Hej, har idag elelement som stödvärme (används väldigt lite). Dessa drivs med 400v, tre faser i en slinga. Om jag istället skulle vilja ha 230 på nya, måste jag då be en elektriker koppla det till 1 fas istället eller? Vad förlorar jag på att koppla om det och gå ner i effekt på elementet?
 
Om man minskar effekten minskar givetvis uppvärmningsförmågan. Blir det en riktig kall vecka kanske värmen inte räcker. 400 V elementspänning gör att man klarar sig med tunnare el-ledningar, vanligtvis 1,5 mm2, och får bättre balans mellan faserna.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hej, har idag elelement som stödvärme (används väldigt lite). Dessa drivs med 400v, tre faser i en slinga. Om jag istället skulle vilja ha 230 på nya, måste jag då be en elektriker koppla det till 1 fas istället eller? Vad förlorar jag på att koppla om det och gå ner i effekt på elementet?
Om du vill ha så låg säkring som möjligt bör du fortsätta med dina 400V element. Givetvis kan du gå ner i effekt på dem om du inte har behovet, men å andra sidan så drar de ju inte mer effekt än du behöver, och nya elradiatorer är ju inte direkt energieffektivare än gamla, så det är ju mest bortkastade pengar...
Ett 600W 230V element behöver 2,6A med 400V krävs 1,5A.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Och energiförbrukningen för att hålla en viss temperatur blir den samma oavsett 230 eller 400 V. Vill man minska kostnaden så är alternativet att sänka temperaturen, hur många Watt elementen har spelar ingen roll. Högre Watt ger kortare gångtider.
Och ska du byta till 230V är det högst troligt att en omkoppling och ev komplettering måste göras.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Varför 230 V ? Det har ingen betydelse 400/230 när elementen har samma effekt eller mindre det med 400V gör att belastningen på huvudsäkringarna blir mindre, samt att det kanske inte finns en nolla och då ska det dras fram, sen ska/får man inte ta ut på värmegrupper samtidigt till element med olika spänningar 400 - 230V. En elektriker kostar den med pengar
 
Varför vill du byta?
Rent säkringsmässigt förlorar du på att byta ner till 230V. Lägre spänning ger högre ström vid en viss effekt.
sett till elförbrukningen så blir den precis densamma om rummet hålls varmt med ett element för 400V som med ett för 230V.
 
Du behöver förklara omständigheterna kring din fråga. Varför vill du byta till 230 V-radiatorer? Vad vill du säkra ned - mätarsäkringarna? Du tjänar där ingenting på att byta till 230 V-radiatorer då det ger samma belastning på mätarsäkringarna totalt sett. Inte heller tjänar du något sett till elräkningen på att gå ned i effekt på radiatorerna om du vill ha samma temperatur.
 
useless useless skrev:
Varför vill du byta?
Rent säkringsmässigt förlorar du på att byta ner till 230V. Lägre spänning ger högre ström vid en viss effekt.
sett till elförbrukningen så blir den precis densamma om rummet hålls varmt med ett element för 400V som med ett för 230V.
Jag ville bara höra vad/hur man måste göra och om det fanns några fördelar/nackdelar med ev byte. Om jag gick med på 230 skulle jag kunna styra dem med mitt ”smarta hem” istället för att köpa Wi-Fi element. Skulle gärna vilja kunna styra dem på så sätt men har ej hittat någon styrdosa för 400v ännu. Men kanske kommer. Men det känns inte riktigt som det blir en konvertering av det hela
 
Jag har slagit ihop de dubbla trådarna

/moderator
 
I industrin styr man en 3-fas Belastning on/off med en TRIAC statiskt relä.
 
N Nygge72 skrev:
Jag ville bara höra vad/hur man måste göra och om det fanns några fördelar/nackdelar med ev byte. Om jag gick med på 230 skulle jag kunna styra dem med mitt ”smarta hem” istället för att köpa Wi-Fi element. Skulle gärna vilja kunna styra dem på så sätt men har ej hittat någon styrdosa för 400v ännu. Men kanske kommer. Men det känns inte riktigt som det blir en konvertering av det hela
Du kan styra en kontaktor med 230V som i sin tur styr 400V till radiatorerna.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du kan styra en kontaktor med 230V som i sin tur styr 400V till radiatorerna.
Det där är lite grekiska för mig. Känns lite krångligt för mig som inte är inne i El-svängen.
 
Ja, självklart går det att lösa rent tekniskt. Problemet är att det i princip inte finns några färdiga konsumentlösningar föratt styra 400V som går att integrera direkt i hemautomationssystemet.
Man får gå omvägen via extra kontaktorer.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Men som svar på frågan. Om du nu vill byta till 230V. Så är det troligt att det måste dras fram en ytterligare tråd till varje element (nolla). Den är oftast inte framdragen till 400V ekement, eftersom den inte behövs för 400V.

Sedan antar jag av frågan att du vill koppla de nya elementen med uttag och stickpropp, den kan troligen inte sättas på samma ställe som nuvarande anslutningsdosa för den fasta inkopplingen.

Så det blir en del arbete, troligen billigare att köpa 400V element med wi-fi.
 
N Nygge72 skrev:
Om jag gick med på 230 skulle jag kunna styra dem med mitt ”smarta hem” istället för att köpa Wi-Fi element. Skulle gärna vilja kunna styra dem på så sätt men har ej hittat någon styrdosa för 400v ännu.
Det viktiga är vad du vill uppnå med att kunna styra dem. Vad har du för syfte och vilket resultat ska det ge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.