Jag planerar att beställa en stomresning, dvs färdiga väggelement samt tätt tak med råspont och underlagspapp.

Kan man skriva med i kontraktet att stommen inte får resas vid nederbörd och i så fall kan hustillverkaren kräva kompensation vid eventuell fördröjning? Vad är rimligt pristillägg i så fall?
 
C
Verkar ett j-kligt knepigt villkor att hantera i praktiken. Det kan ju börja regna oväntat och sedan regna på i en hel vecka. Vad skall man göra då? Och vad händer om det börjar regna halvvägs genom stomresningen?
 
sunnis
Klart att man kan stomresa vid regn, men det är ju viktigt att det plastas och skyddas, tillgång till strö osv. Görs det rätt så är det inga problem.

Fokusera på istället att husleverantören gör rätt åtgärder vid regn.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vanligtvis så reser dom inte huset i spöregn men som i mitt fall så byggde vi modulhus, då kunde dom lyfta allting på plats men behålla plasten på modulerna tills det hade slutat regna för att undvika fukt.

Dock kan det ju börja regna när väggarna är uppe och då blir ju och allting blött ändå när dom rest dina väggar?

Var noga med att fråga det innan under kontraktsskrivning och beställning att fråga hur dom gör om det regnar kraftigt vid stomresning, samt var på plats när dom börjar. Då ser du ju hur dom gör och kan säga ifrån om dom gör annat än vad dom lovat.
 
  • Gilla
Gregga
  • Laddar…
T
Bästa sättet är att beställa ett väderskydd, det gjorde min grannar samt sett det på fler ställen, men dom byggde lösvirkeshus, och en murade upp allt , men helt under tältet , inte en droppe vatten kom in. priset var inte heller så högt för väderskyddet. dom hade krav på att inte få ett vattenskadat hus som sedan behövdes torkas ut. där flöt arbetet även om det regnade och snöade , så rent arbetsmässigt gick nog arbetet snabbare.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hur slutade det? Räknar med att ni flyttat in. Fick ni några följdproblem?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Hur slutade det? Räknar med att ni flyttat in. Fick ni några följdproblem?
Jag sa upp mig ifrån jobbet och byggde själv i lösvirke. Var klar för ca 3 månader sen.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Jag sa upp mig ifrån jobbet och byggde själv i lösvirke. Var klar för ca 3 månader sen.
Häftigt!

Vad har du för bakgrund som inte bangar för ett sådant projekt?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Häftigt!

Vad har du för bakgrund som inte bangar för ett sådant projekt?
Civilingenjör inom datateknik. Hade hjälpt till att lägga om ett tak på en sjöbod innan annars hade jag ingen erfarenhet av att snickra. Det var inte supersvårt, bara att läsa och ställa frågor här på forumet, titta på massa youtubefilmer samt läsa monteringsanvisningarna noggrant för alla olika produkter. Sen var en hjälpsam granne med vid en del vid jobbiga moment som stomresningen tex.

Gjorde inget elarbete själv dock, eller lite grann som elektrikern godkände efteråt. Det svåraste var att kakla badrummet.

Det gick ju inte så fort, byggde en 61 kvm separat lägenhet i enplan och det tog ca 1,5 år.

Jag arbetade dock inte mer än 6 timmar om dagen, efter det var jag rätt trött och skulle hinna med att hämta och lämna på skola/förskola ibland. Har full respekt för hantverkare som jobbar heldagar år ut och år in, det blir slitigt.
 
  • Gilla
Dannnnnnne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.