kristofer12345
A Avemo skrev:
En situation du vill undvika är att varm inomhusluft som kan bära mycket fukt möter en kall källarvägg så att fukten kan kondensera. En annan situation du vill undvika är att stänga in den fukt som utifrån tar sig in genom väggen. Det är två önskemål som tyvärr inte kan kombineras med att isolera väggen inifrån. Du har redan sett att det inte gick bra. Om jag förstod dig rätt så möglade gipsen till och med utan att det fanns någon isolering. Med isolering blir det ännu sämre.

Så hur gör jag på bästa sätt då?
Dka kag bara putsa som det är nu o brassa på med värme och sätta in ventilation o avfuktare? Tror det blir feta värmekostander. Jag vill nog testa o göra såhär..du säger jg ej ska stänga in fukten bakom isolering men om jag dra ventilation mellan isolering o yttervägg o sätter en avfuktare bakom som tar fukten där o möjligen sätter plast bakom isoleringen mellan yttervägg o isolering. Nu ör detta som att stänga in fukten egentligen men nu trycker jag in stor ventilation imellan o avfuktare .. för jag kommer ej få källar delen varm annars ..eller ska kag bara putsa o brassa värme..?
 
Jag gör inte anspråk på att vara expert på källarrum. Men något som jag sett generell avrådan ifrån är att beklä dem invändigt. Och förklaringen varför låter rimlig för mig. Du är fri att prova vilken metod du vill. Men om jag skall råda så tror jag på att putsa väggarna och brassa på med värmen. Alternativt isolera utifrån.

Om du har en ventilerad spalt bakom isoleringen. Skall den ventileras inåt eller utåt? Hur tänkte du ansluta en avfuktare till spalten? Jag förstår inte hur du skall kunna få till en sådan lösning utan att det drar energi. Kanske lika mycket som du sparar på värmen. Kanske inte.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
A Avemo skrev:
Jag gör inte anspråk på att vara expert på källarrum. Men något som jag sett generell avrådan ifrån är att beklä dem invändigt. Och förklaringen varför låter rimlig för mig. Du är fri att prova vilken metod du vill. Men om jag skall råda så tror jag på att putsa väggarna och brassa på med värmen. Alternativt isolera utifrån.

Om du har en ventilerad spalt bakom isoleringen. Skall den ventileras inåt eller utåt? Hur tänkte du ansluta en avfuktare till spalten? Jag förstår inte hur du skall kunna få till en sådan lösning utan att det drar energi. Kanske lika mycket som du sparar på värmen. Kanske inte.
Aa jag förstår , jag antar jag ska ventilera utåt så där blir torr luft, det är väl det smartaste? Avfuktaren kan jag hålla med om , bättre med bara värme då, den kan kanske sitta på insidan i källaren istället om jag måste ha. Men ventilera utåt, jag ser ju källare idag som har både och men om man ska ventilera in så måste man tänka på temperaturer osv , vilket är lite svårare om man intr har ett dyrt automatiskt system, så vill mest få ut duktig luft vad sägs som det?
 
kristofer12345
Jag har tänkt på en sak till om jag faktist murar en innevägg till o sen imperiet på insidan av den så murar upp en vägg till med luftspalt mot ytterväggar o sen isolering som cellplast på insidan av den nya murade väggen o sen putsat på det? Då kan ju ej mögel växa vad sägs om detta gott folk?
 
Det låter knas.

Isolera på utsidan istället. Har du redan dränerat så lägg isolering på väggytorna ovan mark.

Jag tror du överdriver behovet av att isolera källarväggarna - har du hög energiförbrukning är det andra ställen du ska börja på. Vindsisolering, otäta fönster och fönster utan isolerglas osv...Källarväggarna kommer sist i den priolistan....
 
Det finns ett bra sätt. Men det är inte billigt.
Frigolit + aquaskiva där allt monteras med Multifix.
Fördelarna är att materialen tål fukt och ytan blir helt slät. Klar att måla, kakla eller tapetsera.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad är dyr uppvärmning? Är de bara teorier eller har du testat hålla de varmt? Laga fuktproblem kan med vara dyrtå.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
H hackatall skrev:
Det finns ett bra sätt. Men det är inte billigt.
Frigolit + aquaskiva där allt monteras med Multifix.
Fördelarna är att materialen tål fukt och ytan blir helt slät. Klar att måla, kakla eller tapetsera.

Äntligen lite bra idéer ! Någon speciell frigolit eller vanlig? Aquaskiva, ? Vill du länka den skivan. går det köpa på hornbach, bauhaus? Multifix är det som är till kanske ellerhur?
 
kristofer12345
H hackatall skrev:
Det finns ett bra sätt. Men det är inte billigt.
Frigolit + aquaskiva där allt monteras med Multifix.
Fördelarna är att materialen tål fukt och ytan blir helt slät. Klar att måla, kakla eller tapetsera.

Glömde fråga om det ska sättas med luftspalt eller direkt mot vägg!?tqck för svar
 
Börja med att prima den putsade väggen för bättre vidhäftning. Använd en så grov tandspackel som du hittar, minst 12 mm eller gör strängar med fix ca 10 cm mellanrum.
Tryck dit frigoliten mot fixet.
Efter att du fått på frigoliten på en vägg, låt det torka en vecka.

Montera nu upp aquaskivan på samma sätt.

Det som är lite trixigt är att få den att sitta kvar under torktiden. Jag har använd 8-10 slagspik, spikplugg eller liknande per skiva med gott resultat. Spackla skarvarna med fixet. Även fönstersmygarna kan kläs direkt med aquaskivan.

observera att det ska vara aquaskivan som är tillverkad av små lecakulor med fiberarmerat ytskikt, EJ Gips
https://www.xlbygg.se/mjallby/sorti...kivor/aquapanel-outdoor-12-5x900x1200mm-14307
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Äntligen lite bra idéer ! Någon speciell frigolit eller vanlig? Aquaskiva, ? Vill du länka den skivan. går det köpa på hornbach, bauhaus? Multifix är det som är till kanske ellerhur?
Detta är inte en bra idé, som tidigare nämnts ska isoleringen placeras på utsidan ej på insidan. Du får en varm och torr vägg istället för en kall och fuktig. Även om man använder sig av icke organiska material så ser jag inte varför man skulle försämra klimatet för källarväggarna. Dessutom kan man placera mycket mer mängd isolering på utsidan(under mark) utan att det äter upp rumsyta. Att bara isolera den översta metern av väggen under mark gör stor skillnad på hela väggens U-värde.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.