Hej!

Vi går i byggtankar och funderar lite på hur mycket man skall isolera. Min spontana reaktion är att många byggbolag har ganska lite som standard, eller? Hur mycket skall man egentligen ha för att få bra driftskostnader? Självklart kan man isolera massor, men det skall ju också vara lönt. Var går brytpunkten?

Jag funderar på 240 mm lösull i väggar och 400 mm i yttertak. Sen finns det ju olika mängder för snedtak, bottenplattan och så vidare. Dessutom skall man ju ha i mellanbjälklaget. Vi funderar på att bygga med oinredd vind. Några tips?!

Tack!
 
Exakt hur mycket man sparar på att isolera beror på vilket system du har för uppvärmning (dvs din kostnad för 1 kWh värme) samt var i landet du bor. Har du direktverkande el och bor i Kiruna sparar du rejäla summor på tjock isolering, har du vedeldad panna och bor i Skåne tar det betydligt längre tid innan tjock isolering har betalt sig.

Mina tips för att få bra isolering:
1) Husets övergripande form - liten yta i förhållande till volym, dvs undvika hörn, utstickande vrår och vinklar på huskroppen
2) Fönster - få och små fönster (särskilt åt norr) med lågt U-värde (1.2 eller lägre)
3) Tak - minst 500mm lösull
4) Ventilation - självklart med FTX (dvs värmeväxlare)

Först därefter kan man fundera på väggar och grund. Har man vattenburen golvvärme är det ingen dum idé att ha 300mm i grunden, särskilt med tanke på att det är omöjligt att lägga dit mer isolering i efterhand.
 
Hej!

Tackar för det. Då har jag lite saker att undersöka mer i detalj. Själv bor jag i Uppsala-trakten och vintrarna kan ibland bli rätt kalla. Jag har sjäv funderat på ett FTX-system men sett att det inte alltid lönar sig. Stämmer det? Vilken värmekälla skulle FTX passa med bäst? Fjärrvärme eller en FLVP? Just nu blir det för mycket pengar att investera i bergvärme osv. Hela ekvationen tycker jag känns så svår - isolering kontra värmesystem - på vad skall man lägga pengarna för att få ut bästa driftskostnanderna?

Vad tycker ni?!?
 
Driftkonstnader ökar med tiden.
isolerings konstnaden är en engångs kostnad.

Titta lite på passiva hus. Dom har i stort sätt ingen värmekälla förutom FTX:anläggningen.. som slänger på lite extra el värme då det behövs..

jag tror det kan vara ganska vettigt med mycket isolering & en FTX anläggning.

Välldigt viktigt att man har koll på ventelationen innomhus när man har mycket isolering.

Om bästa uppvärmings frågan så lägg upp en ny tråd i det forumet.. Du kommer få många bättre svar då.

Kolla lite på passiva hus.. o se hur dom har isolerat.. Merkligt att folk inte sattsar mer på det i dag.. Energipriset blir ju inte billigare med tiden..
 
Kolla här..

http://www.swedisol.se/

Deras Isolerguid bygg 06 har några exempel på vad man sparar osv.

Bara man orkar bläddra igenom det..
 
kungkokos skrev:
... Vilken värmekälla skulle FTX passa med bäst? Fjärrvärme eller en FLVP?...
Rent allmänt, går det att kombinera FLVP och ett FTX system?
 
Vet att den frågan har varit uppe i Ventelations formumet.. o man kom fram till att det inte var lönsamt. Iallfall inte i ett nytt hus..
 
Hittade även mer information på energimyndigheten. Där finns bl.a energideklarationen. Här fäljer en kort sammanfattning av deras bygga nytt tips:

Tio centimeters isolering motsvarar ungefär U-värdet 0,5 W/m²K (Watt per kvadratmeter Kelvin). Med 50 centimeter isolering sänker du U-värdet till drygt 0,1.

När du bygger nytt lönar det sig att isolera ordentligt eftersom en tilläggsisolering i efterhand blir mycket kostsam. Vid nybygge bör ytterväggarna ha ett U-värde på 0,16. Vindbjälklaget bör ha ett U-värde på högst 0,1 och markplattan (grunden) bör ha ett U-värde på högst 0,2.

Vore bra att veta vad dessa U-värden motsvarar ungefär i mängd isolering...

Är det någon som har lust att sammanfatta Swedisol? ;)
 
Med de rekommenderade U-värdena blir det ungefär:

Grund: 200mm
Vägg: 240mm
Tak: 500mm

Det beror förstås på vad du använder för byggmaterial och själva utförandet (köldbryggor etc). Räknar man lite på det hela så ser man rätt fort att fönstrena är en av dom största energibovarna.
 
Raka rör! Tackar för det. Vi hade tänkt ungefär i de banorna men skall öka lite i grunden.
Sen såg jag att Elitfönster kommit ut med ett nytt glas - U-värde på 0,9. Det är ju en 30% skillnad från de tidigare på 1,3. Det kan nog vara värt att investera i ett par sådana också! Precis som du säger har ju fönstrena stor inverkan!

Känner mig nu lite klokare på hur vi skall göra! ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.