I vårt barnrum har vi ett utrymme mellan 2 fasta garderober som är 1,98. Nu vill vi byta ut barnsängen mot en ordinarie säng, med måtten 1.40 x 2.00. Om vi inte ska beställa en måttbeställd ramsäng, som är ganska dyrbart, så är ju ramen alltså 2 cm för stor.
Är det någon som tror att man skulle kunna såga ur 1 cm från huvudändan och fotändan? Jag tror att fjädrarna går att trycka ihop 2 cm, men ramen är ju vad den är.
 
Det är inte ett alternativ att byta ut 1 av garderoberna mot en storlek mindre?
Om de är vanliga vita standardgarderober dvs.
Tex om de är 2st 60cm där nu så byt ut 1 mot 50cm
 
Åk ut och mät några olika sängar, sällan de är på centimetern rätt.
 
Är det inte enklare att bara bygga en enkel ram, fäst i väggen? Det borde inte vara ett tufft jobb om ni har plats att jobba på.

Vi gjorde ungefär det, men vi hade ett par cm över för ramen men inte nog för gavlarna. Vi tog av gavlarna, satte en 45x95 och ben i varje ände.
Enkelsäng med sängkläder intill en vit vägg, med en liten hylla och läslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W Willewonka skrev:
Det är inte ett alternativ att byta ut 1 av garderoberna mot en storlek mindre?
Om de är vanliga vita standardgarderober dvs.
Tex om de är 2st 60cm där nu så byt ut 1 mot 50cm
Vi har allt tänkt på det, men det är ett äldre hus och garderoberna är fast byggda, och vi vill inte gärna göra om dem.
 
dd88 dd88 skrev:
Åk ut och mät några olika sängar, sällan de är på centimetern rätt.
Jaså, kan det vara så! Då ska vi göra det, vore ju kanon om vi hittade en sådan säng.
 
kashieda kashieda skrev:
Är det inte enklare att bara bygga en enkel ram, fäst i väggen? Det borde inte vara ett tufft jobb om ni har plats att jobba på.

Vi gjorde ungefär det, men vi hade ett par cm över för ramen men inte nog för gavlarna. Vi tog av gavlarna, satte en 45x95 och ben i varje ände.
[bild]
Precis så ser det ut hos oss också. Men vi vill gärna ha en ordentlig ramsäng, och då går den inte in där.
 
Tänkte bara göra en uppdatering ifall det finns fler med samma problem.
Vi köpte en bra men billig säng med resårbotten, på annons (vågade inte såga av en ny säng) Vi lossade på tyget, och sågade helt enkelt av 1 cm på huvudänden och 1 cm på fotänden. Ramvirket var c:a 10 cm brett och 4 cm tjockt. Därefter häftade vi tillbaka tyget. Klart! Bonellresåren var inga problem med att trycka ihop 1 cm från vardera sidan. Allt, inkl. säng och bäddmadrass gick på 325 kronor och 1,5 timmes jobb. Tog lite tid innan vi bestämde hur vi skulle göra, hitta verktyg m m.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi hade liknande problem i förra huset. Löste det genom att köpa resårbotten från en affär som säljer barnsängar som ser ut som bil, tåg mm. De är kortare, sydeuropeisk standard enligt säljaren.

/M
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Jag hade samma problem, men inte med två cm utan det var ca en cm för mycket. Platsbyggda garderober o en säng som skulle in.
Jag knixade in sängen första biten vilket gick ok. Sedan lade jag mig på golvet o tryckte/sparkade in sängen sista halvmetern.
Det gick utmärkt. Den rör sig inte heller om ungarna hoppar i den.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Kristina J och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.