Under vårt byggprojekt har jag köpt största toppen av maskiner av anledningar. Dammsugaren (Kärcher) är på 1500 watt vilket gör att den tillsammans med mina maskiner oftast drar för mycket ström för mina säkringar.

Detta gör att jag inte kan utnyttja uttaget på dammsugaren som automatiskt startar dammsugaren när maskinen startar.
Jag får koppla in dem på varsin säkring och starta dammsugaren manuellt.

Finns det någon färdig relälösning eller liknande som löser mitt problem med att använda automatiska starten trots två olika säkringar.

Festool har ju något bluetoothsystem för sina batterimaskiner....
 
Hur stora säkringar har du egentligen?
 
10, 13 och 16.
På de två större fungerar det så klart men det är ju ingen stationär dammsugare jag har..
 
Om du kör brytare c10 kommer det nog fungera...du har nog karaktäristik B på dina?

Jag kör wd6p och alls maskiner jag har utan problem. Mest drar väl kanske sänksågen eller kapger gcm10s.
 
Jag har c10 och en wd3p...
 
En billig lösning är att använda IKEAs eluttag "Trådfri". Dammsugaren startar inte automatiskt men du får en flyttbar knapp som du kan bära med dig eller sätta på maskinen som startar uttaget till dammsugaren.
 
  • Gilla
kallabaz och 1 till
  • Laddar…
T
Det låter konstigt att säkringarna löser ut, jag har en WDP6 och kör den med bordssågen (Bosch GTS10XC) och med kap- och gersåg (Bosch grön PCM 8 S) samt med cirkelsåg (1400 W), sticksåg (900 W) och olika slipmaskiner och har aldrig varit med om att en säkring löst ut - inte ens när jag kört hårt i bordssågen som har en motor på 2100 W.
(Och med "hårt" menar jag klyvning av reglar 95 mm eller klyvning av ek i 45-50 mm)

Detta då på "vanliga" villasäkringar på 10A (gissar C10)
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag har samma problem när jag kör bordssåg och dammsugare. C10 säkring. Den löser bara ibland, så det ligger nog på gränsen.
Tänkte sätta upp ett trefasuttag, med inbyggt enfasuttag och 16A säkring för att lösa problemet. Behöver ändå det till svetsen.
 
Förmodligen har jag väl annat bös som går på samma säkringar.
Har 3x20 in, men mycket prylar...

Men nu låter ni ju som valfri facebookgrupp.
Jag vet att grundproblemet är enkelt löst genom att säkra upp eller liknande. Men det vill jag inte göra, för rätt var det är så är jag hemma hos någon vän och behöver anpassa mig till de rådande förhållandena där.

Jag vill inte ha några andra förslag än att kunna starta dammsugaren med något slags relä.

IKEA-lösningen är det närmaste hittills.
 
Det finns ju en mängd olika varianter på "fjärrströmbrytare" men själv så startar jag spånsugen med en brytare från NEXA. Fjärrkontrollen hänger jag i byxorna eller på lämplig plats:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...strombrytare/fjarrkontroll-nyckelring-408023/

Numera har jag en 3-fas spånsug och en NEXA puck som drar en kontaktor som startar spånsugen. Men under en period så startade jag dammsugaren men ett uttag motsvarande detta:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408030/
och samma fjärrkontroll som ovan.
 
Jag gjorde varianten med en grendosa i uttaget på dammsugaren och i den sitter sladd till verktyg samt en nexa med en 60w halogenlampa. Då funkar det att starta dammsugaren både med verktyg eller med nexa fjärren. Man kan behöva slå på-slå av-slå på (för lite startström annars) för att dammsugaren ska starta men jag använder så sällan fjärren att det är ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.