Vi har anlitat en firma för att lyfta bort vårat timmerhus som idag står på plintar, till detta ska betongplatta gjutas och då har jag lite funderingar kring hur det blir med elinstallationen för allt. Uttag, elradiatorer och sådant går i golvet idag. Antar att dessa måste gjutas in i plattan, för att sedan öppna upp lite i väggarna för att få in rören i timmerväggen. Eller går man med rören mellan betongplattan och golvet?

Har rätt dålig koll på hur detta brukar göras så därför jag undrar
 
T
Har man bra koll på hur elen ska dras så är det en bra väg och gå, själv hade jag en ryggåstak lösning som gjorde att dra via taket hade blivit en lång och dyrare lösning, men drog via plattan ,så som fiber/antenn samt el till den del som annars hade fått ta en enorm omväg via taket, samt att jag hade en fri vägg som inte var ansluten till taket, där var plattan enda lösningen.
 
Ja tyvärr verkar det vara enda lösningen för oss också, att gå med allt i plattan. Vi har ingen vind så enda sättet att dra allt är via golvet. Belysning och tryckknappar får man göra via taket om det behöver röras. Elen idag är väldigt dåligt gjort, mycket som går på samma grupp. Ska man dra ett eget rör till varje element från centralen?
 
T
Jag drog ett grövre rör till ett vinförråd på andra sidan dit det var svårt och dyrt och nå, där gjorde elektriker ett nytt säkringsskåp , hela köket samt v-rum går på dessa säkringar, samt all frammatning till dessa, att annars dra det via taket hade kostat flera hundra meter mer dragning.
Har du element och det blir kortaste vägen så vinner du på det, du kan dra redan i isoleringen i plattan , jag hade ändå en installations vägg jag kunde dra till , mellan stomme och plasten , (45 mm extra isolering)
 
T Thesvensk skrev:
Ja tyvärr verkar det vara enda lösningen för oss också, att gå med allt i plattan. Vi har ingen vind så enda sättet att dra allt är via golvet. Belysning och tryckknappar får man göra via taket om det behöver röras. Elen idag är väldigt dåligt gjort, mycket som går på samma grupp. Ska man dra ett eget rör till varje element från centralen?
nej, man brukar dela upp elementen och dra flerfasmatning som går från element till element.
 
Vad är fördelen med det?
 
T Thesvensk skrev:
Vad är fördelen med det?
Blir en slinga istället, så ett rör från elcentral till första elementet till andra elementet osv, så blir det inte så mycket rör
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Okej, är det enda anledningen? Har inget med belastning på nätet att göra?

Det ser ut såhär idag ( https://ibb.co/PMHQhvh ). Dem gröna är element och det gula är våran luftvärmepump. Eventuellt ska vi bygga ut till vänster. Ska allt dras i en enda slinga eller ska man dra en slinga i varje rum? Behöver man ha något element under luftvärmepumpen så som det är idag?
 
Inte funderat på golvvärme eller vattenburen värme?

Protte
 
Jo vi funderade över vattenburen golvvärme med luft-vatten värmepump men tror det blir för dyrt. Med inköp och installation av pumpen. Plattan och lyftet skulle kosta en halv miljon. Sen tillkommer badrummet. Men vi ska självklart begära in offert för LVVP
 
Man gör ursparningar (med tex en frigolitbit) i i golvet där golvrören slutar så att man senare kan ansluta rören i golvet mot dom som sitter i väggen. När sedan huset är på plats skarvar man ihop rören och gjuter igen ursparningen. "frigoliten" kan gärna vara några dm i fyrkant så man har chansen att träff någorlunda och så att man kan arbeta på ett vettigt sätt.
 
E elmont skrev:
Man gör ursparningar (med tex en frigolitbit) i i golvet där golvrören slutar så att man senare kan ansluta rören i golvet mot dom som sitter i väggen. När sedan huset är på plats skarvar man ihop rören och gjuter igen ursparningen. "frigoliten" kan gärna vara några dm i fyrkant så man har chansen att träff någorlunda och så att man kan arbeta på ett vettigt sätt.
Exakt. Har man många uppstick så är det klurigt att träffa alla väggar bulls eye
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.