Hur är det om min man skulle ta ett banklån själv. Han har fast jobb sedan en månad tillbaka, tjänar c:a 25000:- / månad brutto, har inga skulder förutom CSN på ett par hundra tusen och inga betalningsanmärkningar. Om han skulle låna 150000:- som ett vanligt banklån, kommer då min lite taskiga ekonomi och historia kunna påverka hans lånemöjligheter negativt? Jag har inga betalningsanmärkningar, men flera smålån på totalt c:a 70000:- och inte heller något fast jobb.

Han uppfyller ju grundförutsättningarna till ett banklån på c:a 150000:-, frågan är om det görs en kreditupplysning på honom även syns att jag (som alltså är gift med honom) har en lite trasslig ekonomi och att det kan minska chanserna till att få lånet beviljat?

Han har dessutom bara jobbat halva år 2005, fram till juni pluggade han heltid på högskola och levde på CSN, så en kreditupplysning kommer ju inte att visa på några höga inkomster, även om han nu faktiskt har c:a 300000:- i årslön.

Vad tror ni?
 
En kreditupplysning på honom visar hans ekonomiska situation, inte din.
 
Det är nog inga problem. Om han tar lånat själv kommer ingen upplysning tas på dig. Däremot kanske banken vil ha ett arbetsgivarintyg på hans inkomst i dagsläget om han nyligen fått jobbet och de inte kan se någon inkomst i upplysningen.
 
WeeBe skrev:
Det är nog inga problem. Om han tar lånat själv kommer ingen upplysning tas på dig. Däremot kanske banken vil ha ett arbetsgivarintyg på hans inkomst i dagsläget om han nyligen fått jobbet och de inte kan se någon inkomst i upplysningen.
Ja, det är ju möjligt. När man söker lån kan man ofta ha med en medsökande, frågan är om min ekonomiska situation hjälper eller stjälper i det fallet. Om jag står med som medsökande, men att han är den som "egentligen" ansöker, tas då en kreditupplysning på mig? Vore intressant att veta innan man söker om det är till fördel eller nackdel, eller om det inte spelar någon roll alls.

Jag jobbar alltså på en tidsbegränsad anställning, tjänar c:a 20000 kr/månad och har rätt till a-kassa om jag skulle bli utan arbete, har 3 lån på totalt c:a 70000 kr samt studielån. Kanske inte detta är vad som anses som en fullständigt "taskig ekonomi", dock kommer jag att så fort jag får en tillsvidare anställning ansöka om ett enda lån för att lösa de andra. Vet inte hur en bank ser på det, men för mig själv skulle det vara enklare och skönare att ha ett enda lån.

 
En medsökande är lika mycket låntagare som någon annan så givetvis tas en kreditupplysning på dig om du väljer att vara medsökande.
 
ThomasLindgren skrev:
En medsökande är lika mycket låntagare som någon annan så givetvis tas en kreditupplysning på dig om du väljer att vara medsökande.
Då är frågan om min ekonomi hjälper eller stjälper...? Eller spelar det kanske ingen roll?
 
Tvivlar starkt på att din ekonomi skulle stjälpa, tycker det ser rätt bra ut faktiskt. Beror ju på hur stort lånet är förstås, men ju högre desto bättre att ha två som lånar. Och det är ju inte precis så att bankerna stoppar huvudet i sanden om nu din ekonomi inte skulle vara så bra, antingen lånar ni då bara på gubben eller så tar ni en annan bank och "börjar om".
Ett tips är ju annars att berätta om din ekonomi för banken och fråga vilket som blir bäst, innan kreditupplysningen görs.
 
Är det bättre att ansöka om lån ensam om tex. sambon är arbetslös?

Nu menar jag rent generellt, oavsett vad lånet gäller.

Ser bankerna en arbetslös sambo som en belastning eller tillgång i hushållets ekonomi?

Jag menar även om man är arbetslös så brukar de ju trilla in en 8-10000:- / månaden i någon form av a-kassa/ersättning.
 
Vi har då lånat tillsammans till vårat hus trots att en av oss var arbetslös då, men inte nu längre. Tror det det har stor betydelse om bankerna lånar ut pengar tex att om man haft lån tidigare och skött sina betalningar. Sen är det olika från bank till bank vet jag av egen erfarenhet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.