Skulle installera en lampa och för att kolla hur den skulle sitta i uttaget använde jag testsladdar. Märkte dock att den lös även om jag stängde av strömbrytaren. Dock lös den betydligt svagare då.
Förmodar att något är fel, men vad? Till saken hör att strömbrytaren är av dimmertyp om det har någon betydelse.
 
är det en takdosa vi pratar om ?
 
Har dimmern avstängning med vridning, eller trycker man på knappen? Kan ju också påverka..
 
Det är en väggdosa, iofs samma som en takdosa fast den sitter på vägen. Ojordad är den och dimmern stängs av genom att man trycker på knappen, så jag tycker inte att det borde läcka någon ström då. Förslag någon?
 
använd en multimeter när du testar.........de är testssladdarna /pennor är bara skit dom lyser som dom vill
 
Elektroniska dimrar kan läcka en liten spänning trots att dom är avstängda.
 
sverre skrev:
Elektroniska dimrar kan läcka en liten spänning trots att dom är avstängda.
Instämmer, i vanliga "thyristordimmers" (som i själva verket har en triac och inte alls nån thyristor om det inte är någon relik från 70talet eller enormt stora saker som t.ex. de reglerutrustningar som sitter i ett järnvägslok) så sitter det normalt ett LC-filter (spole+kondensator) som hejdar en del av radiostörningarna en dimmer av den här typen annars genererar, och kondensatorn läcker normalt över en viss minimal ström hela tiden.

Rådet att använda multimeter istället för "testsladdar" skulle bara resultera i att multimetern visar 230V hela tiden, d.v.s. man ser ingen skillnad alls.

Det här är lite farligt att folk inte vet om det, normalt räknar man med att om strömbrytaren är avstängd så är det ingen ström i lamphållaren (det händer ju trots allt t.ex. att dåliga glödlampor släpper från gängan så man får pilla för att få ut resterna av dem, inte jättevanligt men det har hänt mig)....
 
yxis skrev:
Rådet att använda multimeter istället för "testsladdar" skulle bara resultera i att multimetern visar 230V hela tiden, d.v.s. man ser ingen skillnad alls.
Det finns multimetrar som belastar vid mätningen.
Jag vill gärna slå ett slag för dem.
Eller så kan man använda en gammal hederlig Duspol!
 
"(det händer ju trots allt t.ex. att dåliga glödlampor släpper från gängan så man får pilla för att få ut resterna av dem, inte jättevanligt men det har hänt mig).... "

Jodå, det har hänt mig också men då drar man ju antingen ur sladden eller säkrar av innan man börjar pilla. Eller så har man ett jättetrist liv och måste söka lite spänning där det går. ;D
 
stente skrev:
"(det händer ju trots allt t.ex. att dåliga glödlampor släpper från gängan så man får pilla för att få ut resterna av dem, inte jättevanligt men det har hänt mig).... "

Jodå, det har hänt mig också men då drar man ju antingen ur sladden eller säkrar av innan man börjar pilla. Eller så har man ett jättetrist liv och måste söka lite spänning där det går.  ;D
En isolerad näbbtång är ju inte heller fel att använda!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.