Hej!

Bor i ett hus med grunden platta på mark från slutet av 70-talet, vilket jag har förstått är en riskfaktor för fukt. Vid besiktningar har man borra hål och mätt och inte kunnat konstatera några fuktskador.

Problemet är nu att vi i ett av rummen har haft en madrass liggandes i någon månad, vi noterade nu att den var helt fuktig undertill och hade möglat. En annan sak vi har noterat är kondens på insidan av fönstrena. Dessa fönster är tvåglas och inte särskilt täta.

Vi har inte känt av/sett någon annan mögelproblematik.

Jag har inte så bra kunskap om det här men har lite funderingar jag hoppas jag kan få hjälp med.

Är det så att tack vare de otäta fönstrena har problemen inte blivit större än de är?
En fönsterinstallatör sa att det ändå kan vara en god ide att byta fönster eftersom de nyare har luftspalt.
Vi har bara noterat det här i ett rum, men funderar ändå på om man kan mäta själv på något sätt?
Och slutligen om det kommer till det värsta, hur kan man åtgärda det här?
 
Det låter som att ni har för dålig ventilation.

Har madrassen bara legat på golvet, eller har ngn sovit i den?
Vad är det för golv madrassen legat på?
Är golvet kallt?
Vad är det för rum madrassen legat i?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det låter som att ni har för dålig ventilation.

Har madrassen bara legat på golvet, eller har ngn sovit i den?
Vad är det för golv madrassen legat på?
Är golvet kallt?
Vad är det för rum madrassen legat i?
Någon har sovit i den när det hänt
Laminatgolv
Jo, skulle säga det är rätt kallt golv
Den har legat i barnrum/sovrum
 
  • Gilla
geit
  • Laddar…
Ok. Tänker ifall det kan vara kondens mot det kalla golvet, (psss imma på fönstren)?
Madrassen får ett hyfsat fukttillskott varje natt ngn sover i den. Om inte madrassen hinner torka ut fullständigt på dagen så byggs fukten upp i madrassen. Sedan tillförs också värme genom den som sover där. Det kan då driva fukten mot kallare omgivningar och då ge för mkt fukt mot golvet så småningom. Ett laminatgolv är i princip helt tätt så det tar lång tid för ansamlad fukt att torka ut. Resultatet blir mögel.

Om ventilationen är dålig så tar det också längre tid att torka ut fukt.

Vad har ni för RH inne?
 
Ser nu att det är postat under Fritidshus.
Om det är ett fritidshus som står ouppvärmt/låguppvärmt när ni inte är där så samlar det på sig högre fuktinnehåll i både husmaterial liksom lösöre. Det tar tid att torka ut. Det skulle ev också kunna bidra till den fuktiga miljön inomhus. I så fall hjälper värme och ventilation.
En avfuktare kan också hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.