kristofer12345
Hej!

Jag vet att jag ej ska isolera källarväggar innifrån, men jag har en torr källare utifrån redan o vill egentligen bara tilläggsisolera ännu mer. Jag satte upp gips som innerväggar. Det mögla direkt efter 1 år typ..då hade jag ingen ventilation in. Källaren var helt stängd. Så vad tror ni på en start ventilation , automatisk både luft in o ut, o sätter gips igen , eller ska jag ha ventilation o sätta cellplast istället o putsa eller ska kag helt enkelt skita i isolering inne, jag vill få ner värmekostnad lite.. hjälp mig .. vill ej ha mögel o fukt. Det törs säga att innerväggarna med gips såg bättre ut än dom som stod närmst väggarna.
 
  • Gilla
Makpower
  • Laddar…
Skippa isolering, skippa gips. Putsa och satsa på att förbättra ventilationen. Om gipsen möglade så snabbt så är det nog inte riktigt så torrt egentligen.

Gips och isolering kostar ju också pengar som du ska tjäna in först innan du börjar vinna nåt på minskad värmekostnad.
 
  • Gilla
freak och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
S Stuff skrev:
Skippa isolering, skippa gips. Putsa och satsa på att förbättra ventilationen. Om gipsen möglade så snabbt så är det nog inte riktigt så torrt egentligen.

Gips och isolering kostar ju också pengar som du ska tjäna in först innan du börjar vinna nåt på minskad värmekostnad.

Ja men då hade vi ingen luft in, ingen ventilation alls, vi mörker redan nu direkt efter vi har ventilation in vilken skillnad det är.. men jag förstår dig.
 
Ventilation i källare kan även det leda till fuktproblem. Varm sommarluft mot kalla källarväggar innebär nästan garanterat kondens.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
A ArWo skrev:
Ventilation i källare kan även det leda till fuktproblem. Varm sommarluft mot kalla källarväggar innebär nästan garanterat kondens.

Hur gör jag då på bästa sätt,? Sänker flödet på ventilationen eller ?någon Anna idé
 
JanneJanne123
På bästa sätt gör du enligt inlägg #2.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad ska källaren användas till?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska källaren användas till?

Där ska vara, gym, o tvättstuga, o lite tvättbord osv så vill ändå ha varmt, utan för höga kostnader , därför jag vill veta hur jag kan göra på bösta sätt då det blir för dyrt o gräva på utsidan o slänga på isolering..tips
 
Putsa väggarna så att den fukt som kommer in genom väggarna kan förångas och ventileras bort. Stäng inte in den bakom skivor. Dränera och isolera utifrån istället!
 
  • Gilla
  • Älska
kest och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
mr.Ola mr.Ola skrev:
Putsa väggarna så att den fukt som kommer in genom väggarna kan förångas och ventileras bort. Stäng inte in den bakom skivor. Dränera och isolera utifrån istället!
Ok men om
Kag putsar väggarna nu, sen lägger en luftspalt , stålreglar el något o sen bygger en ny vägg innanför, vad sägs om det?
 
kristofer12345
Isolering efter luftspalt glömde jag säga ..eller det blir också instängt då?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Isolering efter luftspalt glömde jag säga ..eller det blir också instängt då?
Platon har ventilerade system för det.
 
kristofer12345
Jag har 71% fuktighet i källaren som det ser ut just nu , men torra väggar. Där är 11 grader just nu , kallt, hur förändras fuktigheten om det blir varmare? O hur ska jag göra med ventilationen , ska jag föra ut luft från källaren eller tillföra, har hör att man ej ska dra in kallare luft i varmare källare men lika luft temp
In som källare är ok för o hålla mögelbildning borta.. tips
 
Om luften är varm kan den bära mer fukt, dvs blir rh antagligen lägre om du värmer. Dock kvarstår det där med kalla väggar om du värmer upp. Mer fukt i luften blir det ju trots lägre rh. Tänk kall öl på sommaren.
 
En situation du vill undvika är att varm inomhusluft som kan bära mycket fukt möter en kall källarvägg så att fukten kan kondensera. En annan situation du vill undvika är att stänga in den fukt som utifrån tar sig in genom väggen. Det är två önskemål som tyvärr inte kan kombineras med att isolera väggen inifrån. Du har redan sett att det inte gick bra. Om jag förstod dig rätt så möglade gipsen till och med utan att det fanns någon isolering. Med isolering blir det ännu sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.