Hej,

Vi skall byta ut golvet på entreplanet och behöver råd om i vilken riktning vi skall lägga golvet. Åt vilket hålll skulle ni lägga golvet?

Idag ligger golvet längs huset långsida (horisontallt i bilden) bortsätt från i barnrummen där det ligger längs ljusinsläppet. Innertakspanelen har idag samma riktning som golvet.

Ritning av entreplan för hus med markerade rum som kök, bad och sovrum, fråga om golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Jag hade lagt efter ljusinsläppet men nu har du ett innertakspanel också.
I detta fallet hade jag följt taket.
Vi får se om någon mer tycker som jag.
 
Det var inte helt enkelt.
Man jag skulle kört horisontellt, likt bef.

Främst för hall/korridoren faktiskt.

Tycker båda är acceptabla riktningar.

Diagonalt vore tufft
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Trägolv brukar ligga längs huset eftersom golvreglarna ligger tvärs. Är det ett tunt golv som läggs på ett underlagsgolv går det att välja fritt. Jag skulle ha lagt det längs eftersom det känns som det naturliga. Men det är ju bara en vanesak.
 
Tack för svaren.

Hur tror ni att det skulle bli om jag golvet tvärs (vertikalt i bild) i hallen? Skulle det se konstigt ut när det är så smalt?

Diagonalt vore iof häftigt men känns svårt plus att det kommer bli mycket spill.
 
BirgitS
Är korridoren tillräckligt bred för att det ska vara tillåtet att lägga brädorna tvärs den?
Det brukar finnas regler om minsta storlek på bitar, minsta avstånd mellan skarvarna på två på varandra följande brädor etc. vilket kan vara svårt att klara av i smala korridorer på något annat sätt än att lägga längs korridoren.

Sen känns det (undermedvetet) normalt bättre att gå längs med brädorna och det är lite "motstånd" att gå tvärs dem. Pröva om det känns någon skillnad att gå åt olika håll på nuvarande golv.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Tack för svaren.

Hur tror ni att det skulle bli om jag golvet tvärs (vertikalt i bild) i hallen? Skulle det se konstigt ut när det är så smalt?

Diagonalt vore iof häftigt men känns svårt plus att det kommer bli mycket spill.
TS verkar ha full koll och det handlar bara om tycke o smak. Intressant o se vad folk tycker.

Vertikalt skulle även det innebära en del spill i korridoren. Mer än man tror med lite otur. Brukar vara anvisningar om att bitar ska vara längre än 35-50cm beroende på tillverkare. Jag hade dessutom tyckt det ser lite knasigt ut i "korridoren" i den öppna delen och sovrummen är det vilket som men tvärgående i en korridor kan kännas fel(lite brygga)
 
Håller helt med @JKrister, speciellt om ”bryggkänslan”. Också som @Davidofsweden skriver om att följa taket.
Men det är ju tycke o smak
 
Jag skulle lagt golvet längs med huset.
Då kommer det i samma riktning som taket, och stämmer med korridoren.
Verkar överhuvud taget vettigast att ha golvbrädorna i husets längdriktning.

Har själv, i vårt hus golvet (Kährs bokparkett) lagt på tvärs, med ljusets riktning,
då nästan alla fönster sitter på långsidorna.
Och taket sitter på glespanel och alltså i denna riktning också.
Men ser ingen fördel med att ha golvet så på tvären.
Inget man tänker på, efter 14 dagar blir man ju hemmablind :p
 
Skulle lagt det längs med korridoren då det är en så väldigt lång sträcka är det där det kommer upplevas som störst skillnad och konstigt om det ligger på tvären.

Och såklart alla rum i samma riktning
 
Jag hsr lika planlösning som dog.
Vi lade golvet längs med huset.
 
Ljusinsläppen ger olika effekter, jag skulle undvika att lägga golv längs med fönster, för det ser randigt ut. Också att tänka på, att ett rum med avlång storlek upplevs ännu smalare med längsgående bräder än om de ligger tvärgående. I det här huset skulle jag solklart lagt golvbrädorna på tvärs i den stora delen, mellan fönstren. Då är det också lättare att byta/ändra bara i köksdelen om man vill nån gång, liksom i hallen.
 
  • Älska
O
  • Laddar…
Kanske bäst med en kompromiss: Lägg golvet diagonalt.
Så blir (nästan) alla missnöjda :(
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Det beror också på vad för golv man lägger, fiskbensparkett är inte lika känslig för riktningen som grova plankgolv
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske bäst med en kompromiss: Lägg golvet diagonalt.
Så blir (nästan) alla missnöjda :(
Då blir jag nöjd:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.