Hej alla!

Vi behöver hjälp och råd!

Vi bygger nytt kök. Det blir ett U format där ett ben är en bardisk ut mot matplats och vardagsrum.
Benet är ett 80 skåp plus del av hörnskåpet.
Dvs 80+90=1,7 m att ha som bardisk.

Ska vi ha den på höjden 90 som övriga bänkskivor?
Ska vi ha den på höjden 115 som med höga barstolar?
Ska vi ha den delad, dvs en del ca 50 cm på 90 och ca 50 cm på höjden 115?

Vid bardisken ska man kunna "hänga" och snacka under matlagning.
Snabba morgonmål ska kunna intas vid disken.
Buffe uppdukning ska kunna göras.

Kan vi få lite råd och för och nackdelar. Vi har ju tänkt...men det finns säkert saker vi inte beaktat.

Hälsn, Nytt kök i Nacka.
???
 
En fördel med att göra den lite högre är att den då bättre fungerar som avdelare mellan matplats och köksdelen.

Det räcker med att göra den 10-15 cm högre så döljer den lite av direkt insyn från matbordet mot köksbänken, där man kanske slabbat en del för att få till maten.
 
Hempularen har en poäng med sitt argument, ytterligare ett för samma alternativ, dvs. den högre disken är att den avdelar en del om man råkar ha tex. häll/diskbänk+DM i omedelbar närhet vid det 'andra benet'.

Nackdelen med den delade varianten på bardisk/bänkskiva är att bägge delarna blir ganska smala, smalt att använda arbetskivedelen för beredning, smalt på själva bardisken som dessutom blir alldeles onödigt hög om det tex. finns/kommer att finnas barn som ska fika/äta mellis vid den, passande höga barstolar blir också svåra och krångliga att komma upp på för mindre barn under ett flertal år.
Dessutom blir den delade varianten ett dåligt 'buffébord'.

Jag antar att du förstår att jag förordar den lägre varianten, trots de fördelar som även den högre varianten har, men jag tycker trots allt, att sammantaget så väger den lägre diskens fördelar tveklöst högst, åtminstone för mig.

MVH//Christina.
 
Hej!

Vi har vald inte höja våran bardel. I stället gör vi bardelen bänkskivan ut mot vardagsrummet lite brädare, så att man kan sitta brevid på låga barstolar. Orsak: kunna stå runt hela och göra mat, bättre utnyttjande av hela ytan. Jag tycker ochså personligen inte om att sitta och vagla som en fågel på höga barstolar ;)

Om du kollar denna länk, så ser du ganska exakt hur det blir, då vi bygger samma hus, men med lite annorlunda planlösning. Klicka på vidvinkelbild vardagsrum och kök ned till hö.

www.myresjohus.se/index.aspx?Link=http://www.myresjohus.se/House/ListSubItemPage.aspx?SectionId=1442
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.