn som skulle tapetsera om i vårt hus skulle börjat för en vecka sedan men har inte kommit ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.